آیین 200ساله قنبرخوانی در کاشمر برگزار گردید

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، مراسم آیینی قنبرخوانی هم زمان با فرارسیدن سالروز شهادت حضرت علی (ع) با حضور جمع کثیری از مردم و مسئولان این شهر برگزار گردید.

آیین 200ساله قنبرخوانی در کاشمر برگزار گردید

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگر خراسان رضوی، همزمان با فرا رسیدن ظهر روز شهادت امیر المؤمنین حضرت علی (ع)، عزاداران در قالب دسته های سینه زنی در محل حسینیه حیدری گردهم آمده و به عزاداری پرداختند و سپس با حرکت به سوی مسجد جامع و امام زاده سید حمزه کاشمر ضمن اقامه نماز در این محل به اجرای آیین قنبرخوانی پرداختند.

در نمایش آئینی قنبرخوانی یک نفر در نقش قنبر خادم حضرت علی(ع) در صحنه ای کنار یک در نشسته و با مولای خود راز و احتیاج می نماید و حوادث و وقایعی را که بر امیرالمومنین(ع) رفته به صورت شعر و مرثیه بازگو می نماید.

در این مراسم آیینی که قدمتی 200 ساله دارد، ابتدا اشعاری در مدح و منقبت سیدالاوصیا خوانده شده که با ذکر صلوات حاضران و نیز تکرار بعضی ابیات تائید می گردد و سپس داستان شهادت آن حضرت توضیح داده می گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر در این باره گفت: قنبرخوانی آئینی مذهبی است که از دیرباز در روز 21 ماه مبارک رمضان و گاه در شب های احیا در این منطقه اجرا میشده است.

رضا یوسفی اضافه کرد: چند سالی است که این آیین در روز شهادت حضرت علی(ع) بعد از نماز ظهر و عصر در محل مسجد جامع توسط چند تن از شبیه خوانان برگزار میگردد.

وی اظهار کرد: در این آیین درددلهای قنبر وقتی که متوجه میگردد حضرت علی(ع) ضربت شمشیر خوردهاند و سریع خود را به منزل ایشان میرساند و از ابتدای کوچه تا زمانی که به پشت در میرسد به نوعی اشعاری را در این خصوص میخواند، نمایش داده میگردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر گفت: از گذشتههای دور که این آیین توسط دراویش پرده خوان و تعزیه خوان اجرا میشده قنبرخوانی نام گرفته و تا به امروز زنده مانده و اجرا میگردد.

وی اعلام کرد: تعزیه خوانی این منطقه از غنای خاصی در کشور برخوردار است به طوری که آیین قنبرخوانی نیز سال 91 در فهرست میراث معنوی کشور به شماره 828 به ثبت رسیده است.

یوسفی عنوان نمود: بعد از دوران صفویه این آیین در منطقه اجرا میگردد و در دوران قاجار رونق آن بیشتر شد و اکنون نیز توسط تعزیه خوانان رجبزاده همچنان اجرا می گردد.

یوسفی اظهار کرد: اکنون به نوعی آیین قنبر خوانی را در کشور به نام کاشمر میشناسند و حتی از بسیاری نقاط مختلف برای دیدن این رویداد به کاشمر میآیند.

وی اضافه کرد: چون در 200 تا 300 ساله گذشته رونق پرده خوانی در این منطقه بسیار زیاد بوده و اساتید پردهخوان به اجرا میپرداختند در همان زمان آیین قنبرخوانی اجرا میشده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر اعلام کرد: این آیین میتواند به عنوان یک رویداد گردشگری مذهبی در شهرستان بازتاب یابد و حتی تورهایی را مختص این آیین به این شهر آورد.

مراسم قنبرخوانی کاشمر سال 1391 با شماره 828 در فهرست میراث معنوی(ناملموس) ایران به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا

به "آیین 200ساله قنبرخوانی در کاشمر برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین 200ساله قنبرخوانی در کاشمر برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید