رانیتیدین Ranitidine

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، این دارو برای درمان زخم معده و زخم اثنی عشر مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمنً موجب کاهش ناراحتی ها و جلوگیری از خونریزی های گوارشی می گردد. دارو سبب کاهش اندازه اسید معده گشته و بدین ترتیب موجب بهبود زخم معده می گردد.

رانیتیدین Ranitidine

رانیتیدین Ranitidine

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Zantac, Ranitic, Ranitic

دسته دارویی : داروی درمان درد و زخم معده

مقدار خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : کم

مقدار وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

نیاز به نسخه پزشک: خیر (قرص های دارو)، بلی (دیگر انواع دارو)

قابل استفاده برای عموم : بلی

موارد استعمال دارو

این دارو برای درمان زخم معده و زخم اثنی عشر مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمنً موجب کاهش ناراحتی ها و جلوگیری از خونریزی های گوارشی می گردد. دارو سبب کاهش مقدار اسید معده گشته و بدین ترتیب موجب بهبود زخم معده می گردد.

اشکال دارو : قرص، محلول خوراکی، تزریقی

زمان مصرف دارو : بکیار در روز هنگام خواب یا 2 تا 3 بار در روز

مقدار دوز مجاز مصرفی دارو : 150 میلی گرم تا 6 گرم در روز بستگی به نوع بیماری و شرایط درمان دارد. اما دوز معمولی آن 150 میلی گرم در 2 بار می باشد.

چگونگی تأثیر دارو: اثرات این دارو ظرف 1 ساعت پس از آغاز درمان با دارو ظاهر می شوند. در ضمنً این اثرات مدت 12 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن دوام خواهند داشت.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری گردد. در ضمنً از تابش نور محافظت گردد.

چگونگی قطع مصرف دارو : مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. زیرا قطع ناگهانی مصرف دارو ممکن است موجب عود مجدد علائم بیماری گردد.

عوارض جانبی مصرف دارو :

از عوارض معمول مصرف این دارو می توان به سردرد و سرگیجه اشاره کرد. در ضمنً ممکن است خیلی کم عوارضی همچون تهوع، استفراغ، یبوست و اسهال هم حادث شوند. بعلاوه اگر در طی درمان با این دارو دچار یرقان گیجی افسردگی یا حالت جنون گشتید یا دچار زخم گلو یا تب شدید با پزشک مشورت نمایید.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر سنگ مثانه دارید، دچار دردهای مزمن کبدی یا کلیوی می باشید و یا داروهای دیگری را مصرف می نمایید حتماً قبل از مصرف این دارو پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید.

مصرف دارو برای زنان حامله : چون مفید بودن این دارو برای مصرف در دوران حاملگی به اثبات نرسیده است لذا بهتر است با پزشک مشورت گردد.

مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیر مادر ترشح می گردد و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد لذا بهتر است با پزشک مشورت گردد.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : کاهش دوز مصرفی مجاز دارو برای این گروه سنی ضروری می باشد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : اشکالی ندارد.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون

به "رانیتیدین Ranitidine" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رانیتیدین Ranitidine"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید