موفقیت محققان کشور در ساخت نمونه اولیه واکسن نوترکیب کرونا

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، یکی از شرکت های دانش بنیان به دانش فنی ساخت واکسن نسل سوم کرونا مبتنی بر ویروس مهندسی شده سرخک دست یافت.

موفقیت محققان کشور در ساخت نمونه اولیه واکسن نوترکیب کرونا

این شرکت با همکاری یکی از شرکت های وابسته به هلدینگ ستاد اجرایی فرمان امام به این دانش فنی رسیده اند.

این واکسن در مرحله آزمایش های حیوانی است که پس از اخذ مجوزها وارد فاز انسانی و فراوری انبوه خواهد شد.

بابک نگاهداری مدیرعامل شرکت دانش بنیان فراوری نماینده این واکسن در دانشگاه علوم پزشکی تهران امروز در نشستی خبری در مورد ساخت نخستین نمونه واکسن نسل جدید مبتنی بر ویروس مهندسی شده سرخک گفت: ما پیروز به ساخت نخستین نمونه واکسن مبتنی بر ویروس سرخک شدیم. این یک شیوه نسل پیشرفته یا نسل سوم ساخت واکسن در مرز دانش است که در این شرکت پیروز به کسب دانش فراوری نمونه اولیه آن شدیم.

وی با بیان اینکه نخستین نمونه واکسن کرونا در این شرکت و باهمکاری هلدینگ دارویی برکت (زیرمجموعه ستاد فرمان اجرایی امام(ره) ساخته می گردد، گفت: این یک دستاورد فناورانه برای کشور محسوب می گردد.

نگاهداری اظهار داشت: در طراحی و ساخت این فناوری از مشاوران خارجی استفاده کردیم و اولین گروهی هستیم که ویروس انسانی زنده تکثیر شونده مبتنی بر مهندسی ژنوم ویروس را به فراوری رسانده ایم و این موضوع در کشور سابقه نداشته است.

مدیر شرکت این دانش بنیان با تاکید بر اینکه این فناوری مبتنی بر ژنوم ویروس است، گفت: در این پروژه بخشی از ژن یک ویروس کرونا را سنتز و استخراج کردیم و داخل ژن ویروس سرخک قرار دادیم و یک ویروس جدید نوترکیب فراوری کردیم؛ در واقع این واکسن برای سرخک و کرونا کاربرد دارد.

نگاهداری با تاکید بر اینکه ساخت واکسن نسل سوم کرونا در اختیار تعداد محدودی از کشورها است، گفت: اکنون ایران در زمره این کشورها قرار گرفته است.

اتمام فاز حیوانی تا خاتمه آبان

وی با تاکید بر اینکه در ادامه این کار بنا داریم که فاز حیوانی را تا آبانماه به خاتمه برسانیم گفت: اکنون در حال ورود به فاز حیوانی (میمون) هستیم؛ برای این آزمایشها و تست ها با شرکتی در چین در ارتباط هستیم که آنها نیز این تست های حیوانی را انجام دهند که وقتی محصول ما به فراوری رسید قابلیت حضور در بازارهای بین المللی را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان با اشاره به تکنولوژی ساخت نسل سوم واکسن کرونا گفت: این تکنولوژی پیشرفته در اختیار چند مجموعه تحقیقاتی و شرکت خارجی همچون انستیتو پاستور فرانسه، یک شرکت آمریکایی، انستیتو روسی، مرکزی تحقیقات بیماری عفونی آلمان و یک کلینیک در آمریکا واقع شده است.

ایران وارد کلوپ کشورهای سازنده واکسن کرونا می گردد

وی تاکید نمود: از این رو با ساخت این ویروس نوترکیب و در ادامه ساخت واکسن آن، جمهوری اسلامی ایران وارد این کلوپ کشورهای سازنده این واکسن جهان می گردد.

نگاهداری در مورد فرایند ساخت این نوع واکسن گفت: همه این شرکت ها و موسسه های تحقیقاتی واکسن خودشان را مبتنی بر ویروس سرخک با پروتئین های S و N (نکلئوتید اسید) تمرکز دارند که ما در این شرکت بر هر دو ژن Sو N در 6 سازه مختلف تمرکز نموده ایم.

وی با تاکید بر اینکه از این رو 6 نسل واکسن را فراوری نموده ایم گفت: 3-4 واکسن با پروتئین S و دو واکسن با پروتئین N مورد تست و ارزیابی قرار می گیرند.

نگاهداری ادامه داد: از این رو تعداد واریته های ما از همه کشورهای جهان بیشتر است.

وی تاکید نمود: هر کدام از این تست ها پاسخ بدهد آن را بعد از تست حیوانی و فاز انسانی به فراوری انبوه می رسانیم.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان با تاکید بر اینکه فاز حیوانی این واکسن در آبان ماه به اتمام می رسد گفت: بنا داریم تا خاتمه سال به فاز انسانی ورود نموده باشیم و تا اوایل سال آینده بعد از اخذ تاییدیه های وزارت بهداشت و همکاری ستاد اجرایی فرمان امام وارد فراوری انبوه شویم.

مزیت های فراوری واکسن کرونا ایرانی

نگاهداری با تاکید براینکه این واکسن مزیت های قابل توجهی نسبت به رقبای داخلی و خارجی دارد گفت: اول اینکه قیمت این واکسن پایین است زیرا چین اولین بار واکسن را با 150 دلار به فروش رساند و اکنون با قیمت 60 دلار به کشورهای پیشرفته و 15 دلار به کشورهای ضعیف عرضه می نماید. با وجود اینکه این واکسن چینی مبتنی بر ویروس کشته شده کرونا و از نوع نسل قدیم است.

وی ادامه داد: برآورد ما این است که این واکسن را به صورت نیمه صنعتی با قیمت 6 الی 10 دلار برای هر یک دوز قیمت گذاری نموده و آن را وارد بازار کنیم.

قیمت واکسن ایرانی کرونا

وی با بیان اینکه بسیاری از واکسن های RNA قیمتی برابر با 60 دلار دارند گفت: از این رو ما می توانیم یک دهم قیمت بازار خارجی آن را عرضه کنیم.

نگاهداری با اشاره به دومی مزیت واکسن مبتنی بر ویروس ایمن سرخک گفت: واکسن سرخک 60 سال است که در اختیار کشور ما قرار گرفته و در حال استفاده است. بنابراین دسترسی به این ویروس یک مزیت عظیم برای ما محسوب می گردد.

وی اظهار داشت: همچنین می توانیم در آینده ویروس مهندسی شده را جایگزین واکسن MMRبرای اطفال در راستای واکسیناسیون اطفال و کرونا داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اکنون ما به صورت سریع به این واکسن احتیاج داریم و نوع تزریق عضلانی را طراحی نموده ایم.

نگاهداری اضافه نمود: واکسن سرخک را می توانیم به صورت اسپری نیز تهیه کرد که این موضوع در درازمدت قابل برنامه ریزی است.

وی با تاکید بر اینکه ما توان بالا برای فراوری انبوه داریم گفت: برنامه ریزی نموده ایم که برای یک میلیون دوز در ماه این واکسن را فراوری کنیم اما ما می توانیم تا 10 میلیون دوز نیز آن را به فراوری برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه ما محدودیت تکنولوژی نداریم گفت: ممکن است که در قالب های دیگر این واکسن تهیه گردد اما احتیاج به همکاری شرکت های دیگر دارد.

مدیر گروه بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه نمود: اکنون 15 درصد مردم دچار کرونا شده اند این در حالی است که همه مردم مبتلا به این ویروس نشده اند ضمن آنکه از نظر اخلاقی و علمی واکسینه شدن پذیرفته شده نیست.

وی اضافه نمود: ما امید داریم که با وجود محدودیت ها و تحریم ها، ضعف ها و ناکارآمدی ها با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام این پروژه را به نتیجه برسانیم.

وی گفت: همچنین ما می توانیم در فراوری ویروس علیه سرطان اقداماتی انجام دهیم که در این زمینه نیز ورود پیدا نموده ایم؛ ما اکنون تکنولوژی فراوری ویروس علیه سرطان (ویروس انکولوتیک علیه سرطان) را داریم و وارد فاز انسانی شده ایم.

به گفته وی امیدواریم جواب های خوبی در درمان پیشرفته سرطان داشته باشیم.

فراوری واکسن نوترکیب کرونا با ویروس سرماخوردگی

نگاهداری با اشاره به سومین محصول در این شرکت گفت: بنا داریم با هماهنگی معاونت علمی و فناوری در آینده نزدیک واکسن نوترکیب کرونا با استفاده از ویروس سرماخوردگی را به فراوری برسانیم.

وی اضافه نمود: در حال حاضر تست های تاثیر این نوع واکسن د رحال انجام است و دو سه هفته دیگر نتایج آن معین می گردد.

وی تاکید نمود: بنا داریم با همکاری معاونت علمی این واکسن نوترکیب را نیز به فراوری انبوه برسانیم.

وی اضافه نمود: بر اساس آخرین شرایط فراوری واکسن در جهان که در 15 اکتبر 2020 منتشر شده 42 کاندید واکسن در مرحله انسانی، 156 کاندید واکسن در فاز حیوانی قرار دارند؛ این نوع واکسن ها از نوع ذرات شبه ویروس RNAویروس نوترکیب واحدهای پروتئینی، ویروس های ضعیف و غیرفعال و DNA که در حال ارزیابی و آنالیز هستند.

به گفته مدیر شرکت دانش بنیان پیشرفته ترین کشورها چین، آمریکا، آلمان، انگلیس، روسیه، ژاپن، هند، فرانسه و اخیرا کوبا و قزاقستان به حوزه ساخت واکسن ورود پیدا نموده اند.

نگاهداری با اشاره به تیم طراحی این واکسن گفت: مجموعه ای متشکل از جوانان و اعضای هیئت علمی انستیتوپاستور و دانشگاه علوم پزشکی تهران روی این موضوع کار می نمایند که تحصیلات دکتری و ارشد دارند.

وی اضافه نمود: ما در این شرکت سه محصول استراتژیک دیگر فراوری کردیم و از سال 88 روی مهندسی ویروس و فراوری ویروس های نوترکیب فعالیت می کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "موفقیت محققان کشور در ساخت نمونه اولیه واکسن نوترکیب کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موفقیت محققان کشور در ساخت نمونه اولیه واکسن نوترکیب کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید