مهربانی با طعم ترنم

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، سال 1391 تعدادی از دانشجویان ترم اولی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات که 18سال سن بیشتر نداشتند با هم قرار گذاشتند با همان پول توجیبی های اندکشان اسباب بازی بخرند و به دیدار بچه های بیمار بروند. دیدار اول کافی بود تا جرقه ای باشد برای برپایی ماهانه این حال و هوای خوش.

مهربانی با طعم ترنم

وبلاگ آبی اناری ها ـ ثریا روزبهانی: دهان به دهان این فعالیت در دانشگاه های دیگر چرخید و هردفعه دیدار تعداد اعضا بیشتر بیشتر شد. کم کم زمزمه های راه اندازی خیریه دانشجویی در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات پیچید و هر روز دانشجوهای علاقه مند بیشتری در این خیریه عضو می شدند و با حمایت هایشان از مرحله بستری شدن بچه ها گرفته تا ترخیص از بیمارستان و مراقبت های پس از آن، به نوعی به همنوعشان کمک می رساندند.

در نهایت سال96 به پیشنهاد استاد دانشجویان این خیریه دانشجویی شکل رسمی به خود گرفت و ثبت شد، اما از آنجایی که قوانینی مانند سن بیش از 23سال و داشتن کارت خاتمه خدمت لازمه انتخاب هیئت مدیره و مدیرعامل بود، این بار پدران و مادران این بچه ها و حتی استاد دانشگاه مسئولیت را بر گردن گرفتند تا ترنم محکم تر کنار بچه ها بیمار و خانواده هایشان بایستد. اساسنامه خیریه ترنم به آنها اجازه می دهد تا کارهای خیریه کاملاً متنوعی انجام دهند. اما جامعه هدف این خیریه ارائه خدمات به بچه ها زیر 14ساله ای است که به بیماری خاص مبتلا هستند.

این خیریه از بررسی های اولیه تا بستری شدن در بیمارستان، هزینه های ترخیص ، دارو و اسکان و همچنین مراقب های لازم تا بهبود کامل همراه این بچه ها است. بچه های بیمار مدت زمان طولانی را باید در قرنطینه های ایزوله بگذرانند تا پیوند مغز استخوانی شان کامل انجام گردد و برایشان مسئله ای ایجاد نگردد. اغلب این بچه ها به بیماری هایی مانند فانکونی، دوشن، نقص یا نارسایی ایمنی و بیماری های خاص مبتلا هستند.

محمدحسین کلهر مدیر مالی مؤسسه خیریه ترنم که یکی از نخستین ها ترنم و پدرش هم هیئت مدیره این خیریه است درباره این بچه ها می گوید: هر شخصی وقتی عضو ترنم می گردد برای خودش اهدافی ترسیم می کند. یکی می خواهد حال و احوالش خوب باشد و دیگری در پی کسب تجربه است.

در نهایت ترنم 2رسالت حیاتی و مهم دارد که نخستین هدف آن کمک به بچه ها بیمار و خانواده آنها در شرایط سخت بیماری است و 50درصد دیگر هم به خودمان برمی گردد و آن حس سرخوشی و به دست آوردن تجارب مختلف برای جوانی 18ساله که می خواهد وارد جامعه ای بزرگ گردد. اجرای موسیقی و نمایش، عروسک گردانی، تهیه اسباب بازی و نوشت افزار و لباس همه و همه تنها بخشی از فعالیت های ترنمی ها بود. طولی نکشید که سایر نیازهای ضروری این فرشته ها نیز شناسایی و با همت خیّران و تلاش گروه ترنم تأمین شد. بعد از راه اندازی گروه خیریه ترنم، بخش قرنطینه بچه ها بیمار رنگ وبوی تازه ای گرفته است، هر ماه با همان پول توجیبی ها و کمک خیّران دیوارها با عکس و نقاشی رنگین شدند، اتاق ها با لوازم گرمایشی و مبل تختخواب شو و تلویزیون تجهیز و خلاصه موجی از نور و امید مهمان دل بیماران شد. گام مهم بعدی تأمین هزینه های درمان بچه ها بود.

این بار هم با حمایت یاوران ترنم هزینه های ترخیص بیمارستان، آزمایش های تخصصی و داروهای بچه ها فراهم شد؛ هزینه هایی که همیشگی است و روزبه روز افزایش پیدا می کند.کمک های خیریه ها، وزارت بهداشت و دولت تا مرحله بیمارستانی است و کمک هزینه ها در این بخش می گنجد، اما این بچه ها زمانی که از بیمارستان ترخیص می شوند همچنان برای معاینه و بررسی در زمان های معین شده و به نوعی تا آخر عمرشان به بیمارستان مراجعه کنند. 95 درصد خانواده های این بچه ها بیمار کاملاً کم بضاعت هستند و از شهرستان های دور می آیند. به همین علت یکی از مهم ترین هدف های ما بعد از انجام عمل پیوند محقق می گردد و آن اسکان این بچه ها و خانواده هایشان در شهر تهران است. یکی دیگر از فعالیت های بسیار مهم ترنم در طول فعالیتش اهدای نمونه سلول بنیادی خون به بانک سلول های بنیادی بیمارستان شریعتی تهران است. با این اقدام نتیجه آزمایش معین سلول بنیادی داوطلب در بانک ذخیره می گردد و هرگاه بین فرد داوطلب و فرد نیازمند پیوند، سازگاری وجود داشته باشد، از داوطلب برای اهدای سلول بنیادی خون ساز دعوت می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "مهربانی با طعم ترنم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهربانی با طعم ترنم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید