رایج ترین علائم عدم تحمل گلوتن

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، عدم تحمل گلوتن یک عارضه رایج به شمار می رود. فردی که دچار این عارضه باشد، در اثر خوردن گلوتن دچار برخی عوارض جانبی می گردد. گلوتن نوعی پروتئین است که در گندم، بلغور جو و گندم سیاه وجود دارد. ناتوانی در تحمل گلوتن علل مختلفی دارد که از جمله آن ها می توانیم به بیماری سلیاک، حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی و آلرژی به گندم اشاره کنیم. هر سه دلیل عدم تحمل گلوتن می توانند منجر به علائم مختلفی شوند که بسیاری از آن ها هیچ ربطی به هضم ندارند. در مقاله ای امروز خبرنگاران مگ قرار است شما را با نشانه های عدم تحمل گلوتن آشنا کنیم. تا انتها مقاله در کنار ما بمانید .

رایج ترین علائم عدم تحمل گلوتن

1. نشانه های بیماری سلیاک

بیماری سلیاک شدیدترین حالت عدم تحمل گلوتن محسوب می گردد. سلیاک یک نوع بیماری خودایمنی است که تقریبا 1 درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار داده است و ممکن است منجر به آسیب به دستگاه گوارش گردد. این بیماری می تواند منجر به عوارض متنوعی گردد که از جمله آن ها می توانیم مسائل پوستی، مسائل گوارشی، تغییر خلق وخو و… را نام ببریم. در ادامه چند نمونه از رایج ترین علائم بیماری سلیاک را در اختیارتان قرار داده ایم.

1. اسهال، یبوست و مدفوع بودار

افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند، بعد از خوردن گلوتن التهاب در روده کوچک را تجربه می نمایند. این موضوع به پوشش روده آسیب می رساند و منجر به ناراحتی گوارشی قابل توجه، اسهال مکرر یا یبوست می گردد. اسهال مکرر می تواند مسائل دیگری را برای سلامتی بدن در پی داشته باشد که از جمله آن ها می توانیم به از دست رفتن الکترولیت بدن، کم آبی بدن و ضعف و خستگی اشاره کنیم. علاوه بر این افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند، ممکن است به دلیل جذب ضعیف مواد مغذی بدبو یا بی رنگ شدن مدفوع را تجربه نمایند.

2. خستگی و ضعف

باور بر این است که عوامل مختلف منجر به خستگی در افراد مبتلا به بیماری سلیاک می شوند که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره نموده ایم.

  • درد مزمن
  • اختلالات خواب
  • عارضه های روانی از جمله افسردگی

بیماری سلیاک ممکن است با افزایش خطر ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن در ارتباط باشد. عارضه ذکر شده روی توانایی بدن برای فراوری گلبول های قرمز سالم اثر منفی می گذارد . این عارضه عوارض جانبی خطرناکی را در پی دارد که از جمله آن ها می توانیم کاهش سطح انرژی بدن و ضعف و خستگی را نام ببریم.

3. واکنش های پوستی

عدم تحمل گلوتن بعلاوه می تواند روی پوست شما اثر منفی بگذارد. عارضه ای به نام درماتیت هرپتی فرم یکی از علائم بیماری سلیاک به شمار می رود. اگرچه تمام افراد مبتلا به سلیاک به گلوتن حساس هستند، با این حال برخی از افراد علائم گوارشی که نشان دهنده بیماری سلیاک هستند را تجربه نمی نمایند. علاوه بر این نشان داده شده که افراد مبتلا به سایر مسائل پوستی از جمله بیماری های زیر با دنبال کردن رژیم غذایی بدون گلوتن بهبود بیماری را تجربه کردند.

1. پسوریازیس

این بیماری التهابی منجر به پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست می گردد.

2. آلوپسی آره آتا

این عارضه یک بیماری خودایمنی است که منجر به ریزش مو می گردد.

3. کهیر (اورتیکاریا) مزمن

این مشکل پوستی به ضایعات قرمز یا صورتی اشاره دارد که مرکز آن ها بی رنگ است و منجر به خارش می شوند.

4. افسردگی و اضطراب

افسردگی هر ساله حدود 6 درصد از افراد بزرگسال را تحت تأثیر قرار می دهد. علائم افسردگی که معمولا شامل احساس تنهایی و ناراحتی می شوند، می توانند اثرات قابل توجهی روی زندگی روزمره داشته باشند. به نظر می رسد افرادی که به مسائل گوارشی مبتلا هستند، در مقایسه با افرادی که هیچ بیماری زمینه ای ندارند، بیشتر مستعد افسردگی و اضطراب هستند. افسردگی و اضطراب به طور ویژه در میان بیماران مبتلا به سلیاک رایج است. نظریه های مختلفی درباره اینکه عدم تحمل گلوتن چطور می تواند منجر به افسردگی گردد وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره نموده ایم.

1. سطح نامعمول سروتونین

سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که به سلول ها اجازه ارتباط برقرار کردن می دهد. معمولا به سروتونین هورمون شادی گفته می گردد، چون کاهش سطح سروتونین با افسردگی ارتباط دارد.

2. تغییر در میکروبیای روده

افزایش اندازه باکتری های مضر و کاهش میزان باکتری های مفید روده ممکن است روی سیستم عصبی مرکزی اثر بگذارد که این موضوع ممکن است افزایش خطر ابتلا به افسردگی را به همراه داشته باشد.

5. کاهش وزن بدون دلیل

تغییر بدون دلیل وزن معمولا نگران نماینده است. اگرچه کاهش وزن بدون دلیل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، با این حال این موضوع معمولا عارضه جانبی بیماری سلیاک تشخیص داده نشده به شمار می رود. در یک مطالعه قدیمی روی بیماران مبتلا به سلیاک نشان داده شد که دو سوم بیماران طی 6 ماه کاهش وزن را تجربه کردند. کاهش وزن ممکن است در اثر علائم گوارشی مختلف و جذب ضعیف مواد مغذی رخ دهد.

6. کم خونی ناشی از فقر آهن

کمبود آهن یکی از رایج ترین اختلالات تغذیه ای است و دلیل50 درصد از تمام موارد آنمی (کم خونی) در سراسر دنیا به شمار می رود. کمبود آهن منجر به علائم مختلفی می گردد که در ادامه تعدادی از آن ها را آورده ایم.

  • حجم پایین خون
  • خستگی
  • تنگی نفس
  • احساس گیجی
  • سردرد
  • بی رنگ شدن پوست
  • ضعف

در بیماری سلیاک جذب مواد مغذی در روده کوچک مختل می گردد. این موضوع کاهش اندازه آهن جذب شده از غذا را در پی دارد. کم خونی ناشی از فقر آهن ممکن است در میان اولین نشانه های بیماری سلیاک قرار بگیرد که پزشک به آن پی می برد. مطالعاتی که به تازگی صورت گرفته اند عنوان می نمایند که کمبود آهن ممکن است در بچه ها و افراد مبتلا به سلیاک چشمگیر باشد.

7. اختلالات خودایمنی

بیماری سلیاک یک اختلال خودایمنی است که باعث می گردد بعد از خوردن گلوتن، سیستم ایمنی بدن به دستگاه گوارش حمله کند. اگر به سلیاک مبتلا باشید، احتمال ابتلا به سایر بیماری های خودایمنی از جمله اختلالات تیروئیدی در شما افزایش پیدا می نماید. اختلالات تیروئیدی ممکن است عامل خطر افسردگی باشند. بیماری سلیاک در افرادی که دچار سایر بیماری های خودایمنی از جمله دیابت نوع 1 و بیماری التهابی روده هستند، رایج تر است.

8. درد مفصلی و عضلانی

افراد به دلایل مختلف دچار درد مفصلی و عضلانی می شوند. یکی از این دلایل می تواند ابتلا به بیماری سلیاک باشد.

9. بی حس شدن دست و پا

یکی از دیگر علائم شوکه نماینده عدم تحمل گلوتن نروپاتی است که باعث می گردد در ناحیه دست و پا دچار بی حسی یا گزگز شوید. نوروپاتی در افراد مبتلا به دیابت و کمبود ویتامین B12 رایج است. این عارضه بعلاوه می تواند در اثر مسمومیت یا سوءمصرف الکل رخ دهد. هرچند برخی از تحقیقات عنوان می نمایند افرادی که دچار بیماری سلیاک هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به نوروپاتی قرار می گیرند که در اثر وجود برخی از آنتی بادی ها ایجاد می گردد.

2. نشانه های حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی

اگرچه بیماری سلیاک شدیدترین نوع عدم تحمل گلوتن محسوب می گردد، با این حال 5 تا 13 درصد از افراد ممکن است دچار حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی شوند که نوع خفیف تر عدم تحمل گلوتن به شمار می رود. این عارضه می تواند منجر به برخی علائم گردد که در ادامه تعدادی از آن ها را نام برده ایم.

1. نفخ

نفخ زمانی رخ می دهد که بعد از غذا خوردن شکمتان متورم یا پر از گاز می گردد. این عارضه می تواند باعث ناراحتی شما گردد. اگرچه نفخ بسیار رایج است و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، با این حال ممکن است نشانه عدم تحمل گلوتن باشد. در حقیقت احساس نفخ یکی از مسائل رایج در میان افراد مبتلا به عدم تحمل یا حساسیت به گلوتن محسوب می گردد. یک مطالعه به این نتیجه رسید که 87 درصد از افراد مبتلا به حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی نفخ را تجربه کردند.

2. اسهال و یبوست

ابتلا به اسهال و یبوست به طور گه گاه طبیعی است، اما اگر به طور مرتب دچار این عارضه ها شوید، این موضوع می تواند نگران نماینده باشد. افرادی که به حساسیت به گلوتن مبتلا هستند، اگر مواد غذایی حاوی گلوتن بخورند، دچار مسائل گوارشی می شوند. در حقیقت بیش از 50 درصد از افرادی که به گلوتن حساسیت دارند، به طور مرتب اسهال را تجربه می نمایند و 25 درصد از آن ها دچار یبوست می شوند.

3. شکم درد

شکم درد یک عارضه بسیار رایج است که می تواند به دلایل مختلف رخ دهد. این عارضه یکی از رایج ترین علائم عدم تحمل گلوتن به شمار می رود. تخمین زده شده است که 83 درصد از افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن بعد از خوردن گلوتن شکم درد و ناراحتی را تجربه می نمایند.

4. سردرد

بسیاری از افراد هر چند وقت یک بار دچار سردرد یا حملات میگرن می شوند. میگرن یک عارضه رایج است که تقریبا از هر 6 نفر 1 نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. برخی از مطالعات نشان می دهند که افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن ممکن است بیشتر از دیگران دچار میگرن شوند. اگر بدون دلیل تعیین به طور مرتب دچار سردرد یا میگرن می شوید، این احتمال وجود دارد که به گلوتن حساسیت دارید.

5. خستگی

خستگی احساسی است که همه ما آن را تجربه می کنیم و معمولا با عارضه خاصی ارتباط ندارد. با این حال اگر به طور مرتب احساس خستگی می کنید، باید در پی دلیل آن باشید. افرادی که دچار عدم تحمل گلوتن هستند، به ویژه بعد از خوردن مواد غذایی حاوی گلوتن بیشتر مستعد ضعف و خستگی می شوند. یک مطالعه روی 486 فرد مبتلا به حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی به این نتیجه رسید که 64 درصد از شرکت نمایندگان خستگی و ضعف را تجربه کردند .

6. افسردگی و اضطراب

باور بر این است که اختلالات اضطراب تقریبا 33 درصد از افراد را در سراسر دنیا تحت تأثیر قرار می دهند. اضطراب شامل احساس نگرانی و بی قراری می گردد. این عارضه معمولا با افسردگی همراه است. به نظر می رسد افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن بیشتر از افرادی که دچار هیچ بیماری زمینه ای نیستند، مستعد اضطراب و افسردگی هستند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که تا 40 درصد از افراد مبتلا به حساسیت به گلوتن به طور مرتب اضطراب را تجربه می نمایند.

چندین مطالعه نشان داده اند که افراد مبتلا به افسردگی و عدم تحمل گلوتن گزارش نموده اند که با دنبال کردن رژیم غذایی بدون گلوتن حتی اگر علائم گوارشی آن ها به طور کامل برطرف نگردد، احساس بهتری پیدا می نمایند. این موضوع نشان می دهد که گلوتن صرف نظر از علائم گوارشی ممکن است به تنهایی منجر به احساس افسردگی گردد.

7. درد

گلوتن ممکن است منجر به التهاب در افراد مبتلا به حساسیت به گلوتن گردد. التهاب ممکن است منجر به درد در بخش های مختلف بدن از جمله عضلات و مفاصل گردد. به نظر می رسد افراد مبتلا به حساسیت به گلوتن بیشتر از دیگران دچار بی حسی در دست و پا می شوند. اگرچه دلیل این موضوع تعیین نیست، با این حال برخی از مطالعات قدیمی بین درد و وجود برخی از آنتی بادی های مرتبط با عدم تحمل گلوتن در بدن ارتباط برقرار نموده اند.

8. مه مغزی

مه مغزی به احساس ناتوانی در درست فکر کردن اشاره دارد. افراد عارضه ذکر شده را به روش های زیر تعریف نموده اند.

  • فراموشکار شدن
  • دشواری در فکر کردن
  • تجربه احساس خستگی ذهنی

ابتلا به مه مغزی یک علامت رایج در عدم تحمل گلوتن به شمار می رود؛ به طوری که این عارضه 40 درصد از افراد مبتلا به ناتوانی در تحمل گلوتن را تحت تأثیر قرار می دهد. این علامت ممکن است در اثر واکنش به برخی آنتی بادی ها در گلوتن رخ دهد، اما دلیل آن واضح نیست.

3. نشانه های حساسیت به گندم

حساسیت به گندم نوعی حساسیت غذایی است که باعث می گردد سیستم ایمنی بدن به برخی از پروتئین های موجود در گندم از جمله گلوتن و سایر ترکیبات واکنش نشان دهد. حساسیت به گندم در میان بچه ها رایج تر از بزرگسالان است. در حقیقت تخمین زده شده که حساسیت به گندم در 65 درصد از بچه ها تا سن 12 سالگی برطرف می گردد. در ادامه رایج ترین علائم حساسیت به گندم را در اختیارتان قرار می دهیم.

1 . راش پوستی

حساسیت به گندم مانند سایر علل عدم تحمل گلوتن ممکن است با برخی از مسائل پوستی در ارتباط باشد. حساسیت به گندم معمولا می تواند منجر به کهیر گردد. این نوع راش پوستی منجر به خارش، قرمزی و التهاب پوست می گردد. این مشکل پوستی بلافاصله بعد از خوردن محصولات گندم رخ می دهد و به مرور زمان به تدریج کاهش پیدا می نماید.

2 . مسائل گوارشی

مطالعات به این نتیجه رسیده اند افرادی که به گندم حساسیت دارند، مسائل گوارشی مختلف از جمله نمونه های زیر را تجربه می نمایند.

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • گرفتگی عضلات معده
  • اسهال

حساسیت به غذا می تواند سایر علائم گوارشی را تحریک کند که در ادامه آن ها را نام برده ایم.

  • نفخ
  • درد
  • سوءهاضمه

دلیل این موضوع پاسخ سیستم ایمنی بدن است که زمانی تحریک می گردد که فرد آلرژن یا ماده آلرژی زا مانند گندم را مصرف کند .

3. گرفتگی بینی

عطسه کردن، گرفتگی بینی و آبریزش بینی هم می توانند از علائم حساسیت به گندم به شمار فرایند. این علائم به طور ویژه در نانوایان مبتلا به آسم رایج هستند. بر اساس نتایج یک مطالعه 89 درصد از نانوایانی که به آسم مبتلا بودند، گزارش کردند که دچار علائمی مانند گرفتگی بینی هستند.

4. آنافیلاکسی

آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک شدید محسوب می گردد که اگر درمان نگردد، می تواند زندگیتان را تهدید کند. این عارضه می تواند منجر به علائم خطرناک مختلفی گردد که از جمله آن ها می توانیم تورم، کهیر، حالت تهوع، استفراغ و دشواری در تنفس بعد از مصرف ماده آلرژی زا مانند گندم را نام ببریم. اگرچه علائم بلافاصله بعد از خوردن ماده آلرژی زا رخ می دهند، اما ممکن است تا یک ساعت طول بکشد تا بروز پیدا نمایند. برای درمان این عارضه بعد از آغاز آنافیلاکسی دارویی به نام اپی نفرین به طور مستقیم در پوست تزریق می گردد.

کلام پایانی

عدم تحمل گلوتن می تواند منجر به علائم مختلفی گردد. هرچند باید در نظر داشته باشید که بیشتر علائم ذکر شده در این مقاله ممکن است به دلایل دیگر رخ دهند. در هر حال اگر به طور منظم و بدون دلیل علائم بالا را تجربه می کنید، ممکن است دچار عدم تحمل گلوتن باشید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ آبی اناری ها مگ را بخوانید.

منبع: health line

منبع: دیجیکالا مگ

به "رایج ترین علائم عدم تحمل گلوتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایج ترین علائم عدم تحمل گلوتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید