پیشنهاد ایجاد تورهای کتابخانه گردی در ایام عید

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، کیانوش بیاتی، کارشناس ارشد بخش مرجع و اطلاع رسانی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران؛ اظهار کرد: تور کتابخانه گردی در ایام عید می تواند راه چاره مناسبی برای آشنایی با کتابخانه های مهم کشور باشد. این تورها به طور معمول با هدف معرفی و آشنایی بازدیدکنندگان با سابقه و قدمت تاریخی، اهمیت کتابخانه ها و بعلاوه معرفی هویت تاریخی این مراکز برگزار می گردد.

پیشنهاد ایجاد تورهای کتابخانه گردی در ایام عید

این کارشناس ارشد بخش مرجع و اطلاع رسانی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: این پیشنهاد در صورت تأمین بودجه و نیروی لازم می تواند مردم را به بازدید از کتابخانه ها ترغیب کند.

بیاتی درباره سابقه تور کتابخانه گردی در خارج از کشور گفت: تور کتابخانه گردی در کتابخانه های کشورهای بزرگ دنیا مانند کتابخانه کنگره آمریکا، کتابخانه ملی انگلستان (British Library) و سایر کتابخانه های ملی اروپایی وجود دارد. این تورها به صورت روزانه، هفتگی یا ماهیانه برگزار می گردد.

وی دراین باره اضافه کرد: کتابخانه ها در صورت داشتن مراجعان و تقاضای زیاد، این تورها را به صورت روزانه برگزار می نمایند. تورهای کتابخانه گردی با حضور یک راهنمای متخصص، افراد را با بنای کتابخانه، محل استقرار بخش های مختلف و خدمات هر یک از آن ها آشنا می نماید.

تور کتابخانه گردی یک ضرورت برای مدارس است

بیاتی با اشاره به این که متأسفانه بازدید از کتابخانه ها و آشنایی با آن ها در قالب تورهای کتابخانه گردی در مدارس ما وجود ندارد، اظهار کرد: مدارس ما اردوهای گوناگونی از جمله بازدید از موزه ها، تماشای فیلم در سینماها و سایر مکان های تماشای و گردشگری را اجرا می نمایند، اما بازدید از کتابخانه ها به ندرت اتفاق می افتد!

وی اضافه کرد: لذت کتابخوانی و رفتن به کتابخانه و انس با کتاب باید از کودکی در خانواده و مدارس شکل بگیرد و اگر این دوستی با کتاب در دوران کودکی اتفاق نیفتد؛ نتیجه این خلأ در بزرگسالی خودش را به شکل بی رغبتی به مطالعه نشان می دهد.

پیشنهاد بازید از کتابخانه ملی در سایر استان ها

این کارشناس ارشد بخش مرجع و اطلاع رسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد بازدید از کتابخانه های استان های مختلف کشور گفت: شخصاً در ایام تعطیلات نوروز و هنگام سفر به دیگر شهرها سعی می کنم از کتابخانه های آن شهر بازدید کنم. به عنوان مثال، در سفری به شهر تبریز از کتابخانه ملی تبریز تماشا کردم؛ کتابخانه ای باقدمت تاریخی و ارزش بالا که گنجینه ای از منابع و نسخه های خطی ارزشمند را در اختیار دارد. این کتابخانه از نظر معماری بنا نیز بسیار زیبا و منحصر به فرد است.

بیاتی با اشاره به نوروز و فرصت سفرهای نوروزی اظهار کرد: ایام تعطیلات نوروز، فرصت خوبی برای سرزدن به کتابخانه های مهم کشور است. کتابخانه هایی که اغلب دارای بنا و سابقه تاریخی مهمی هستند و اغلب به وسیله افراد علاقمند، عالم، فداکار و با رنج و زحمت بسیار تأسیس شده اند و ایام عید فرصت خوبی است تا مردم با کتابخانه های مهم کشور و مخازن غنی و ارزشمند آن ها، بیشتر آشنا شوند.

پیشنهاد دورهم خوانی کتاب در ایام عید

بیاتی بعلاوه از پیشنهاد دورهم خوانی کتاب در ایام نوروزسخن گفت و در این باره اظهار کرد: در ایام نوروز می توان همراه سفر و طبیعت گردی، در دورهمی های محبت آمیز، راجع یک کتاب خوب، سخن گفت یا قسمت های مجذوب کننده از یک کتاب را در دورهمی های محبت آمیز یا فامیلی خواند. این امر می تواند علاقمندی و کنجکاوی در خصوص کتاب را افزایش دهد.

بیاتی با اشاره به فرصت خوب تعطیلات برای مطالعه کتاب گفت: ایام کرونا باعث ملال و دورافتادن دوستداران کتاب از کتابخانه ها شد اما تعطیلات عید فرصت خوبی برای مطالعه کتاب هایی است که هنوز فرصت خواندن آن ها را پیدا ننموده ایم؛ به خصوص در دوران که کرونا تا حد زیادی فرصت دید و بازدید و سفر هم از مردم گرفته شده است.

سنّت اهدای کتاب به مراجعان در آخرین روز کاری کتابخانه مجلس

این کارشناس ارشد بخش مرجع و اطلاع رسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی بعلاوه از سنّت اهدای کتاب به افرادی که در آخرین روز کاری کتابخانه مجلس در سالن مطالعه حضور داشتند، گفت و شرح داد: کتابخانه مجلس در آخرین روز کاری سال، به افراد حاضر در سالن مطالعه کتابخانه، کتابی را به رسم یادبود اهدا می کرد تا مراجعان، با خاطره ای خوش از کتابخانه مجلس، به استقبال نوروز و سال نو بروند.

وی بعلاوه پیشنهاد داد: رؤسای کتابخانه ها، می توانند در آخرین روز کاری کتابخانه ها، دقایقی در جمع مراجعان کتابخانه حاضر شوند و با آن ها گپ وگفت کوتاه و صمیمانه ای داشته باشند. تکریم مراجعان و اقداماتی مانند این ها، قطعاً پای مراجعان بیشتری را به کتابخانه ها باز خواهد نمود.

ارائه خدمات مجازی مطلوب در دوران کرونا و تعطیلات

بیاتی درباره ارائه خدمات مجازی از سوی کتابخانه مجلس در دوران کرونا و ایام تعطیلات و عید گفت: بیماری کرونا و حضور شومش در دنیا باعث شد تا کتابخانه ها با اقدامات و آرایش تازه به ارائه خدمات بپردازند. کتابخانه مجلس نیز از این امر مستثنا نبود. این کتابخانه خیلی زود مقدار خدمات دیجیتالی خود را که پیش از کرونا نیز به ارائه خدمات می پرداخت، افزایش داد و به این وسیله ارتباط میان کتابخانه مجلس و مراجعان در این ایام ادامه پیدا کرد.

وی اضافه کرد: در سال های اخیر، کتابخانه مجلس امکان دسترسی به نسخه های خطی، چاپ سربی و سنگی را به صورت دیجیتالی و غیر حضوری فراهم نموده است. تمام اعضای کتابخانه مجلس در ایام تعطیلات و عید می توانند با مراجعه به سایت کتابخانه مجلس، این منابع را به طور رایگان دریافت نمایند.

این کارشناس ارشد بخش مرجع و اطلاع رسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی درباره برنامه های دیگری که کتابخانه مجلس در فضای مجازی دارد، مطرح نمود: کتابخانه مجلس شورای اسلامی در صفحه اینستاگرام خود به نشانیical.ir به معرفی کتابخانه مجلس، تاریخچه آن و البته خدمات بخش های مختلف کتابخانه پرداخته است تا افراد آشنایی بیشتری با این کتابخانه پیدا نمایند و ایام عید فرصت خوبی برای بازدید مجازی از کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "پیشنهاد ایجاد تورهای کتابخانه گردی در ایام عید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد ایجاد تورهای کتابخانه گردی در ایام عید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید