مصاحبه، صباح زنگنه: عربستان دیگر درآمدی برای تطمیع مردم و جلوگیری از اعتراضات ندارد

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، کارشناس تحولات غرب آسیا با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی و اجرای سیاست ریاضت مالی در عربستان در پی شیوع ویروس کرونا معتقد است رژیم آل سعود که بر مبنای تطمیع مردم پایدار است، هم اکنون منابع و درآمدی برای ادامه تطمیع و جلوگیری از نارضایتی ها ندارد.

مصاحبه، صباح زنگنه: عربستان دیگر درآمدی برای تطمیع مردم و جلوگیری از اعتراضات ندارد

صباح زنگنه در گفت وگو با خبرنگار بین الملل وبلاگ آبی اناری ها با اشاره به شیوع ویروس کرونا در عربستان، کاهش درآمدهای نفتی و اجرای سیاست ریاضت مالی در این کشور گفت: در شرایط کنونی عربستان با مسائل متعددی دست پنجه نرم می نماید، یکی از مهم ترین آنها، شرایط مالی این کشور است. این شرایط، ناشی از سقوط بهای نفت و کاهش درآمدهاست که در نتیجه آن، اجرای بسیاری از پروژه ها در عربستان به تأخیر افتاده است. همچنین مسائل مالی سبب شده هزینه کردن در امور آموزش و پرورش و بهداشت کاهش یابد و هزینه اضافه پرداختی به کارمندان تحت عنوان یاری معیشتی به همین سرنوشت دچار گردد. این کاهش درآمد و تحمیل گرانی به مردم به ویژه کارمندان، آثار خودش را به همراه خواهد داشت که از جمله آنها می توان به اعتراضات اجتماعی اشاره نمود چراکه رژیم سعودی بر مبنای تطمیع مردم راسخ بوده و هست، هنگامی که عامل تطمیع از بین برود، اعتراضات، شکاف ها و نارضایتی ها خود به خود اوج می گیرد.

این کارشناس تحولات غرب آسیا، ابتلای بسیاری از مردم و مقامات سعودی به ویروس کرونا را دومین نکته حائز اهمیت در جامعه عربستان دانست و گفت: اکنون بسیاری از سران حکومت ریاض دیگر در نشست هیئت دولت شرکت نمی نمایند. آنان جلسات مشورتی تشکیل نمی دهند و مجلس شورا نیز تشکیل نمی گردد. تعدادی از مقامات سعودی به خاطر مبتلا نشدن به کرونا از محل اقامت شان در شهرها خارج شده و به مناطق دوردستی مثل بعضی جزایر موجود در دریای سرخ رفته اند. این فاصله گیری مقامات خود به خود نارضایتی و اعتراضات را در جامعه عربستان بیشتر می نماید. وقتی که مردم می بینند با آن همه درآمد نفتی که داشتند، حداقل وسائل پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در اختیارشان نیست، داروهای مناسبی برای کاهش آثار این بیماری وجود ندارد و بیمارستان ها به تجارتخانه تبدیل شده اند، طبیعی است که این مسائل نارضایتی ها را بیشتر می نماید.

وی تعطیل شدن حج و عمره را سومین نکته مهم در فرایند آسیب شناسی شرایط مالی و اجتماعی عربستان دانست و گفت: شما می دانید صدها هزارها نفر از مردم عربستان چه مقامات اداری، رسمی و سیاسی این کشور و چه شخصیت های تجاری و بازرگانی و خدماتی سعودی در امور مربوط به حج و عمره اشتغال دارند. رفت وآمد حدود 20 میلیون زائر ایام عمره و 2 تا 3 میلیون نفر در ایام حج تمتع به عربستان، این خود یک عامل قوی مالی و تجاری محسوب می گردد و مردم را با اشتغالات اجتماعی بیشتر درگیر می نماید. تا زمانی که این فعالیت عظیم (حج و عمره) تعطیل باشد، مردم با مسائل و تنگناهای مالی بیشتری باید دست وپنجه نرم نمایند و بایستی انواع تدابیر را به کار بگیرند تا زندگی خود را اداره نمایند.

زنگنه وجود کارگران خارجی را چهارمین نکته در آنالیز تحولات مالی و اجتماعی عربستان عنوان و توضیح داد: شما می دانید 50 درصد جمعیت عربستان را نیروی کار خارجی تشکیل می دهد. این نیروی کار از پزشک، مهندس، تکنیسین گرفته تا کارگر ساده و کشاورز تشکیل می گردد. با توجه به کاهش درآمدهای نفتی و بروز مسائل مالی در عربستان، بسیاری از نیروهای کار خارجی در این کشور بیکار شده اند و مجبور هستند خاک عربستان را ترک نمایند. از آنجایی که زندگی بسیاری از خانواده های عربستانی به کار و فعالیت کارگران خارجی وابسته است، در صورت بیکاری آنان یا خروجشان از عربستان، زندگی این خانواده ها مختل می گردد و این مسئله ای بر سایر مسائل شهفرایندان عربستانی می افزاید و سبب می گردد نارضایتی ها افزایش پیدا کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا عربستان آبستن اعتراضات اجتماعی است گفت: همین طور است. البته مقامات عربستان به بهانه بیماری کرونا مناطقی را که محتمل است در آنجا اعتراضاتی وجود داشته باشد، تعطیل و مقررات ممنوعیت رفت وآمد اعمال می نمایند. خیلی از این ممنوعیت ها شاید دلائل بهداشتی نداشته باشد و بیشتر به دلائل سیاسی و جلوگیری کردن از تجمع مردم انجام می گیرد. یکی از این مناطق در شرق عربستان واقع شده است. یکی دیگر از مناطقی که محتمل است اعتراضاتی در آن برپا گردد، مکه و مدینه است. با وجود شخصیت های مذهبی و نخبه های اجتماعی، آنجا هم فضای مستعد اعتراضات وجود دارد. مقامات ریاض تمام این شهرها را به تعطیل و یا محدودیت هایی در آمدوشد شهفرایندان اعمال می نماید تا از تجمع و اعتراضات مردمی جلوگیری گردد.

این کارشناس تحولات غرب آسیا با اشاره به سند چشم انداز عربستان در سال 2030 که توسط محمد بن سلمان ولیعهد این کشور ارائه شده درباره امکان اجرایی شدن مفاد این سند گفت: اکنون این سند عملاً تعطیل شده و تمام پروژه های عظیمی که بر مبنای آن سند باید اجرا بگردد، کنار گذاشته شده است. چندی قبل وزیر اقتصاد عربستان گفت که باید کمربندها را محکم ببندیم، و این برای نخستین بار است که یک مقام رسمی چنین سخنی را مطرح می نماید، این سخن نشان می دهد که چقدر نگرانی عمیقی وجود دارد.

وی درباره چشم انداز تحولات داخلی عربستان و رابطه مردم با حاکمیت این کشور گفت: این که تصور گردد که در این کشور یک انقلاب یا شورشی اتفاق بیفتد، واقعیت ندارد چراکه همان طور که عرض شد 50 درصد جمعیت عربستان را اتباع خارجی تشکیل می دهد. دوم اینکه احزاب و گروه های سیاسی در عربستان مجاز به فعالیت نیستند، سازمان های مردم نهاد فعالیت شان در این کشور ممنوع است. شخصیت های رسانه ای و دینی و حتی لیبرال های متمایل به دولت اینها مجاز به فعالیت نیستند. جامعه عربستان با یک فضای بسیار بسته و خفقان آلودی روبه روست لذا اگر بخواهد اعتراضات مردمی در این کشور صورت بگیرد، در بخش های محدودی مثل طلاب علوم دینی یا در بعضی از دانشگاه ها در صورت بازبودن آنها باز ممکن است شاهد اعتراضاتی باشیم، همچنین در مناطق حاشیه ای و فقیرنشین محتمل است شاهد اعتراضات مردمی باشیم اما این اعتراضات به یک شورش عظیم اجتماعی و انقلاب منجر نخواهد شد.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "مصاحبه، صباح زنگنه: عربستان دیگر درآمدی برای تطمیع مردم و جلوگیری از اعتراضات ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه، صباح زنگنه: عربستان دیگر درآمدی برای تطمیع مردم و جلوگیری از اعتراضات ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید