11 راه چاره شناسایی فرش دستبافت مرغوب

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، هر کشور یک کالا دارد که آن کالا در بین دیگر کشورها شناخته شده است. این کالا محبوبیت زیادی دارد چون نشانگر آن کشور است. فرش دستباف ایران یکی از کالاهایی است که در تمام جهان درباره آن سخن می گویند و هر جا نام فرش بیاید فرش ایران به میان میاید. آغازشکوفایی هنر فرش بافی ایرانیان قرن 16 و 17 بوده است.

11 راه چاره شناسایی فرش دستبافت مرغوب

یکی از مهم ترین کالاهای تجارت ایران فرش است که در خارج از ایران مردم بابت فرش ایران هزینه زیادی می پردازند.

فرش دستباف ویژگی های منحصر به فردی دارد که با هم چند ویژگی از آن را آنالیز می کنیم:

1. فرش دستباف ایرانی در سه قالب اصلی ترنج، خشتی و افشان بافته می گردد که لچک ترنج پرطرفدارترین قالب آن است. بیشتر فرش هایی که در خانه های ایرانیان می بینید طرح ترنج است که دارای حاشیه هایی پهن هستند و این قالب طرح درفرش های دستباف ایرانی، از معماری دوره اشکانیان الهام گیری شده است.

2. فرش دستباف ایرانی جلوه زیباتری و بافت ظریف تری نسبت به فرش ماشینی دارد.

3. یکی از ویژگی های فرش دستباف ایرانی این است که در فرش دستباف، چندسانتی متر اختلاف در ابعاد قسمت های بالا و پایین فرش وجود دارد، و این مسئله نه تنها ایراد به شمار نمی آید بلکه جلوه ی خاصی به فرش می دهد. برای تماشا تقارن فرش می تواند فرش را از وسط تا کنید.

4. تقارن رنگ یکی دیگر از ویژگی های یک فرش دستباف ایرانی است. در هنگام خرید فرش دستباف به تقارن رنگ توجه کنید. نباید فراموش کنید که حتماً در نور طبیعی آن را آنالیز کنید. این نکته حائز اهمیت است که رنگ فرش دستباف در جهت خواب آن تیره تر به نظر می رسد.

نباید فراموش کنید که کامل بودن طرح های فرش را آنالیز کنید.

5. پرز فرش دستباف ایرانی باید درخشان و انعطاف پذیر باشد. اگر قسمت انتهایی پرز با رنگ سطح فرش دستباف ایرانی اختلاف داشته باشد، یعنی با استفاده از رنگ های جوهری فرش را رنگ نموده اند .این کار ممکن است باعث گردد فرش رنگ بدهد.

7. فرش دستباف در تابستان سرد است و در زمستان گرم، اما فرش ماشینی به خاطر وجود مواد پلاستیکی اش این ویژگی را ندارد.

8. درصورتی که می خواهید از طبیعی بودن رنگ فرش اطمینان حاصل کنید می توانید در زمان خرید یک دستمال نمدار روی آن بکشید. اگر در آن رنگ مصنوعی شیمیایی استفاده شده باشد دستمال رنگی می گردد.

9. استفاده از فرش دستباف به علت اینکه مواد شیمیایی در ان استفاده نشده برای سلامتی ضرر ندارد و برای پوست لطیف و حساس بچه ها حساسیت ایجاد نمی کند.

11. فرش دستباف عمر بیشتری نسبت به فرش ماشینی دارد و زیبایی خود را از دست نمی دهد.

در کشور عزیزمان هر شهر قالی مخصوص خود را دارد که به اختصار نمومه ای از این فرش ها را برایتان می گزاریم .

فرش کرمان

فرش تبریز

فرش اصفهان

منبع: اُکالا

به "11 راه چاره شناسایی فرش دستبافت مرغوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 راه چاره شناسایی فرش دستبافت مرغوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید