هنرمندان موسیقی متولد تعطیلات نوروزی کدامند؟

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، همه ساله در هر روز و هر ماه بچه هایی در جای جای جهان متولد می شوند. هر کدام از آن ها دارای آینده متفاوتی خواهند بود؛ گاه افرادی تأثیرگذار خواهند شد و گاه یک فرد معمولی. ولی در این میان آن هایی که پیشه هنر را طی می نمایند هرگز نمی میرند و نام و هنرشان جاودانه خواهد شد.

هنرمندان موسیقی متولد تعطیلات نوروزی کدامند؟

وبلاگ آبی اناری ها در گزارش پیش رو اسامی و خلاصه ای از عملکرد هنرمندان موسیقی که در 13 روز تعطیلات نوروز چشم به جهان گشوده اند تهیه نموده است تا بیشتر با این هنرمندان آشنا شویم.

در نخستین روز بهار می توان به تولد هنرمندانی همچون حسین شهبازیان (نوازنده ویولن)، ابراهیم نظری سنگرودی (نوازنده فلوت)، امیرمهیار تفرشی پور (آهنگساز)، سیدعبدالحسین مختاباد (خواننده) و شهلا میلانی (خواننده کلاسیک) اشاره نمود.

حسین شهبازیان

این هنرمند در سال 1298 در تهران متولد شد و در6 مرداد سال 96 در 101 سالگی از جمع موسیقیدانان رفت. او نوازنده ویولن و رهبر ارکستر بود. این هنرمند از 17 سالگی ویولن نوازی را در کلاس ضیاء سیحون شروع کرد و با هدایت مرحوم مهدی خالدی در کلاس شادروان استاد ابوالحسن صبا شرکت کرد و ردیف های موسیقی ایران را که به همت زنده یاد ابوالحسن صبا تدوین شده بود، یاد گرفت. پس از آن، او برای آشنایی بیشتر با سبک های مختلف موسیقی، چند سال در کلاس استادان خارجی و ایرانی، موسیقی کلاسیک را آموخت و به عنوان معلم، شاگردان درس موسیقی را تعلیم و آموزش داد.

حسین شهبازیان سال های زیادی به عنوان نوازنده و رهبر ارکستر شماره 3 رادیو ایران فعالیت داشت و برای خوانندگان بسیاری، آهنگ های زیبا و به یادماندنی اجرا کرد.

او پدر فریدون شهبازیان ـ آهنگساز و رهبر ارکستر ملی ایران ـ بود.

ابراهیم نظری سنگرودی

این هنرمند زاده 1331 در تهران و نوازنده فلوت و پیکولو، آهنگساز و رهبر ارکستر است. وی همچنین از بنیان گذاران جشنواره موسیقی فجر و در دوره های اول تا چهارم، دبیری جشنواره موسیقی فجر را به عهده داشته است.

نظری سنگرودی دارای نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

عمده فعالیت های آهنگسازی این هنرمند مربوط به آثاری است که در زمان جنگ ساخته شده و بیشتر شامل آثاری برای ارکستر سمفونیک و کُر می شود. او در کنار این آثار قطعاتی در ژانرهای گوناگون برای سازهای غربی یا سازهای ایرانی به همراه ارکستر سمفونیک تنظیم نموده است.

نظری در زمینه نوازندگی، چه در اجرای صحنه ای و چه در ضبط ها، فعالیت گسترده ای داشته است. از آثار منتشر شده ای که او در آن فلوت یا پیکولو (نوعی فلوت) نواخته است می توان به آلبوم های زردی خزان با تنظیم ارسلان کامکار و هوشنگ کامکار، در گلستانه ساخته هوشنگ کامکار، افسانه سرزمین پدری ام ساخته ارسلان کامکار اشاره نمود.

امیر مهیار تفرشی پور

او متولد 1353 در تهران است. در ابتدا چند سال پیانو آموخت و سپس به دانمارک رفت. در اوایل دهه 80 از کنسرواتوار اسبیرگ دانمارک لیسانس نوازندگی پیانو دریافت کرد. او همچنین پیروز به دریافت فوق لیسانس از دانشگاه موسیقی و هنرهای دراماتیک گیلدهال در لندن شد.

او مجموعه قطعات کودکی من در ایران برای پیانو را در سال 1382 در دانشکده هنرهای زیبا اجرا و جایزه نخست بینال آهنگسازی را نصیب از آن خود کرد.

سیدعبدالحسین مُختاباد

این هنرمند هم متولد اول فروردین 1345 در ساری، آهنگ ساز و خواننده رییس پیشین دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی است.

مختاباد موسیقی را نزد استادانی چون کریم صالح عظیمی (آواز)، عطاءالله جنگوک (سه تار) و همچنین کامبیز روشن روان، شاهین فرهت و محسن الهامیان (تئوری موسیقی، سلفژ و هارمونی) و امیر بیداریان (تنبک) فرا گرفته است.

از معروف ترین آثار هنری مختاباد می توان به تمنای وصال و شبانگاهان اشاره نمود. مختاباد بنیان گذار و خواننده عضو گروه رودکی است.

از آخرین آثار او می توان به اپرای آرش کمانگیر اشاره نمود که بر اساس منظومه آرش کمانگیر سروده سیاوش کسرایی ساخته شده است.

شهلا میلانی

او خواننده سوپرانو و مدرس آواز اهل ایران است. تدریس در دانشگاه هنر، دانشگاه جامع علمی کاربردی و هنرستان موسیقی دختران، سرپرستی و رهبری گروه کر هنرستان دختران، سرپرستی و خوانندگی گروه موسیقی آواز ملل، سرپرستی گروه آوازهای کلاسیک، سرپرست گروه آواز دانشگاه هنر تهران، ریاست کانون خوانندگان کلاسیک خانه موسیقی ایران، عضو هیات داوران جشنواره موسیقی فجر، عضو هیات داوران انتخاب اعضای گروه کر ارکستر سمفونیک تهران از جمله فعالیت های او است.

میلانی دارای مدرک درجه یک هنری از شورای عالی ارزشیابی هنری وزارت ارشاد و دارای تندیس جشن خانه موسیقی است.

دوم فروردین نیز مصادف با تولد محمدرضا ابراهیمی ـ نوازنده تار و عود ـ است.

او فارغ التحصیل رشته موسیقی از دانشگاه هنر و نوازنده تار، سه تار، دیوان و عود است. ابراهیمی فراگیری موسیقی را نزد مجید درخشانی، ارشد طهماسبی، محمدرضا لطفی و هوشنگ ظریف شروع کرد. ااین نوازنده همچنین از سال 1368 آموزش عالی و فعالیت های اجرائی خود را از قبیل ضبط موسیقی و اجرای کنسرت نزد حسین علیزاده شروع کرد.

او با گروه های هم نوایان به سرپرستی حسین علیزاده، طلوع و نوروز به سرپرستی ارشد تهماسبی همکاری داشته است.

در سوم فروردین هم با تولد فرهنگ شریف (نوازنده تار) و محمدرضا دارابی (خواننده کردی کرمانشاهی همراه) همراه هستیم.

فرهنگ شریف

تولد فرهنگ شریف به 3 فروردین 1310 در آمل و درگذشته 17 شهریور 1395 در تهران بازمی شود. این هنرمند دارای نشان درجه یک هنری معادل دکتری و از چهره های ماندگار موسیقی، نوازنده و بداهه نواز تار اهل ایران بود. این هنرمند در کودکی با پدر و مادرش به تهران نقل مکان کرد. شریف این شانس را داشت که پدرش اهل ذوق بود و با اهالی هنر رفت وآمد داشت. او نیز علاقه اش را به موسیقی از دوران کودکی نشان داد و گاهی به ساز پدرش دستبرد می زد.

شریف تار را نزد علی اکبرخان شهنازی تمرین کرد و تعلیم دید. او به دلیل دوستی پدرش با عبدالحسین شهنازی، برادر علی اکبرخان شهنازی که در نواختن تار از پدرش، آقا حسینقلی، بهره برده بود، بر ردیف موسیقی ایرانی نیز مسلط شد. فرهنگ شریف معتقد بود که همیشه تحت تأثیر ساز عبدالحسین خان بوده و از سبک او الهام گرفته است.

نکته برجسته هنر شریف را در این می دانند که شیوه نوازندگی اش منحصر به خودش بود و شباهتی به شیوه نوازندگی استادانش نداشت. همه بر صاحب سبک بودن او تاکید دارند و ابداعاتش در نحوه انگشت گذاری و مضراب زنی در نقاط مختلف سیم های تار را از ویژگی های نوازندگی او می دانند.

او چهره ماندگار موسیقی ایرانی بود و سابقه همکاری با محمدرضا شجریان، تاج اصفهانی، غلامحسین بنان، محمود محمودی خوانساری، حسام الدین سراج و ... را داشت.

در روز چهارم فروردین با تولد هنرمندی در تقویم رو به رو نشدیم ولی در پنجم فروردین دو هنرمند از جمله ناصر مسعودی (خواننده گیلک) و بهرام گودرزی (خواننده) چشم به جهان گشوده اند.

ناصر مسعودی

ناصر مسعودی 6 فروردین سال 1314 در محله صیقلان متولد شد. او مشهور به بلبل گیلان و قدیمی ترین خواننده اشعار گیلکی است. از او آثار ماندگاری چون گل پامچال (ترانه)، موسیقی میرزا کوچک خان (چقدر جنگلا خوسی)، کوراشیم، بنفشه گل و… منتشر شده است.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سال ها انتشار آثار او ممنوع بود؛ ولی تبحر او در موسیقی فارسی و گیلکی موجب شد که خاتمه با ترانه های جدیدی به فعالیت خود ادامه دهد. از او در 50 سال فعالیت هنری بیش از 500 ترانه به جا مانده است.

بهرام گودرزی

او زاده 5 فروردین 1322 و خواننده و آهنگساز اهل تهران است. از جمله استادان او می توان به محمود کریمی، ادیب خوانساری، اسماعیل مهرتاش و حسین قوامی اشاره نمود. گودرزی فارغ التحصیل هنرستان موسیقی ملی است.

وی پیش از انقلاب اسلامی حدود 200 آواز و ترانه و 4 آلبوم موسیقی (نوار کاست) ضبط و اجرا نموده است. همچنین پس از انقلاب بیش از 50 تصنیف و ترانه و 2 آلبوم موسیقی از او منتشر شده است.

ششم فروردین؛ علی اکبر شکارچی

این نوازنده و مدرس کمانچه متولد ششم فروردین 1328 در شهر درود استان لرستان است.

شکارچی نواختن کمانچه را از کودکی تحت تأثیر نوازندگان محلی شروع کرد و پس از اخذ دیپلم و خدمت سربازی در سن 20 سالگی به تهران رفت. شکارچی در سال 1350 از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و جهت فراگیری ردیف های سازی و آوازی و قطعات ضربی از محضر استادان داریوش صفوت، نورعلی خان برومند، محمود کریمی، یوسف فروتن، سعید هرمزی و جلال ذوالفنون بهره برد.

شاهین فرهت (آهنگساز) و امین سالمی (رهبر ارکستر) در هفتم فروردین متولد شدند.

شاهین فرهت

او متولد 7 فروردین 1326 در تهران و آهنگساز ایرانی است. وی استاد و مدیر سابق گروه موسیقی دانشگاه تهران است.

شاهین فرهت کارشناسی موسیقی از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد مستر آهنگسازی از نیویورک و دکترای آهنگسازی از استراسبورگ فرانسه دارد و سال ها استاد تمام موسیقی دانشگاه تهران بوده است. داوری جشنواره های موسیقی از جمله چند دوره جشنواره موسیقی فجر از جمله تجربه ها و سوابق شاهین فرهت است.

این آهنگساز دبیری دوره های سی و چهارم و سی و پنجم جشنواره موسیقی فجر را بر عهده داشته است.

امین سالمی

تحصیلات او در رشته موسیقی بوده است. سالمی آهنگساز موسیقی فیلم پشت دروازه تاریخ بوده و دارای کارت تدریس آهنگسازی از دفتر توسعه فعالیت های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو وابسته خانه موسیقی و عضو انجمن نوازندگان سازهای ایرانی است. وی مدرس سنتور و مؤسس، آهنگساز و رهبر ارکستری با نام ارکستر آکادمیک تهران است.

در روزهای 8 و 9 فروردین نیز با تولد هنرمندی رو به رو نشدیم تا اینکه به روز دهم رسیدیم.

علیرضا افتخاری؛ 10 فروردین

علیرضا افتخاری متولد 10 فروردین در اصفهان است. افتخاری طی چندین سال فعالیت در عرصه موسیقی سنتی ایرانی، خوانندگی بیش از شصت آلبوم موسیقی را بر عهده داشته است و در سال 1389 پیروز به اخذ نشان چهره های ماندگار شد.

او از سال 1360 پس از درگذشت تاج اصفهانی نزد دادبه به ادامه تعلیم موسیقی پرداخت. در سال 1362، اولین آلبوم خود را به توصیه فرامرز پایور با نام آتش دلخ و به یاد استاد فقیدش تاج اصفهانی منتشر کرد. پس از آن، آثار او از صداوسیمای ایران به صورت مرتب پخش شده و کنسرت های مختلفی را در کشورهایی چون ژاپن، آلمان، کانادا و انگلستان برگزار نموده است.

وی در طول چهار دهه فعالیت خود، تا کنون پیروز به انتشار بیش از 60 آلبوم موسیقی در سبک های سنتی، ارکسترال و تلفیقی با همکاری اساتیدی چون پرویز مشکاتیان، حسین علیزاده، علی تجویدی، عباس خوشدل، جمشید عندلیبی، محمدعلی کیانی نژاد، مهرداد پازوکی، محمد جلیل عندلیبی، جواد لشکری، محمد موسوی، جلال ذوالفنون، هابیل علی اف، حسن میرزاخانی، محمدجواد ضرابیان، علی جعفریان، عبدالحسین برازنده، فضل الله توکل، محمدرضا چراغعلی، فریدون شهبازیان، کامبیز روشن روان و … شده است. از آلبوم های معروف او می توان به مقام صبر، راز و احتیاج، سرو سیمین، شور عشق، نیلوفرانه، یاد استاد، سرمستان، افسانه، مستانه، امان از جدایی، هنگامه و شب عاشقان اشاره نمود.

11 فروردین و تولد خشایار اعتمادی

او متولد 11 فروردین 1350 در استان گلستان و خواننده ایرانی است. اعتمادی خواننده نخستین آلبوم موسیقی پاپ بعد از انقلاب اسلامی در ایران است.

این خواننده در 4 سالگی کار با ملودیکا و در 5 سالگی کار با آکاردئون را آموخته است. اعتمادی در سن 6 سالگی خوانندگی را شروع نموده و در 13 سالگی شروع به یادگیری و نواختن پیانو نموده است.

خشایار اعتمادی، فعالیت در عرصه موسیقی را از پانزده سالگی شروع کرد. از سال 74 وارد جهانی موسیقی شد و با خواندن ترانه بارون با شعری از احمد شاملو به شهرت رسید. اعتمادی تا به امروز اجراهای زیادی داشته و در سه جشنواره از جمله جشنواره پاپ و دو جشنواره بین المللی در ایران و جشنواره بین المللی موسیقی مسلمانان سارایوو W.O.M.F شرکت نموده است.

تولد یک نوازنده تنبک در 12 فروردین

12 فروردین با تولد محمد اخوان ـ نوازنده تنبک ـ همراه است.

محمد اخوان در سال 1335 در شهر تبریز به جهان آمد. از همان کودکی علاقه شدیدی به موسیقی پیدا کرد .او در هشت سالگی ساز تنبک را انتخاب کرد و بدون داشتن مربی و تنها با استفاده از جزوه ها و نوارهای موجود آن موقع، آموزش مقدماتی تنبک را شروع کرد.

کمتر از 19 سال داشت که از طرف محمود کریمی و داریوش صفوت به عضویت ارکستر رادیو و تلویزیون مرکز تبریز درآمد. او همچنین آموزش تنبک در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی تبریز, دانش سرای هنر و کارگاه موسیقی را به عهده گرفت. این نوازنده تجارب خود را در قالب چند کتاب از جمله دستور مقدماتی تنبک و سیزده قطعه و دستور تنبک برای دوره های ابتدایی، متوسطه و عالی منتشر کرد.

در خاتمه در 13 فروردین با تولد افرادی همچون محمود فرهمندبافی (نوازنده تمبک)، صادق تعریف (نوازنده دف و تمبک) همراه هستیم.

محمود فرهمندبافی

او 13 فروردین سال 1335 در تهران متولد شد. فرهمندبافی از 10 یا 12 سالگی به نقاشی و موسیقی به ویژه ریتم گرایش پیدا کرد و در سال 1347 به یاری کامران داروغه به کلاس امیرناصر افتتاح راه یافت و به مدت یک سال دروس اولیه ساز تمبک را نزد او فرا گرفت.

این موسیقیدان در سال 1352 با ارکستر ژوزنس موزیکال همکاری خود را شروع کرد و از سال 1353 با مرکز حفظ و اشاعه موسیقی صدا و سیما به همکاری پرداخت. فرهمندبافی چندین سال همکاری با ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر ملی، صدا و سیما، سه دوره حضور در جشن هنر شیراز و چندین اجرا در دانشکده هنرهای زیبا و کارگاه نمایش با حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان را در کارنامه هنری خود دارد. او با موسیقیدانانی چون علی اکبرخان شهنازی، جلیل شهناز، پرویز یاحقی، اصغر بهاری، فرامرز پایور، فرهاد فخرالدینی، محمدرضا شجریان و… همکاری داشته است.

فرهمندبافی در بیست و یکمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در سال 1384 مورد تقدیر نهاده شد.

صادق تعریف

او نوازنده تنبک و دف و متولد 1346 است. وی هنرجوی اساتیدی چون علی اصغر بهادری، کامران داروغه، داوود گنجه ای، سعید فرج پور، اردشیر کامکار و جمشید محبی بوده است. کپی برداری و اجرای ریتم های بومی اولین نشانه های بروز استعداد او در موسیقی بود. تعریف، تابه حال کتاب های آموزش دف در دو جلد سال 79 - 83 و نوازش تنبک سال 89 را منتشر نموده است. مشارکت در تاسیس انجمن موسیقی شمشال در سنندج در سال 64 از دیگر فعالیت های او است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "هنرمندان موسیقی متولد تعطیلات نوروزی کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنرمندان موسیقی متولد تعطیلات نوروزی کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید