زنگ خطر افزایش زنان سرپرست خانوار ، روزگار سخت اقشار آسیب پذیر در دوران کرونا

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، تغییرات سبک زندگی و افزایش طلاق در طول سالهای اخیر نسبت به گذشته زنان زیادی را وارد بازار کار نموده و این گروه نسبت به سایر گروههای جامعه به توجه و حمایت بیشتری احتیاج دارند.

زنگ خطر افزایش زنان سرپرست خانوار ، روزگار سخت اقشار آسیب پذیر در دوران کرونا

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی وبلاگ آبی اناری ها، فرزانه فراهانی- زنان سرپرست خانوار جزو یکی از گروههای پر کوشش در جامعه ما محسوب می شوند و ردپای کوشش و زحمات آن ها به وضوح نمایان است.

طی سالهای اخیر تغییرات گسترده ای در سبک زندگی مردم و نوع معیشت آن ها ایجاد شده است و بخش زیادی از مخارج و هزینه های زندگی روی دوش زنانی قرار گرفته است که به دلایل مختلف باید به طور مستقل و خود اتکا از پس آن بربیایند و شیوع بیماری کرونا این شرایط را تشدید نموده است.

شانه نحیف زنان، زیر بار سنگین خودسرپرستی!

از کار افتادگی پدر و مادر، فوت همسر، طلاق، اعتیاد پدر خانواده و مواردی از این دست بسیاری از زنان را به سمت و سوی خودسرپرستی و تامین خرج و مخارج زندگی پیش برده است و با توجه به شرایط اقتصادی فعلی آن ها را با مسائل متعددی روبرو نموده است.

بر اساس آخرین آمار که در روزنامه همشهری منتشر شده است تعداد زنان سرپرست خانوار با رشد 27درصدی همراه بوده است و این مسئله زنگ هشداری برای همه و به ویژه برای مسئولان نهادهای حمایتی به شمار می رود.

طیف گسترده ای از زنان سرپرست خانوار را زنان دستفروشی در برمی گیرند که با توجه به شیوع بیماری کرونا در حال حاضر به سختی از پس تامین معیشت خود و دیگر اعضای خانواده برمی آیند.

کرونا شرایط اقتصادی بسیاری از خانواده ها را با وجود چندین فرد شاغل و نیمه شاغل دچار مشکل ساخته است و تامین هزینه های کوچک و عظیم زندگی به ویژه برای زنان سرپرست خانوار با چالش های جدی همراه است.

افزایش زنان سرپرست خانوار با شیوع کرونا!

این موضوع در شرایطی که بازار کار زنان ایران که زیر ضربات سنگین تحریم و به ویژه کرونا، در 15 ماه گذشته به شدت تخریب شده، زنگ خطری عظیم را به صدا درآورده است و مهار و کنترل آن توجه بیشتر مسئولان را می طلبد.

بر اساس آمارهای منتشر شده در روزنامه همشهری که گفته شده برگرفته از آمارهای رسمی است، نسبت زنان به مردان سرپرست خانوار در سال 98، یعنی تا قبل از اوج گیری پاندمی کرونا، 13/7درصد بوده است و این نسبت در استان های سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران و گیلان در شمال ایران رکورد شکسته و به 20/1 درصد رسیده است.

ضرورت توانمندسازی زنان و به ویژه زنان سرپرست خانوار که نسبت دیگر اقشار جامعه با مسائل مضاعف دست و پنجه نرم می نمایند، امری اجتناب ناپذیر است و از وقوع بسیاری از آسیبهای اجتماعی در سطح کشور جلوگیری می نماید.

ضرورت افزایش حمایت دولت از گروههای آسیب پذیر

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس توجه به اقشار و گروه های آسیب پذیر و در معرض آسیب را از مهمترین وظایف نهادهای حمایتی و امدادی برمی شمرد.

وی معتقد است: تغییرات سبک زندگی و افزایش تعداد طلاق در طول سالهای اخیر نسبت به سال های گذشته زنان زیادی را وارد بازار کار نموده است و این گروه نسبت به سایر گروههای جامعه به توجه و حمایت بیشتری نیاز دارند.

این جامعه شناس اقدامات حمایتی به هنگام دولت و موسسات خیریه ای که با عنوان حمایت از اقشار آسیب پذیر و آسیب دیده فعالیت می نمایند از زنان سرپرست خانوار را به شرط مدیریت اجرایی صحیح، ضامن پیشگیری از وقوع بسیاری از معضلات اجتماعی معرفی می نماید.

کاهش جرائم حوزه زنان با حمایت از زنان سرپرست خانوار

قرائی مقدم همچنین اعلام نمود: در طول یک سال اخیر اغلب مردم به دلیل شرایط خاص و محدودیت های مختلفی که کرونا برای آن ها رقم زده است، نیازمند دریافت حمایت با توجه به شرایطی که در آن قرار دارند هستند و تامین این نیاز در زنان سرپرست خانوار از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی همچنین توضیح داد: اگر زنان و مادران یک جامعه به ویژه افرادی که مسئولیت تامین نیازهای مختلف اقتصادی و اقتصادی زندگی را بر عهده دارند مورد حمایت قرار بگیرند، احتمال گرایش آن ها به انواع جرائم و بزهکاری های کاهش چشمگیری پیدا خواهد نمود.

این جامعه شناس تاکید نمود: افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار زنگ هشدار را برای مسئولان و متولیان حوزه زنان به صدا درآورده است و هر گونه بی اهمیتی و اهمال شرایط را از شرایط فعلی هم بدتر خواهد نمود..

در حال حاضر بیش از 3 میلیون نفر زن سرپرست خانوار در کشور زندگی می نمایند که اغلب آن ها زیر بار تورم اقتصادی کمر خم نموده اند و برای تحمل آسانتر مسائل، به حمایت مسئولان نیاز دارند.

حمایت به هنگام از زنان خودسرپرستی که علاوه بر تامین نیازهای زندگی خود، مسئولیت یک خانه و خانواده را بر دوش می کشند، آن ها را از افسردگی و استرس و در نهایت تصمیم به خودکشی بازمی دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "زنگ خطر افزایش زنان سرپرست خانوار ، روزگار سخت اقشار آسیب پذیر در دوران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگ خطر افزایش زنان سرپرست خانوار ، روزگار سخت اقشار آسیب پذیر در دوران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید