پیش بینی بارش های بهار 99 در فضای مجازی بر اساس شبه علم است، پیش بینی های هواشناسی 10روزه هستند

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، اخیرا مطالبی از پیش بینی بارش های سنگین در کشور به وسیله فضای مجازی منتشر می گردد، ولی به گفته محققان حوزه مخاطرات و اقلیم شناسی پیش بینی های هواشناسی 10 روزه هستند و هر چه این بازه زمانی بیشتر گردد، پیش بینی ها به صورت کیفی و حدودی خواهد بود.

پیش بینی بارش های بهار 99 در فضای مجازی بر اساس شبه علم است، پیش بینی های هواشناسی 10روزه هستند

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، پس از بارش های اسفند ماه سال 97 و فروردین ماه امسال و در پی آن وقوع سیلاب ها و وارد شدن خسارات سنگین به کشور، موضوع پیش بینی های هواشناسی به یکی از موضوعات مورد علاقه جامعه تبدیل شده است، ولی در این میان در روزهای اخیر شاهد انتشار مطالب غیر واقعی از وقوع سیل در روزهای پایانی سال و نیمه فروردین ماه سال آینده در فضای مجازی هستیم.

این در حالی است که به گفته محققان حوزه اقلیم شناسی چنین مطالبی شبه علم و نادرست است و باید پیش بینی ها بر اساس داده های معتبر نهادهای رسمی و قانونی کشور و در سطح بین الملل باشد.

پیش بینی آب و هوای کشور بر اساس داده های خیالی

دکتر ابراهیم مقیمی، رییس سابق دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران در گفت وگو با وبلاگ آبی اناری ها با اشاره به انتشار خبری در فضای مجازی در زمینه بارش های شدید در روزهای آینده با تاکید بر اینکه این متن چندین اشکال اساسی دارد، گفت: این متن بر اساس مستندات علمی متقن نیست؛ چراکه در آن پیش بینی اغراق آمیزی مطرح شده و پیش بینی بارش 900 میلی متری در آن عنوان شده است.

وی با تاکید بر اینکه امکان ندارد که در ایران هسته بارشی کوتاه مدت و لحظه ای 900 میلی متر را داشته باشیم، خاطر نشان کرد: از سوی دیگر در این متن استناد به اطلاعات سازمان هواشناسی آمریکا و ناسا شده که ناسا چنین پیش بینی را ارائه نکرده است.

مقیمی با بیان اینکه در این متن همچنین استناد به اطلاعیه منتشر شده از سوی اتحادیه اروپا شده است، اظهار کرد: این اطلاعیه نیز قابل قبول نیست؛ چون اتحادیه اروپا چنین اطلاعیه ای را صادر نکرده است.

بنیان گذار انجمن مخاطره شناسی ایران ادامه داد: آنچه که الگوهای بارشی کشور نشان می دهد، در دو هفته آینده، کشور دارای شرایط بارشی نرمال با شرایط حدی کمتر از بارش های فروردین ماه امسال است.

سیل و لزوم رعایت حریم رودها

وی افزود: ولی آنچه که مسلم است، این است که همین مقدار حدی به میزان بارش های اسفند 97 و فروردین امسال می تواند خساراتی را برای افرادی که در حرایم رودخانه ها ساکن هستند و هنوز از مناطق سیل خیز رودخانه ها خارج نشده اند، ایجاد کند.

مقیمی یادآور شد: با توجه به اینکه میانگین برودتی تا حدی نرمال است و ممکن است کاهش دما را در اواخر اسفند امسال و اوایل فروردین ماه سال آینده درمقایسه با سال های گذشته کمتر داشته باشیم، از این رو چنین برودت هایی می تواند هر نوع نم و رطوبت تزریقی به ایران را به بارش تبدیل کند.

این محقق حوزه مخاطره شناسی ادامه داد: در غرب زاگرس، رودخانه های حوضه غرب لرستان، خوزستان و تا حدودی در کردستان تقریبا سیلاب های امسال لایروبی شدند، ولی باید برای شرق زاگرس به ویژه ایران مرکزی، هشدارهای لازم ارائه گردد تا در حرایم رودها آزادسازی صورت گیرد تا در سیلاب هایی که قرار است در ایران مرکزی به ویژه در حوضه قمرود داشته باشیم، بتوانیم مدیریت کنیم و منجر به خسارت نگردد.

مقیمی با بیان اینکه با چنین شرایطی نباید به فضاهای مجازی استناد کرد، اظهار کرد: این داده های نادرست می تواند منجر به اتفاقات ثانویه گردد.

پیش بینی های هواشناسی 10 روزه است

دکتر علی اکبر شمسی پور، دانشیار دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران نیز در گفت وگو با وبلاگ آبی اناری ها، پیش بینی های هواشناسی دقیق و با اعداد و ارقام نزدیک به واقعیت را حداکثر 10 روزه دانست و گفت: پیش بینی های 10 روزه با دقت بالا انجام می گردد و پیش بینی های هواشناسی در بازه های زمانی بیشتر کلی و عمدتا به صورت کیفی ارائه می شوند.

وی با بیان اینکه پیش بینی های بلند مدت هواشناسی کیفی هستند، اظهار کرد: اما در پیش بینی های کمتر از 10 روزه با توجه به تصاویر ماهواره ­ای و مدل ­های هواشناسی دقیق به دقت بالایی می توان مناطق و میزان بارندگی آنها را در صورت لزوم برای هشدار، پیش آگاهی و مدیریت ریسک ارائه کرد.

شمسی پور با اشاره به بعضی متن ­های منتشر شده در فضای مجازی با بیان اینکه این مطالب در زمره موضوعات شبه علم است و به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه از سوی افراد غیر متخصص ارائه می­ شوند، ادامه داد: در چنین مواردی بخصوص از تصاویر ماهواره ای و داده های جدید در پیش بینی ­های هواشناسی سوءاستفاده می گردد، بطوریکه بعضی در اعلام نتایج یا اغراق و یا به صورت نادرست از این داده ها بهره برداری می نمایند.

دانشیار دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه انتشار چنین متن هایی با توجه به موج شیوع ویروس کرونا موجب تشویش اذهان عمومی خواهد شد، افزود: مطالبی که بدون استنادات علمی اعلام می گردد، نمی توان زیاد به آنها اعتنا کرد. اعلام چنین مطالبی باید بر اساس داده های نهادهایی چون اطلاعات سازمان هواشناسی کشور و یا پایگاه های معتبر پیش بینی هوا در جهان باشد.

بهار 99 در انتظار بارش و رعد و برق

وی در مورد شرایط بارش های روزهای پایانی اسفند 98 و فروردین ماه سال جدید، با اشاره به منابع معتبر پیش بینی های جوی و بارشی، اظهار کرد: بر اساس این داده ها، کشور و به ویژه دامنه های غربی زاگرس و البرز در روزهای آخر اسفند مرطوب بوده و بارندگی های مناسبی از منشأ رطوبتی عمدتا دریای سرخ و اقیانوس اطلس خواهد داشت، بدون اینکه منجر به سیلاب و یا بحران گردد و تداوم آن به فروردین ماه 1399 نیز کشیده می گردد.

وی پیش بینی بارندگی در فصل بهار سال آینده را بر اساس شرایط شاخص های پیوند از دور تأثیرگذار روی آب وهوای جنوب غرب آسیا و ایران و شرایط دینامیکی جو دانست و در این­ باره شرح داد: این شاخص ها ارتباط میان شرایط دمای سطح اقیانوس­ ها با فرارفت حرارتی و رطوبتی جو را بیان می نمایند. از بین آنها شاخص ­های ال نینو و لانینا از شاخص های مهم پیوند از دور تأثیرگذار بر آب وهوای ایران به شمار می فرایند.

شمسی پور افزود: در پیش بینی هایی که بر اساس شاخص­ های دور پیوند انجام می گردد، بارش کل کشور در بهار سال 1399 تا الان نرمال و بالاتر از نرمال است و شرایط بارشی مطلوبی خواهیم داشت، ضمن آنکه در بعضی نقاط مانند سراسر زاگرس و دامنه های البرز بارش های سنگین و فوق سنگین همراه با رعد و برق ­های بیش از حد قوی خواهد بود.

این محقق حوزه اقلیم با تاکید بر اینکه برای بهار سال آینده بارش های سنگین همراه با رعد و برق را خواهیم داشت، گفت: بیشترین فرارفت رطوبتی ایران از ضلع جنوب یعنی دریای عرب و اقیانوس هند وارد می گردد و بر این اساس بارش های ایران تا حد زیادی تحت تاثیر شاخص های دور پیوند اقیانوس هند و آرام جنوبی مانند ال نینو و لانینا است.

شمسی پور، محدوده فعالیت و عملکرد شاخص نوسان جنوبی که به چرخه واکر نیز معروف است، را بین استرالیا و آمریکای جنوبی در غرب و شرق اقیانوس آرام جنوبی معرفی و افزود: به این ترتیب مراکز هواشناسی استرالیا، کلمبیا و آمریکا و حتی اروپا مراجع علمی مستندی برای پیش بینی های علمی هواشناسی هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پیش بینی بارش های بهار 99 در فضای مجازی بر اساس شبه علم است، پیش بینی های هواشناسی 10روزه هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی بارش های بهار 99 در فضای مجازی بر اساس شبه علم است، پیش بینی های هواشناسی 10روزه هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید