کرونا چه بیماری هایی را پدید می آورد؟ ، یک فهرست شوم از میراث کووید

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، کووید19 به نام یکی از بزرگ ترین خطرات هزاره سوم تا امروز جان بیش از سه میلیون و 800 هزار نفر را گرفته است.

کرونا چه بیماری هایی را پدید می آورد؟ ، یک فهرست شوم از میراث کووید

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها ، بیماری ناشی از ویروس کرونا لطماتی سنگین از حیث اقتصادی، سلامت و حتی سیاسی و فرهنگی به تمام جهان زد و زمینه های دیگری نظیر ورزش و محیط زیست را به شدت تحت تاثیر واقع شده است.

جهان با این بیماری همه گیر فلج شد.

بسیاری از مردم جهان به بیماری ناشی از عفونت این ویروس در بدن مبتلا شدند و بسیاری دیگر جان خود را از دست دادند.

در این میان این بیماری همه گیر عوارض دیگری در بسیاری از مبتلایان به وجود آورد.

هم اکنون انسان های بسیاری در سراسر کره زمین با وجود بهبودی از کرونا هنوز با عوارض ناشی از آن دست و پنجه نرم می کنند؛ نظیر خستگی، تنگی نفس و ....

اما تجربه تلخ و نفس گیر یک سال و نیم اخیر نشان داده که این ویروس خطرناک عامل به وجود آمدن برخی از عوارض و بیماری هاست که ماه ها بعد از بهبودی فرد از بیماری به وجود می آید.

این بیماری ها کدام هستند؟

1-بیماری ریوی و آسم

ریه آسیب پذیرترین اندام در برابر ویروس کرونا است به خصوص اگر فرد به طیف شدید آن دچار شود. بسیاری از کسانی که جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده اند به این دلیل است که کرونا بدجوری ریه آنها را دربرگرفته است. معمولا این اتفاق با سفیدی مشخصی در عکس های ثبت شده از ریه بیماران دیده می شود.

اما افرادی که از کرونا بهبود می یابند ممکن است تا چند ماه دیگر با مشکل ادامه دار ریوی دست و پنجه نرم کنند.

برخی دیگر از پژوهش ها نیز حاکی از آن است به دلیل آسیب به ریه این عضو حیاتی با کاهش عملکرد روبرو می شود. عجیب نیست که آسم یکی از علائم بیماری باشد.

2-التهاب رگ های خونی

تحقیقات در رابطه با عوارض بیماری کووید19 در بسیاری از بیماران نشان میدهد این ویروس حتی در افرادی که بهبود پیدا کرده اند باعث شده رگ های خونی و لنفاوی اندام های گوناگون دچار التهاب شوند. این ویروس از طریق آنزیم 2 مبدل آنژیوتانسین باعث می شود داخل رگ ها دچار التهاب شود. این مسئله به قلب آسیب می رساند.

3-میوکاردیت

بسیاری از پزشکان می گویند کرونا ممکن است در افراد مختلفی باعث شود تا یک عارضه جدی قلبی به نام میوکاردیت پدید بیاید.

4-مسائل سیستم عصبی

ویروس کرونا بر روی عملکرد مغز هم تاثیر می گذارد و با تخریب آن مسائلی دائمی نظیر از دست رفتن حس بویایی و چشایی را رقم می زند.

5-مه مغزی

این بیماری شدید تاثیر گسترده ای بر روی عملکرد مغز دارد و باعث می شود تا یک بیماری با نام مه مغزی به وجود بیاید. مه مغز اصطلاحی است که احساسات پریشانی، فراموشی، عدم تمرکز و وضوح ذهنی را توصیف می کند. مه مغز نیز نشانه شرایط سلامتی ریشه دار و داخلی است و اگر احساس عدم تمرکز و عدم توانایی فکر دارید، مغز تان یک سیگنال می فرستد که در زندگی شما یک عدم تعادل وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

6-بیماری کلیوی

فرد خوب شده است اما ممکن است در آینده به بیماری کلیوی دچار شود. ویروس کرونا حتی نارسایی کلیوی هم به وجود می آورد.

7-پوست

انواع و اقسام بثورات پوستی از پیامدهای ابتلا به بیماری کرونا است. این علائم به شکل های گوناگون خود را روی پوست نشان می دهد.

8-دیابت

تحقیقات تازه نشان می دهد ویروس کووید19 می تواند منجر به ابتلای افراد به دیابت هم بشود. این تحقیق زمانی وارد راستا جدی تری شد که گزارش شد بسیاری از مبتلایان کرونایی که در بیمارستان بستری شده اند ناگهان دچار افزایش قند خون شده اند.

9-فشار خون

دیابت و فشار خون از خطرناک ترین شرایطی هستند که اگر فردی از آنها رنج ببرد و سپس به کرونا هم مبتلا شود آنگاه خطر برای او بسیار بالاست. اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود، خود بیماری کرونا هم می تواند علاوه بر اینکه دیابت را به وجود بیاورد باعث ایجاد بیماری زمینه ای فشار خون در افراد هم بشود.

10-تپش قلب

ایجاد عارضه تپش قلب در افرادی که بهبودیافته اند نیز بسیار گزارش شده است.

11-لخته خون

ایجاد لخته خون در بدن ماه ها بعد از بهبودی از کرونا یکی دیگر از علائم به تعداد می آید.

12-تومور مغزی

کرونا به مغز بیماران آسیب زیادی می زند که یکی از این عوارض تومور مغزی است. محققان شکل دریافت تومور در مغز برخی از بیماران را غیرمرتبط با بیماری کرونا نمی دانند.

13-میگرن

میگرن می تواند یکی دیگر از عوارض آزاردهنده و به جای مانده از بیماری کرونا باشد که در همان دسته عوارض مغزی جای می گیرد.

14-مسائل گوارشی

بیماری کرونا در طیف وسیعی از بیماران در سنین مختلف عامل ایجاد برخی از مسائل گوارشی دنباله دار نظیر اسهال و استفراغ و یا دل دردهای شدید و البته بی اشتهایی و یا سوءهاضمه است.

15-طاسی

در فهرست شوم و نگران کننده ای که کرونا از خود به جای گذاشته عارضه طاسی هم دیده می شود. از دست دادن مو عارضه ای است که از همان ماه های اول شیوع بیماری همه گیر رویت می شود.

16-ضعف بینایی

گزارش ها و تحقیقات مختلف حتی حاکی از آن است که ویروس کرونا ضعف بینایی در برخی از افراد را نیز به وجود می آورد. این بیماری در عینکی شدن بسیاری از افراد نقش دارد.

1 7- مسائل شنوایی

در میان انبوه عوارض و بیماری های به جای مانده از بیماری کرونا مسائل شنوایی نیز دیده می شود. ویروس کرونا با تاثیر بر روی مغز و ساختار مربوط به گوش می تواند آسیب دائمی به آن بزند.

18-ضعف عضلات

یکی دیگر از مسائل به وجود آمده در پی ابتلا به کرونا روبرو شدن با مشکل مربوط به ضعف عضلات است که به خصوص تا شش ماه بعد از بهبودی در میان بیماران رویت می شود.

19-لرزش دست و پا

در میان برخی از بهبودیافتگان کرونایی عارضه لرزش ناگهانی دست و پا گزارش شده است.

20-مسائل روانی

این مشکل سبب می شود تا فرد از سلسله عوارض روانی رنج ببرد، عوارضی نظیر روان پریشی های واکنشی ، اضطراب ، بی خوابی ، وحشت و اختلالات وسواس فکری عملی.

هیلدا حسینی خواه / وبلاگ آبی اناری ها

منبع: جام جم آنلاین

به "کرونا چه بیماری هایی را پدید می آورد؟ ، یک فهرست شوم از میراث کووید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا چه بیماری هایی را پدید می آورد؟ ، یک فهرست شوم از میراث کووید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید