ایران بر روی کمربند تالاسمی

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، پزشک فوق تخصص هماتولوژی و انکولوژی گفت: کشور ایران روی کمربند تالاسمی واقع شده است.

ایران بر روی کمربند تالاسمی

به گزارش خبرنگار از ، زهرا بدیعی پزشک فوق تخصص هماتولوژی و انکولوژی در سمینار تالاسمی که در بیمارستان قائم (عج) مشهد برگزار گردید، گفت: مهم ترین احتیاج بیماران تالاسمی تزریق خون منظم به آنهاست و بزرگترین مصرف نماینده خون در کشور ما بیماران تالاسمی هستند که خوشبختانه میزان اهدا نماینده داوطلب در کشور ما درصد بالایی از افراد هستند که بدون دریافت هزینه ای، خون خود را اهدا می نمایند.

وی با اشاره به اینکه از نظر گروه سنی تا سال 83 رنج سنی بیماران عموما در سنین 14 یا 15 سالگی بود، توضیح داد: خوشبختانه امروز تعداد بیماران تالاسمی کودک کاهش چشمگیری یافته است و بیشتر بیماران در رده سنی بیست سال به بالا هستند.

پزشک فوق تخصص هماتولوژی و انکولوژی با تاکید بر اینکه خوشبختانه سن بیماران تالاسمی به دلیل افزایش کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی که دریافت می نمایند افزایش داشته است، گفت: هزینه هر بیمار تالاسمی معادل 8 هزار و 435 دلار است که در کشور ما نزدیک 90 درصد این هزینه ها را وزارت بهداشت تامین می نماید؛ این در حالی است که اگر هزینه از بیمار دریافت گردد، بیمار بیشتر خود را موظف به استفاده از دارو می داند، زیرا در حال حاضر ما با بیمارانی روبرو هستیم که گاهی تاریخ انقضا داروی گران قیمتی که به وی تجویز شده تمام شده، اما بیمار در استفاده از دارو کوتاهی نموده است.

بدیعی با بیان اینکه متاسفانه همچنان با وجود غربالگری های قبل از زایمان، در استان سیستان و بلوچستان درصد قابل توجهی از بیماران تالاسمی ماژور متولد می شوند، اضافه کرد: در شهر مشهد نیز مهاجران افغانی به دلیل عدم انجام غربالگری های دوران بارداری، نوزادانی با بیماری تالاسمی به جهان می آورند.

وی توضیح داد: بیماران تالاسمی مجبور هستند به دلیل بیماری خود بار عاطفی منفی را در زندگی تحمل نمایند، بنابراین در حال حاضر بهترین راه حل برای این مشکل، پیشگیری از تولد بیماران مبتلا به تالاسمی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه حدود 70 درصد خانواده بعد از تولد اولین فرزند مبتلا به تالاسمی متوجه این بیماری در خانواده خود می شوند، گفت: در بین سایر کشور ها قبرس و یونان بیشترین میزان شیوع بیماری تالاسمی را داشتند، اما امروز میزان تولد کودک مبتلا به تالاسمی به دلیل اقدامات پیشگیرانه در این دو کشور به صفر رسیده است.

بدیعی اضافه کرد: مطلع کردن خانواده برای انجام غربالگری قبل از تولد یا قبل از ازدواج یکی از مهم ترین موضوعات در کنترل این بیماری است، زیرا این بیماری به جز هزینه بالایی که دارد بارعاطفی منفی را برای بیمار و خانواده اش به همراه می آورد.

وی نیز ضمن خیر مقدم به متخصصان و پرستارانی که در شهرستان خود با بیماران تالاسمی در ارتباط هستند، ادامه داد: شما اگر برای بهتر شدن کیفیت زندگی بیماران تالاسمی کوشش کنید یقینا دعای خیر این بیماران و خانواده آن ها همراه شما خواهد بود.

پزشک فوق تخصص هماتولوژی و انکولوژی گفت: هرگونه خدمات و یا تبادل تجربیات که به بهبود شرایط بیماران تالاسمی یاری کند ارزشمند است، بنابراین اینگونه جلسات می تواند در خدمت رسانی به این بیماران موثر باشد.

بدیعی با بیان اینکه هدف از برگزاری سمینار منطقه ای تالاسمی در مشهد به روز کردن اطلاعات و ارائه دستاورد های نو به سایر پزشکان و پرستارانی است که با بیماران تالاسمی در ارتباط هستند، اضافه کرد: پیشگیری از بروز عوارض بیماری تالاسمی و کنترل کردن شرایط بیمار تا بتواند از زندگی با کیفیت تری استفاده کند از دیگر اهداف برگزاری این سمینار است.

سمینار منطقه ای تالاسمی در مراکز قطب دانشگاه علوم پزشکی مشهد به منظور به روز کردن اطلاعات پزشکی در مورد بیماری تالاسمی به مدت سه روز در بیمارستان قائم مشهد برگزار می گردد.

/ف.غ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ایران بر روی کمربند تالاسمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران بر روی کمربند تالاسمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید