5 مکان دیدنی ازبکستان که در انتظار شماست

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، ازبکستان کشوری زیبا در آسیای میانه است که دارای میراث فرهنگی غنی و تاریخی طولانی است.

5 مکان دیدنی ازبکستان که در انتظار شماست

شاعر قرن هشتمی ایران، حافظ چند قرن پیش گفته: اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را، به خال هندویش بخشم، سمرقند و بخارا را. این شعر هم از اهمیت این دو شهر صحبت می نماید و هم از عاشق پیشه بودن جناب حافظ. دیدن سمرقند، بخارا و خیوه در جاده ابریشم می تواند تنها دلیل شما برای سفر به ازبکستان باشد.در وبلاگ آبی اناری ها 5 بنا از مکان های دیدنی ازبکستان معرفی شده است.

رصدخانه الغ بیگ

اولین جایی که به شما پیشنهاد می کنم در سمرقند ببینید، رصدخانه اُلُغ بیگ است. این بنا تاریخی توسط ستاره شناس بزرگ، الغ بیگ امیر تیموری ساخته شد. جالب است بدانید که مادر الغ بیگ، گوهرشاد آغا بود که مسجد گوهرشاد در مشهد را ساخته است و پدرش شاهرخ نیز فرزند تیمور از پادشاهان ایران بود.

مسجد بی بی خانم سمرقند

این بنا به یادبود بی بی خانم یا همان سرای ملک خانم همسر تیمور گورکانی و به دستور تیمور در حدود 600 سال پیش ساخته شده است. مسجد بی بی خانم یا بی بی خاتون که در شرق میدان ریگستان واقع شده است، در زمان خودش، از بزرگ ترین مساجد دنیا بوده است.

مناره کالیان

پیشنهاد می کنم اولین بنا که در بخارا می بینید، مناره کالیان باشد. در مناره یک پلکان مارپیچی آجری وجود دارد که به دور یک ستون می چرخد. پایه برج دارای رشته های تزئینی باریکی است که با آجر ساخته شده اند و به صورت مستقیم یا مورب نهاده شده اند. در مناره کتیبه هایی را خواهید دید که با لعاب آبی رنگ روی آنها نوشته شده است.

مدرسه چهار منار

چهار منار کوچک فتوژنیک، در پیچ و خم کوچه هایی بین پوشکین و هوجا نورآباد بیشترین شباهت را به معماری هندی در بین بنا های شهر بخارا دارد. این بنا که در واقع مدرسه ای قدیمی است که در سال 1807 ساخته شده است.

میدان امیر تیمور

تاریخچه میدانی در مرکز تاشکند به نام امیر تیمور، فرمانده و بنیانگذار امپراتوری بزرگ قرون وسطایی، از اوایل قرن نوزدهم شروع شد، زمانی که تاشکند مرکز فرماندهی نظامی ترکستان بود و امپراتوری روسیه را تشکیل می داد. این بنا به دستور ژنرال م. چرنیایف در سال 1882 تاسیس شد. این مجسمه تاریخ عجیبی دارد. اولین بار در سال 1882 مجسمه ژنرال کاوفمان در این میدان که آن موقع میدان کنستانتین نام داشت، نهاده شد و پس از آن مجسمه استالین و بعد مجسمه کارل مارکس در این میدان نهاده شد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه های گردشگری بیشتر کوله گردی؛ سفری ارزان و ماجراجویانه را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا

به "5 مکان دیدنی ازبکستان که در انتظار شماست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 مکان دیدنی ازبکستان که در انتظار شماست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید