استرس های کرونایی عامل شیوع اختلالات روانی در اصفهان

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، متخصص روانشناسی بالینی گفت: استان اصفهان با ماندگاری کرونا، شاهد شیوع اختلالات روانی است.

استرس های کرونایی عامل شیوع اختلالات روانی در اصفهان

داود مفتاق متخصص روانشناسی بالینی در مصاحبه با خبرنگار از ،گفت: با شیوع ویروس کرونا و ماندگاری آن، اختلالات روانی در استان اصفهان 30 درصد افزایش یافته است و هر سالی که ویروس کرونا ماندگار گردد، تاثیرات آن شدیدتر و پایدارتر خواهد شد.

او با بیان اینکه در استان اصفهان براساس مطالعات میدانی مقدار مشاوره های آنلاین افزایش یافته و عامل آن افزایش اختلالات روانی است اضافه کرد: دلیل مراجعه مردم اصفهان به کلینیک ها در این روز ها با شیوع کرونا ارتباط مستقیم دارد و براساس گزارش سازمان نظام روانشناسی یک سونامی عظیم از اختلالات روانی در راه است و باید طرح غربالگری سلامت روان را جدی بگیریم.

متخصص روانشناسی بالینی اظهار کرد: مقاله ای در ارتباط با شیوع اختلالات روانی پس از کرونا در ایران منتشر شده است که براساس آن مردم سراسر دنیا تحت تاثیر اختلالات روانشناختی منفی و اختلال خواب، عصبانیت و پرخاشگری قرار گرفته اند که در مردم عادی به ویژه کادر درمان این اختلالات بیشتر دیده می گردد.

مفتاق یادآور شد: بخشی از جامعه ما خانواده هایی هستند که درگیر غم از دست دادن عضوی از خانواده خود شده اند و با وجود کرونا فرصتی برای برگزاری مراسم سوگواری، در آغوش کشیدن یکدیگر و تخلیه عاطفی خود ندارند.

او در تشریح نقش استرس در ایجاد اختلالات روانی اظهار کرد: استرس یکی از شرایط های قابل تجربه در همه انسان ها است و زمانی که یک تروما یا عامل فشارزا تغییری در محیط بیرونی و درونی ما ایجاد کند، به وسیله بدن و در مرحله بعد به وسیله روح و روان درک و پاسخ داده می گردد.

متخصص روانشناسی بالینی اضافه کرد: استرس، به صورت علائم بدنی مانند نگرانی، تپش قلب، افزایش سطح تنفس و نبض و افزایش هوشیاری است و خداوند دستگاه دفاعی ذاتی، در وجود ما قرار داده است که در برابر عامل استرس زا، بجنگیم و فرار کنیم و به زندگی خود ادامه دهیم.

این متخصص روانشناسی بالینی ادامه داد: تضعیف سیستم ایمنی بدن، آغاز بیماری های جسمی و روانی را در پی دارد. در حال حاضر ویروس کرونا تاثیر زیادی بر ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و افزایش بیماری ها دارد.

مفتاق با اشاره به اینکه کرونا استرس را به جامعه تحمیل نموده است، گفت: استرس تحمیل شده به وسیله ویروس کرونا مردم را مجبور به دور شدن از یکدیگر، تغییر شیوه کارکردن و رعایت قوانین تازه نموده است. همه این عوامل زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است و زمانی که افراد دچار بیماری کرونا شوند ترس از مرگ و قرنطینه و دوری از عزیزان، استرس آنان را افزایش می دهد.

او در مورد آمار اختلالات روانی، در اصفهان گفت: بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM5 و DSM4 شیوع اختلال افسردگی در اصفهان حدود 10 تا 25 درصد برای زنان و 5 تا 12 درصد برای مردان، گزارش شده است. شیوع اختلالات خلقی مخصوصا اختلال افسردگی ماژور و شیوع اختلالات خلقی از نوع اختلال دوقطبی نوع یک هم به مقدار 0.4 درصد تا 1.6 درصد است.

این متخصص روانشناسی بالینی ادامه داد: مقدار پانیک یا همان اختلال وحشت زدگی از 1 تا 3.5 درصد و مقدار آگورافوبیا حدود 1 تا 2 درصد و مقدار انواع مختلف فوبیا 4 تا 10 درصد در اصفهان و تمام منطقه ها کشور و دنیا گزارش شده است.

مفتاق اضافه کرد: اختلال اضطراب فراگیر، یا همان GAD از جمله اختلالات مهم در استان اصفهان، بین 3 تا 5 درصد شیوع دارد و یک چهارم دلایل مراجعه به مراکز درمانی ناشی از همین اختلال است.

او درباره شایع ترین اختلال روانی در اصفهان چنین اسم کرد: وسواس، در کشور یکی از شایع ترین اختلالات روانی است و مقدار آن حدود 0.5 تا 2.5 درصد، اما در اصفهان براساس تحقیقات 6.7 درصد است و باید گفت اصفهان شهری است که مقدار وسواس در آن زیاد است.

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "استرس های کرونایی عامل شیوع اختلالات روانی در اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استرس های کرونایی عامل شیوع اختلالات روانی در اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید