بهترین روترهای وای فای 6 برای کاربران خانگی

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، اگر قصد خرید روتر تازه یا ارتقای روتر قدیمی خود دارید؛ به چیزی جز خرید روتر وای فای 6 فکر نکنید. ما اینجا می خواهیم بهترین روتر وای فای 6 برای کاربران خانگی را معرفی کنیم تا انتخاب ساده تری داشته باشید.

بهترین روترهای وای فای 6 برای کاربران خانگی

چون هم روترهای چندین استاندارد وای فای (وای فای 5، وای فای 6، وای فای 6E و وای فای 7) در بازار هست و هم تنوع محصولات زیاد است و انتخاب را سخت و گیج کننده خواهند کرد.

برای خود استاندارد وای فای 6، روتر از 2 میلیون تومان تا 40 میلیون تومان در بازار ایران پیدا می شود.

در این مطلب می خوانید:

Toggle
  • وای فای 6 چیست؟
  • چرا باید یک روتر وای فای 6 انتخاب کنید؟
  • بهترین روتر وای فای 6 برای کاربران خانگی
    • Asus RT-AX82U
    • Asus RT-AX58U
    • TP-Link Archer AX55
    • Xioami AX6000
    • TP-Link Archer AX23

وای فای 6 چیست؟

استاندارد Wi-Fi 6 یا 802.11ax در سال 2019 تصویب و یک آپدیت بزرگ نسبت به استاندارد Wi-Fi 5 یا 802.11ac بود و چندین تفاوت عمده دارد. در مطلب درباره تفاوت های این دو استاندارد مهم وای فای، بیشتر می خوانید.

بزرگ ترین ارتقا، افزایش پهنای باند فرکانس های 2.4 و 5 گیگاهرتز وای فای برای رسیدن به سرعت انتقال بیشتر بود. همین طور، برد موثر سیگنال های وای فای بیشتر شد.

خلاصه همه این صحبت ها، رسیدن به سرعت اینترنت بیشتر برای گیمینگ، استریم ویدئوهای 4K و وب گردی روان تر بود.

چرا باید یک روتر وای فای 6 انتخاب کنید؟

پس از معرفی استاندارد وای فای 6 در سال 2019، موسسه Wi-Fi Alliance دو استاندارد تازه دیگر هم تصویب و معرفی کرده است.

استاندارد که در سال 2020 معرفی گشت و یک فرکانس 6 گیگاهرتز به دو فرکانس وای فای قبلی افزوده و سرعت انتقال اطلاعات را به مرز 16 گیگابیت بر ثانیه رساند.

و استاندارد که یک ارتقا نسبت به Wi-Fi 6e است و همان سه فرکانس رادیویی اما با سرعت های بیشتری ارائه می کند. نهایت سرعت در وای فای 7 به مرز 40 گیگابیت بر ثانیه می رسد اما فعلا هیچ روتری با چنین سرعتی وارد بازار نشده است.

پس، اگر در پی خرید روتر تازهی هستید؛ احتمالا از خودتان بپرسید چرا نباید یک روتر با تازهترین استانداردها انتخاب کنید؟

امروز غالب مودم ها و روترهای بازار دارای وای فای 6 هستند و به صورت گسترده، گوشی ها و لپ تاپ ها از این استاندارد پشتیبانی می کنند.

می توان گفت اکنون، وای فای 6 بهترین استاندارد ارتباطات بی سیم و عالی می شود اگر بتوانید مودم، روتر، لپ تاپ، کامپیوتر رومیزی، گوشی و سایر تجهیزات خود را همگی در وای فای 6 خریداری کنید.

روترهای وای فای 6 هم مقرون به صرفه هستند و هم قابل اعتمادترین، سازگارترین و سریع ترین روترهایی خواهند بود که می توانید در بازار برای خودتان خریداری کنید.

بهترین روتر وای فای 6 برای کاربران خانگی

اینجا نمی خواهیم درباره قدرتمندترین روترهای وای فای 6 یا بهترین روترهای گیمینگ وای فای 6 صحبت کنیم.

اینجا فقط می خواهیم 5 روتر وای فای 6 مناسب کاربران خانگی با بودجه ای زیر 15 میلیون تومان را معرفی و درباره دلایل خریدشان، صحبت کنیم. روترهایی که می توانند شبکه وای فای خانگی شما را سریع تر، قوی تر و به روزتر کنند:

Asus RT-AX82U

همه روترهای سری AX ایسوس برای کاربران خانگی خوب هستند اما دو مدل و بالاترین کارایی را به شما می دهند.

مدل ایسوس RT-AX86U کمی گران می شود و باید بیش از 15 میلیون تومان برای خریدش هزینه کنید ولی مدل RT-AX82U ایده آل ترین روتر Wi-Fi 6 برای یک خانه است.

این روتر که قیمتی حدود 14 میلیون تومان دارد؛ یک جورهایی روتر گیمینگ هم محسوب شده و با کنسول بازی PS5 سازگاری دارد.

از رده AX5400 با بیشترین سرعت 4804 مگابیت برای فرکانس 5 گیگاهرتز و 574 مگابیت برای فرکانس 2.4 گیگاهرتز است.

4 آنتن خارجی و پردازنده سه هسته ای دارد؛ 4 درگاه شبکه اترنت گیگابیتی و کلی امکانات در پنل کاربری دارد و از فناوری AiMesh پشتیبانی می کند.

Asus RT-AX58U

با قیمت 10 میلیون تومان، بهترین روتر وای فای 6 ایسوس است که می توانید خریداری کنید.

از فناوری های MU-MIMO و OFDMA سود می برد و بیشینه سرعتش به 3 هزار مگابیت می رسد تا روی فرکانس 5 گیگاهرتز سرعت 2402 مگابیت و روی فرکانس 5 گیگاهرتز سرعت 574 مگابیت را نمایش دهد.

می توان گفت روتر نسخه رده پایین روتر AX82U است. تمام قابلیت ها و امکانات آن را ندارد ولی اگر اصرار به خرید یک روتر ایسوس با قیمت پایین دارید؛ گزینه خرید خوبی است و برای مصارف خانگی، کاملا پاسخ گو است.

TP-Link Archer AX55

در حال حاضر روتر با قیمت حدود 7 میلیون تومان، یکی از بهترین انتخاب ها برای کاربران خانگی است. چون، یک تعادل میان قیمت و کارایی آن وجود دارد.

این روتر برای دو سال متوالی است که جزو بهترین روترهای وای فای 6 جهانی است و نسبت به روترهای ایسوس با همین مشخصات، قیمت به مراتب پایین تری داشته ولی همان سرعت، امکانات و قابلیت ها را ارائه می کند.

در رده AX3000 با سرعت 2402 مگابیت در فرکانس 5 گیگاهرتز و 574 مگابیت در فرکانس 2.4 گیگاهرتز است.

برد و محدوده پوشش دهی نسبتا خوبی دارد و اینترنت سریعی با تاخیر پایین ارائه می کند. 4 آنتن خارجی و 4 درگاه شبکه اترنت گیگابیتی دارد و یک درگاه USB 3.0 نیز به شما می دهد.

روتر TP-Link Archer X50 نیز مشخصاتی نزدیک و مشابه با AX55 دارد و باز هم در این بازه قیمتی، انتخاب خوبی است.

Xioami AX6000

روتر شیائومی AX6000 با قیمت حدود 6 میلیون تومان، می تواند بهترین روتر وای فای 6 بازار ایران لقب بگیرد؛ به ویژه اگر شیائومی باز باشید و کلی گجت و دستگاه از این برند چینی در خانه دارید.

پردازنده دو هسته ای پردازنده Qualcomm IPQ5018 با یک واحد هوش مصنوعی NPU و 512 مگابایت رم روی این روتر هست و از 6 آنتن خارجی و چندین آنتن داخلی بهره می برد تا بیشترین محدوده پوشش دهی را داشته باشد.

روی باند 5 گیگاهرتز سرعت 4804 مگابیت و روی باند 2.4 گیگاهرتز سرعت 574 مگابیتی را به نمایش می گذارد تا مجموع سرعت های هر دو فرکانس به مرز 6 گیگابیت برسد.

4 درگاه شبکه اترنت گیگابیتی دارد که یکی برای WAN است و از پهنای باند 160 مگاهرتز روی فرکانس 5 گیگاهرتز پشتیبانی می کند که برای روترهای وای فای 6 خیلی اهمیت دارد.

TP-Link Archer AX23

اگر نمی خواهید روتر تی پی لینک AX55 یا AX50 را خریداری کنید یا اگر نمی خواهید 6 الی 7 میلیون تومان برای روتر وای فای 6 پول بدهید و بودجه ای زیر 5 میلیون تومان دارید؛ مناسب خرید شما است.

سرعت و مشخصاتی پایین تر از سایر روترهای وای فای 6 دارد و در رده AX1800 با بیشترین سرعت 1200 مگابیت روی فرکانس 5 گیگاهرتز و 574 مگابیت روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز است ولی باز هم این سرعت ها برای اینترنت ایران، خوب است.

همان 4 درگاه شبکه و 4 آنتن خارجی را دارد و برای مساحت های زیر 200 متر مربع مناسب است.

در همین قیمت ها، می توانید روتر تی پی لینک AX21 را هم خریداری کنید.

منبع: شبکه چی

به "بهترین روترهای وای فای 6 برای کاربران خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین روترهای وای فای 6 برای کاربران خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید