سلطان شیرهای دنیا، شیر مادر است!

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، پژوهش های اجرا شده در 30 سال اخیر نشان داده، برترین و کامل ترین غذا برای کودک تا 6 ماهگی، فقط شیر مادر است چرا؟ چون شیر مادر از شیرهای دیگر مغذی تر است. همواره استریل است. بش از 300 نوع عامل ضد میکروبی در شیر مادر وجود دارد که مانع بروز بیماری در کودک خواهد شد. مقدار شیوع اسهال در بچه هایی که از شیر مادر تغذیه

سلطان شیرهای دنیا، شیر مادر است!

سلطان شیرهای دنیا، شیر مادر است!

مترجم:فاطمه تارمیغ

به بهانه روز دنیای شیر مادر

پژوهش های صورت گرفته در 30 سال اخیر نشان داده، برترین و کامل ترین غذا برای کودک تا 6 ماهگی، فقط شیر مادر است چرا؟ چون شیر مادر از شیرهای دیگر مغذی تر است. همواره استریل است. بش از 300 نوع عامل ضد میکروبی در شیر مادر وجود دارد که مانع بروز بیماری در کودک خواهد شد. اندازه شیوع اسهال در بچه هایی که از شیر مادر تغذیه می نمایند 3 تا 14 بار کمتر از بچه ها شیر خشکی است و به علت وجود همین عوامل ضد میکروبی، نوزاد خیلی کمتر به عفونت تنفسی، عفونت ادراری و عفونت گوش میانی مبتلا می گردد. به بهانه روز دنیای شیر مادر دراین باره بیشتر می نویسیم.

شیر مادر کمتر ایجاد حساسیت می نماید و در خانواده هایی که یکی از اعضایش مبتلا به حساسیت است، حتماً باید کودک با شیر مادر تغذیه گردد. کودکی که شیر مادر می خورد نه زیادی چاق و پفکی می گردد و نه لاغر می ماند. یک نکته جالب در خصوص شیر مادر این است که شیری که کودک در دقایق اول می مکد، حاوی پروتئین بیشتر و چربی کمتر است و این مساله باعث می گردد که کودک در زمان لازم احساس سیری کند و مادر باید توجه داشته باشد که نوزاد را زود از سینه جدا نکند تا کودک با چربی دقایق آخر شیردهی، وزن گیری بهتری داشته باشد. مکیدن سینه باعث رشد فک و دندان های کودک می گردد. تماس نزدیک مادر و نوزاد باعث افزایش مهر و محبت آنها می گردد. محققان دانمارکی دریافتند که شیر مادر بر اساس نوع غذایی که مادر مصرف می نماید طعم و مزه می گیرد و به کودک یاری می نماید که طعم های مختلف را بشناسد.

روش ذخیره کردن شیر مادر

اگر می خواهید شیر مادر را ذخیره کنید تا کودک در هنگام عدم دسترسی به مادر از آن تغذیه کند، باید نکاتی رارعایت کرد. رعایت این نکات مانع از آلوده شدن شیر ذخیره شده می گردد. شیر مادر را می توان برای دو تا سه روز در یخچال نگهداری کرد، به شرطی که درجه حرارت یخچال بین0 تا 3/9 درجه سانتی گراد باشد. شیر مادر را می توان در اغلب فریزرها به صورت یخ زده برای سه تا چهار ماه نگهداری کرد، به شرطی که درجه حرارت در حد 18 درجه سانتی گراد زیر صفر باشد. اما این مدت ممکن است بر اساس نوع فریزر متفاوت باشد. همواره شیر مادر را در بطری های استریل که سرپیچ دارند، در کیسه های پرستاری استریل شده، یا در فنجان های پلاستیکی سخت در دار بدون درز، نگهداری کنید. همواره با برچسب روی بطری ها زمان دوشیده شدن شیر را ثبت کنید. شیر به صورت ذوب نشده برای بیش از 24 ساعت در یخچال نگه ندارید، اما هرگز شیری را که ذوب شده است، دوباره منجمد نکنید.

شیر مادر و روان سالم تر

یک مطالعه نو نشان می دهد، بچه هایی که در دوران نوزادی از شیر مادر استفاده نموده اند، در مدت پنج سال نخست زندگی، کمتر مشکل رفتاری و بیماری و روان پزشکی دارند. سلامت روان به مدت تغذیه از شیر مادر بستگی دارد، یعنی احتمال مسائل رفتاری در کودکی که برای یک سال از شیر مادر تغذیه نموده بود به نسبت کودکی که فقط دو ماه از شیر مادر تغذیه نموده بود کمتر بود.

دوشیدن شیر

پزشکان می گویند برترین روش دوشیدن شیر در ساعت هایی از شبانه روز است که کودک درخواب است و مادر در آرامش می تواند شیر اضافی خود را برای کودک ذخیره کند تا در ساعاتی که از فرزند خود جداست، کسی که از کودک مراقبت می نماید، این شیر را به او بخوراند. برای به دست آمدن اندازه مناسب شیر بهتر است دوشیدن هنگام صبح انجام گیرد. استراحت مادر به مدت 10 تا 20 دقیقه قبل از دوشیدن شیر، خوردن مایعات مانند یک لیوان شیر، آب میوه یا چای کمرنگ می تواند یاری موثری باشد، البته مایعاتی گرم بیشتر از مایعات سرد به فراوری شیر یاری می نماید. دوشیدن شیر با دست برترین روش دوشیدن است و به پمپ های دستی ترجیح دارد. شستن دست ها با صابون و شستن سینه با آب ساده قبل از شیردهی توصیه می گردد.

بهتر است مادران در موقع دوشیدن شیر در محیطی آرام و ساکت و به دور از اضطراب و فشارهای عصبی، در وضعیتی راحت بنشینند و با فکر کردن به نوزاد، نگاه کردن به او یا نشستن در کنار او یا با شنیدن صدای کودک، به دوشیدن شیر مشغول شوند. استفاده از حوله گرم و مرطوب به مدت 10 تا 15 دقیقه روی سینه قبل از شیردوشی یا حمام کردن با آب گرم به جاری شدن شیر یاری می نماید. برخی از مادران در هر بار می توانند حدود نیم لیتر شیر جمع آوری نمایند اما در اغلب موارد در هر نوبت حدود 200 تا 300 سی سی شیر جمع می گردد. در مواردی که شیر کمتری جمع می گردد و برای استفاده روزانه کودک کافی است، مادر می تواند شیر خود را در ظرفی دریخچال نگهداری کند. شیر در یخچال تا 48 ساعت سالم می ماند.برای گرم کردن شیر فریز شده برترین روش قرار دادن ظرف حاوی شیر در آب جوش و حرکت دادن ظرف است تا زمانی که شیر از حالت یخ زده خارج و حرارت آن مناسب گردد. برای تداوم فراوری وترشح شیر در سینه مادر برترین روش نوشاندن این شیر به کودک از طریق فنجان و قاشق چای خوری است زیرا در بیشتر موارد بچه ها حتی پس از یک بار استفاده از شیشه شیر و پستانک دیگر سینه مادر خود را نخواهند گرفت. و این امر موجب کاهش شیر دهی و گاه توقف آن می گردد.

10 فرمان به مادران

1-هرگز نباید آغوز را دور ریخت، آغوز برترین و مهم ترین قسمت شیر مادر است.

2-در اوایل تولد به نوزاد از هر دو پستان خود شیر دهید.

3-شیر مادر تا شش ماهگی برای برطرف احتیاجهای شیر خوار کافی است و در این دوره به جز آب در مواقع احتیاج با استفاده از قطره هایی که پزشک توصیه می نماید، هیچ چیز دیگر به کودک ندهید.

4-از شیردهی در حالت خوابیده خودداری کنید و حتماً نوزاد را در آغوش گرفته و به او شیر دهید.

5-خوردن مایعات زیاد از طریق مادر و مک زدن پستان مادر از طریق نوزاد شیر را زیاد می نماید.

6-بیماری های رایج مادران و مصرف دارو از طریق مادر مانع از شیر دادن به نوزاد نیست، به جز چند مورد استثنایی که باید از طریق پزشک بچه ها تجویز گردد.

7-استفاده از حوله گرم و رطوب به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پستان ونوک آن و یا حمام کردن یا ماساژ دادن قبل از دوشیدن شیر، به جاری شدن شیر یاری می نماید.

8-تغذیه با شیر مادر در شب هم باید ادامه داشته باشد.

9-تغذیه با شیر مادر باید مطابق میل و درخواست کودک صورت گیرد.

10-هنگام شیر دادن نوزاد را بغل نموده، سر او را بالاتر نگه دارید، توجه کنید که سینه شما روی بینی نوزاد را نپوشاند و مانع تنفس نوزاد نگردد.

منبع:روزنامه سلامت شماره 230

منبع: راسخون

به "سلطان شیرهای دنیا، شیر مادر است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلطان شیرهای دنیا، شیر مادر است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید