رشت شهر همواره زنده است

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، خبرنگاران/گیلان پدر ویراستاری نوین ایران، رشت را یک شهر تمام فرهنگی دانست و گفت: رشت همواره یک شهر زنده بوده و هست.

رشت شهر همواره زنده است

استاد احمد سمیعی گیلانی امروز در نشست علمی رشت پژوهی که به مناسبت 12 دی، روز رشت در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار گردید، با اشاره به ساختار رشت در صد سال پیش، اظهار کرد: رشت به محلات متعددی تقسیم می شد و این محلات عموما بین دو رودخانه زرجوب و گوهررود در غرب و شرق محصور بودند.

وی محله را به مثابه یک جزیره کوچک دانست و اضافه نمود: محلات رشت همه خودکفا بودند و به مرکز شهر وابستگی نداشتند، یعنی در داخل هر محله مسجد و مدرسه و حمام و خیاطی و سلمانی و... وجود داشت و هر محله موذن و مرثیه خوان و مجتهد خودش را داشت.

پدر ویراستاری نوین ایران با بیان اینکه محله اعیانی و محله فرودست نداشتیم و فقیر و غنی در همه محلات وجود داشت، گفت: در رشت عموم خانه ها یک طبقه و حیاط دار بود و معدود خانه دو طبقه دیده می شد.

سمیعی گیلانی روحانیون رشتی را تحصیلکرده نجف دانست و اعلام کرد: رشت یک شهر تمام فرهنگی بود و فرهنگ سنتی و جدید داشت.

وی با بیان اینکه ایرانیان برای سفر به اروپا باید از گیلان و سپس رشت یا انزلی عبور می کردند، گفت: رشت یک ساختار عقلانی داشت و شهر توسعه در سطح پیدا نمی کرد و لذا جمعیت زیاد نمی شد. در آن موقع روستاییان فراوریکننده بودند؛ نه مصرف کننده و به شهر مهاجرت نمی کردند و محلات خارج از شهر نداشتیم.

پدر ویراستاری نوین ایران با اشاره به وجود باغ های متعدد در شهر رشت و مناطق سرسبز، متذکر شد: رشت همواره یک شهر زنده بوده و هست و اگر برای گسترش شهر به زیبایی آن توجه می کردیم امروز با مسائل ترافیکی و زیست محیطی روبرو نبودیم.

سید هاشم موسوی، رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان نیز، تاریخ شفاهی را داستان زندگی دانست و اظهار کرد: تاریخ شفاهی از شیوه های پژوهشی است که به ضبط گفتار دسته ای از افراد می پردازد و موجب کشف گذشته و گره گشایی از آن می گردد.

وی گیلان و شهر رشت را به مثابه طبیعت دانست و اضافه نمود: رشت شهر زندگی و مرکز فرهنگ است و امروز گیلان، ایران و دنیا محتاج رشت هستند.

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان با بیان اینکه در رشت مهر و محبت و عشق فراوری می گردد، اعلام کرد: رشت تنها یک مکان نیست، بلکه بخشی از هستی شناسی ذهنی ما را تشکیل می دهد لذا باید تاریخ شفاهی رشت را از شهروندان قدیمی آن بگیریم و آینده را بسازیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "رشت شهر همواره زنده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشت شهر همواره زنده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید