گسترش فرهنگ خودمراقبتی با سیناکِر و مامانیا

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، بنابر نتایج مطالعه بار جهانی بیماری ها (GBD) در سال 99، سه بیماری دیابت، فشارخون بالا و چاقی عوامل اصلی ایجاد بار برنظام سلامت، در ایران هستند.

گسترش فرهنگ خودمراقبتی با سیناکِر و مامانیا

این عوامل در طولانی مدت آسیب های گسترده ای را به دستگاه های مختلف بدن وارد می نمایند و باکاهش کیفیت زندگی و طول عمر همراه هستند.

در افراد مبتلا به دیابت، خون همراه با میزان زیادی گلوکز در تمام بدن می چرخد و باگذشت زمان می تواند آسیب های گسترده ای به رگ های خونی و کلیه ها وارد کند.

با سفت شدن دیواره رگ ها، فشارخون افزایش می یابد و ترکیب فشارخون بالا و دیابت نوع دو، خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را تا حد زیادی افزایش می دهد.

خوشبختانه همه این بیماری ها با سبک زندگی سالم، سیگار نکشیدن، ورزش کردن، متعادل نگاه داشتن وزن، نوشیدن آب، رژیم غذایی سالم، مداخلات پزشکی به موقع و ... قابل پیشگیری و مدیریت هستند.

برای مثال فشارخون بالا به قاتل خاموش معروف است زیرا هیچ علامتی ندارد و اگر به موقع تشخیص داده نگردد، نارسایی کلیه، سکته های قلبی و مغزی و مرگ زودرس از خطرات آن خواهند بود.

باتوجه به اهمیت پایش سلامتی برای پیشگیری و کنترل بیماری های واگیردار و غیرواگیردار، شرکت خلاق و نوآور راه حل هوشمند سینا بستری را برای ایجاد فرهنگ خودمراقبتی دیجیتال و همچنین آرامش خاطر بیماران و خانواده ها فراهم نموده است.

وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت کشور، برای تدوین برنامه های خود و تخصیص بودجه، می بایست از شرایط فعلی بیماری ها و مشکل اصلی سلامتی مردم کشور مطلع گردد.

این داده ها معمولا به صورت دستی جمع آوری می گردد و به دلیل خطای انسانی در واردکردن داده ها، تصویر واضحی از شرایط بیماری ها و عوامل خطر در کشور ارائه نمی نمایند.

همزمان با احتیاج وزارت بهداشت به دستگاه هایی برای اندازه گیری و ثبت متغیرهای سلامتی بدون دخالت دست و خطای انسانی در سامانه ای یکپارچه، دکتر محمدرضا کلاهدوز اصفهانی عضو هیأت علمی دانشکده برق دانشگاه تهران، درحال ساخت دستگاه های پزشکی در آزمایشگاهش بود.

با توجه به احتیاج کشور و مذاکرات کلاهدوز با وزارت بهداشت، وی راستا خود را از فراوری سخت افزاری ابزار پزشکی به برقراری ارتباط بین سخت افزار و نرم افزار تغییر داد.

درمرحله اول، وی 20 دستگاه اندازه گیری قندخون و فشارخون را باقابلیت اتصال بلوتوثی به یک اپلیکیشن ارائه کرد. بااستقبال وزارت بهداشت از این طرح و جذب سرمایه خصوصی، نیروهای متخصص بیشتری جذب شدند و درفروردین 98 شرکت راه حل هوشمند سینا شکل گرفت.

دکتر محسن عباسی، مدیر تحقیق و توسعه این مجموعه به جام جم می گوید: امروز در کشور، تمرکز وزارت بهداشت از درمان به پیشگیری تغییر نموده و این تحول متقارن با دوره گذار بیماری ها درحال اتفاق افتادن است. اگر همه گیری کووید-19 را کنار بگذاریم، الگوی بیماری ها از واگیر به بیماری های غیرواگیر درحال تغییر است.

مامانیا همراه آرامش بخش مادران باردار

مامانیا، راه حل خودمراقبتی دیجیتال برای مادران باردار است. هدف مامانیا، بهبود تجربه بارداری، توسعه فرهنگ خودمراقبتی هوشمند برای مادران و ارتقای ارتباط موثر بین پزشک و مادر است. بسته طلایی مامانیا، شامل بسته مدیریت قندخون، مدیریت فشارخون، مدیریت فرایند وزن گیری مادر در دوران بارداری، دستگاه شنود صدای ضربان قلب جنین و اپلیکیشن موبایل مامانیا است.

در نرم افزار مامانیا نحوه و شرایط اندازه گیری هر پارامتر سلامتی توضیح داده شده است و بلافاصله با هر اندازه گیری مادر، داده ها با بلوتوث در نرم افزار ثبت خواهد شد.

درطول دوران بارداری نیز، آنالیز فرایند تغییرات داده ها با نمودار و جدول، براساس پفراینده پزشکی مادر برای پزشک و مادر نمایش داده می گردد.

هسته پردازش اطلاعات سلامت مامانیا با هوش مصنوعی داده های سلامت مادر را آنالیز می نماید و طبیعی یا غیرطبیعی بودن آنها را به مادر اعلام می نماید.

اگر داده واردشده ای در نرم افزار طبیعی نباشد، مامانیا اخطار مراجعه اورژانسی یا غیراورژانسی را به مادر اعلام می نماید و می تواند داده پرخطر ثبت شده را ازطریق پیامک به اطرافیان مادر و پزشک اطلاع دهد.

علاوه بر اینها، ماماهای مرکز پاسخ گویی 24ساعته مامانیا، آماده ارائه مشاوره و پاسخ به سوالات مادران باردار هستند.

مادران باردار می توانند اطلاعات سلامتی را حتی به صورت دستی نیز در نرم افزار مامانیا وارد نمایند، همچنین هریک از بسته های پکیج طلایی به صورت جداگانه نیز قابل تهیه است. به ویژه دستگاه صدای قلب جنین بااستقبال بالایی روبه رو شده است و مادران می توانند صدای قلب جنین خود را ضبط نمایند و با دیگران به اشتراک بگذارند.

دکتر عباسی درباره دو تجربه استفاده مادران از مامانیا به جام جم می گوید: مامانیا در مواردی باعث تشخیص زودهنگام عدم کفایت درمان در مادران مبتلا به دیابت بارداری شده و توانسته است به پزشک دراقدام زودهنگام درمانی یاری کند. در موارد دیگری با تشخیص زودهنگام فشارخون بالا، مامانیا باعث شد اقدامات اورژانسی و به موقع برای جنین صورت پذیرد تا نوزاد متحمل بستری طولانی مدت در بیمارستان بعد از به جهان آمدن نگردد.

سلامتی با پکیج سیناکر

سیناکر، راه حل خودمراقبتی هوشمند برای همه افراد جامعه و به ویژه گروه های در معرض خطر است. پکیج سیناکر شامل بسته مدیریت قندخون، مدیریت فشارخون، کنترل دمای بدن و پارامترهای آنالیز بدن است. با تهیه یک پکیج سیناکر، تمام اعضای خانواده می توانند پروفایل خود را باتوجه به شرایط پزشکی شان در اپلیکیشن سیناکر ایجاد و از خدمات آن استفاده نمایند.

دکتر عباسی درباره اندازه گیری دمای بدن در سیناکر می افزاید: علت اضافه شدن امکان پایش دمای بدن در سیناکر، اجرای پروژه مراقبت از راه دور بیماران مبتلا به کووید 19 با همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. درحال حاضر اگر افراد به هریک از مراکز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران مراجعه نمایند و برای آنها تشخیص کووید 19 بدون احتیاج به بستری داده گردد، قبل از فرستادن بیمار به منزل، اپلیکیشن سیناکر را برای بیمار نصب می نمایند. به این ترتیب هرروز بیمار توضیح حال و علائم خود را ثبت و پزشک فرایند بهبودی او را رصد می نماید و به شکل سیستمی به بیمار بازخورد می دهد تا درصورت احتیاج به پزشک یا اورژانس مراجعه کند یا ماندن در خانه را ادامه دهد.

دکتر عباسی همچنین می افزاید: ترازوهای سیناکر از فناوری جدیدی بهره می گیرند و به کاربر اطلاعاتی درباره پارامترهای آنالیز بدن مانند درصد چربی، درصد عضلات و نرخ سوخت و ساز پایه بدن می دهد. این اطلاعات به ویژه برای کسانی مفید است که می خواهند یک دوره ورزشی یا رژیم غذایی را آغاز نمایند.

چرا سیناکر یا مامانیا را انتخاب کنیم؟

دکتر عباسی درپاسخ به این سوال جام جم می گوید: ما تنها شرکت ارائه دهنده چنین خدماتی در ایران هستیم و هسته پردازش اطلاعات سلامتی در سیناکر و مامانیا مطابق با الگوریتم های پزشکی وزارت بهداشت بوده و به تایید دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی رسیده است. دراین دو نرم افزار، بازخوردی که به افراد داده می گردد، متناسب با شرایط توضیح حال شخصی خودشان است و هرکاربر سرویس سلامتی خودش را دریافت می نماید.

وی درادامه می افزاید: دستگاه فشارسنج دیجیتالی ما باوجود داشتن بلوتوث و امکان اتصال به اپلیکیشن، هیچ تفاوت قیمتی با دیگر دستگاه های دیجیتال معمولی ندارد و دستگاه قندخون سیناکر با 150 نوار قندخون از دستگاه های قندخون معمولی هم قیمت کمتری دارد.

ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه وبلاگ آبی اناری ها

منبع: جام جم آنلاین

به "گسترش فرهنگ خودمراقبتی با سیناکِر و مامانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گسترش فرهنگ خودمراقبتی با سیناکِر و مامانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید