توقف 7 ماهه اساسنامه فدراسیون های ورزشی در شورای نگهبان!
به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، انتظار اظهار و نظر و تایید نهایی اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی در شورای نگهبان از آذرماه سال گذشته تا به امروز، به هفت ماه رسیده است.
به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی پس از تغییراتی در کمیسیون اجتماعی هیات دولت و طرح در کمیته تطبیق قوانین مجلس در مهر ماه سال 98 به تصویب رسید و در آذر ماه نیز برای اظهارنظر و تایید نهایی به شورای نگهبان ارجاع شد تا پس از تایید، جهت اجرا به دولت ابلاغ گردد که همچنان در انتظار تصمیم این شورا است.
پیش از این قرار بر این بوده، شورای نگهبان تا قبل از سرانجام سال گذشته تکلیف اساسنامه را معین نموده تا بر اساس آن بتوان برگزاری مجامع انتخاباتی فدراسیون های ورزشی را دنبال کرد.
در صورت طی فرایند قانونی تایید نهایی اساسنامه تیپ فدراسیون های ورزشی، به وزارت ورزش و جوانان اجازه داده خواهد شد تا انتخابات چهار فدراسیون ورزشی را متمایز از سایر فدراسیونها برگزار کند، بنابراین با توجه به تغییر اساسنامه و ترکیب مجامع چهار فدراسیون ورزشی، قرار بر این است که روسای این چهار فدراسیون که متشکل از فدراسیون های پزشکی ورزشی، پهلوانی و زورخانه ای، ورزش های همگانی و نیز فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی است با اساسنامه ای متفاوت و بر اساس ترکیب جدید مجمع انتخاب شوند.
تمایز انتخابات 4 فدراسیون ورزشی در صورت تصویب اساسنامه جدید
مجمع این چهار فدراسیون ورزشی تابع دستورالعمل وزارت ورزش و جوانان خواهد بود و درحالی که انتخابات در مورد آن ها برگزار می گردد اما مجمع آن ها مشابه با سایر فدراسیون های ورزشی نیست چرا که وزرات ورزش و جوانان معتقد است که جنس این فدراسیون ها با سایر فدراسیون های ورزشی متفاوت است و اختیار آن به وزارتخانه واگذار شده تا ترکیب مجمع را طراحی نموده و مدل برگزاری انتخابات بر همان اساس معین گردد؛ وزارت ورزش و جوانان معتقد است که این چهار فدراسیون دارای شرایط خاص هستند و بیشتر جنبه داخلی دارند، در حالی که سایر اساسنامه ها بیشتر با نگاه بیرونی تدوین شده اند.
فرایند تصویب اساسنامه فدراسیون های ورزشی در دولت و شورای نگهبان
معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان در رابطه با اصلاح اساسنامه فدراسیون های ورزشی از سوی ورزارت ورزش و جوانان، بیان کرد که حوالی سال 86-87 بعضی جابجایی ها در فدراسیون های ورزشی صورت گرفت و به همین دلیل ایراداتی از سوی نهادهای بین المللی به سازمان وقت تربیت بدنی در مورد این مساله وارد شد و بیان کردند که چنین جابجایی هایی نباید صورت می گرفت.
علی نژاد در مورد فرایند تصویب اساسنامه فدراسیون های ورزشی در دولت و شورای نگهبان، مطرح نمود که تبصره ذیل ماده 10 اساسنامه فدراسیون های ورزشی این اختیار را به رییس سازمان تربیت بدنی یا وزیر ورزش و جوانان می دهد که روسای فدراسیون ها را برکنار نمایند؛ مساله ای که از سوی نهادهای بین المللی به عنوان دخالت شخص ثالث تلقی می گردد.
به گفته وی در همان روزها موضوع دو شغله ها مطرح شده بود و اینکه فدراسیون های ورزشی شغل به حساب می آیند و مسئولان وقت سازمان تربیت بدنی به دنبال آن بودند که موضوع شغل بودن را در این اساسنامه حل نمایند، بنابراین از سال 87 اصلاح اساسنامه کلید خورد و حدود 12 بار ویرایش شد و در نهایت به نظر می رسید که راستا ترسیم شده ما را به هدف مورد نظر نمی رساند و به نوعی کار متوقف شده بود.
معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه حدود 2.5 سال قبل کارگروهی شکل گرفت و برای حل این دو موضوع کار را پیش برد، اظهار کرد که حدود یک سال فعالیت ها در این رابطه به طول انجامید و به هیات دولت ارجاع شد و حدود یک سال نیز آن جا بود و پس از تغییراتی در کمیسیون اجتماعی هیات دولت، در نهایت مهر ماه سال 98 به تصویب رسید و در آذرماه نیز برای تصویب نهایی به شورای نگهبان ارجاع شد.
علی نژاد با اشاره به اینکه تصویب اساسنامه فدراسیون های ورزشی به دلیل اینکه نهاد عمومی غیردولتی هستند در اختیار هیات دولت است، یادآور شد که علت ارجاع آن به شورای نگهبان نیز وجود ماده 85 قانون اساسی است که بر اساس آن موسساتی نیز که وابستگی به دولت دارند در شورای نگهبان نیز باید اساسنامه آن ها به تصویب برسد تا خلاف شرع و قانون اساسی نباشد که در این رابطه منتظر تاییدیه شورای نگهبان و ابلاغ آن از سوی دولت هستیم.
چرا اساسنامه فدراسیون های ورزشی به در صحن مجلس مطرح نشد؟
معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان در ارتباط با اینکه در آینده عدم اعمال نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مشکل آفرین نخواهد بود، مطرح نمود که قرار شد عدم دخالت دولت و شکل اساسنامه به گونه ای باشد که مجمع مشخص نماینده بوده و تطبیق با نهادهای بین المللی مدنظر قرار گیرد، بنابراین تدوین اساسنامه ها بر اساس چارچوب های بین المللی است و هیچ گونه دخالت دولت در آن وجود ندارد.
علی نژاد در توضیحات بیشتر گفت، در مورد دو شغله ها بحث رییس فدراسیون مطرح بود که در نهایت هیات وزیران نپذیرفت که رییس فدراسیون شغل محسوب نگردد و بر همین اساس نیز رییس فدراسیون، دبیرکل فدراسیون و خزانه دار فدراسیون شغل هستند و نواب رییس و هیات رییسه دیگر شغل به شمار نمی آیند.
وی با اشاره به اینکه تمام مصوبات دولت در کمیته تطبیق قوانین مجلس آنالیز می گردد، اظهار کرد که این فرایند به معنای تصویب در مجلس شورای اسلامی نیست و این کمیته آنالیز می نماید که موارد تدوین شده بر خلاف قوانین جاری کشور نباشد؛ راستای که به وسیله دولت طی شده و در نهایت به وزارت ورزش و جوانان ابلاغ می گردد.
علی نژاد همچنین در این رابطه که از این به بعد فعالیت وزیر ورزش و جوانان یا نمایندگان دولت در مجامع عمومی از سوی نهادهای بین المللی مشکل آفرین نخواهد بود، تاکید نمود که سال گذشته اساسنامه کمیته ملی المپیک به تایید کمیته بین المللی المپیک رسید و آنجا وزیر ورزش و جوانان عضو مجمع بود و هیچ اشکالی وارد نشد، مساله مشکل آفرین زمانی است که دولت در عزل و نصب ها دخالت کند که دیگر این گونه نخواهد بود.
در صورتی که فعلا اساسنامه در شورای نگهبان تصویب نگردد؟
یک مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان در گفت وگو با وبلاگ آبی اناری ها بیان کرد که اگر اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی فعلا در شورای نگهبان به تایید نرسد، مبنای برگزاری انتخابات اساسنامه فعلی فدراسیون ها است و در رابطه با چهار فدراسیون های فدراسیون های پزشکی ورزشی، پهلوانی و زورخانه ای، ورزش های همگانی و نیز فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی بر همان اساس عمل خواهد شد، هرچند که طبق مصوبه اخیر دولت ترکیب مجمع عمومی به وزارت ورزش و جوانان محول شده است و بر اساس دستورالعمل این وزارتخانه فعالیت ها پیش می رود.
منبع: خبرگزاری ایسنا