مقصر اصلی آب گرفتگی، فراموشی پس از بحران است

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، با وجود اینکه سازمان هواشناسی از چند روز قبل نسبت به بارش برف و باران در کشور هشدار داده بوده، اما باز هم مسئولان غافلگیر شدند. تا به امروز علاوه بر خسارت به اموال مردم، مرگ یک نگهبان بر اثر تخریب ورودی تونل در کوهرنگ تایید شده است.

مقصر اصلی آب گرفتگی، فراموشی پس از بحران است

به گزارش هم میهن، تا همین دیروز بود که برای فرار از آلودگی هوا و خفگی و کم آبی دست به دعا برداشته بودیم تا شاید در بی تدبیری مدیران، بارانی ببارد و جان میلیون ها نفر نجات یابد. در این میان، اما انگار مسئولانی که مردم را به دعا تشویق می کردند، آنقدر روی خشکسالی متمرکز شده اند که نزولات آسمانی از فکر شان دور است و با وجود هشدار ها هر بار و هر سال غافلگیر می شوند، به طوری که جمله غافلگیر شدیم! به یکی از روزمرگی های مردم و مسئولان تبدیل شده است.

مردم به شنیدن این جمله عادت نموده اند و مسئولان هم به گفتن اش. اما این بار مهدی نادری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران در مصاحبه با هم میهن گفت: بعد از هشدار سازمان هواشناسی، به استان های درگیر اعلام آماده باش دادیم و جلسات ستاد های بحران تشکیل شده است. تمام دستگاه ها با امکانات کامل پای کار هستند.

با وجود آنکه جلسات بحران تشکیل شده و نیرو های زیرنظر سازمان مدیریت بحران آماده باش هستند، مهدی، ولی پور، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر گفت: 16 استان کشور از پنج شنبه تا دیروز با بارش برف، کولاک و آب گرفتگی معابر، دست به گریبان بودند.

در استان کهگیلویه و بویراحمد آب وارد 11 واحد مسکونی شد که به وسیله هلال احمر تخلیه شد. بارندگی سیل آسا 607 روستای استان لرستان را هم با بی برقی روبه رو کرد. برق 361 روستا وصل شد و تا روز گذشته 236 روستا به علت بارندگی بی برق بودند. برف در روز های اول زمستان هم مدارس پنج شهرستان استان اصفهان و شهرستان سپیدان استانداری فارس را به تعطیلی کشاند.

اما فیلم های منتشرشده در فضای مجازی، حاکی از آب گرفتگی شدید در اهواز بود و بیشترین مشکل آب گرفتگی در خیابان ادهم رخ داد. اما خسارت مالی و ورود آب به منازل مردم در اهواز گزارش نشد.

علی شمسی، سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز از جمع آوری آب های سطحی با پمپ و راهنمایی آن به سمت رودخانه اطلاع داد. فرماندار شهرستان فیروزکوه هم، به علت بارش سنگین برف مدارس این شهرستان را روز یکشنبه تعطیل گفت.

سیلاب با بارندگی های کم حجم

نفوذپذیر نبودن خاک، عدم لایروبی انهار شهری و رودخانه ها و... همه و همه دست به دست هم داد تا بارش ها به بحران تبدیل گردد. تمام این اخبار حاکی از نبود تدبیر و مدیریت در دوران مختلف است. بعضی مسئولان یا دانش مقابله با بحران را ندارند یا تجربه، و این مردم هستند که باید در شرایط سخت بمانند و هزینه دهند.

شاهرخ فاتح، کارشناس اقلیم شناسی در خصوص علل آب گرفتگی در شهر ها و روستا ها گفت: موضوعات بزرگ و چندوجهی نمی توانند یک عامل داشته باشند. مجموعه ای از عوامل دست به دست هم می دهند تا این اتفاقات رخ دهد.

او با اشاره به اقدامات لازم بعد از هشدار در کشور اضافه نمود: در حوادث طبیعی، پیشگیری نقش بسیار مهمی ایفا می نماید که در این بین اقدامات و درس آموخته های پس از حادثه را نیز می توان در فهرست موارد پیشگیرانه قرار داد. به بیان دیگر نواقص، کمبود و خلاء ها باید پس از رخداد حادثه برطرف شوند و این در حالی ست که ما در خیلی از موارد برنامه ای برای پس از حوادث نداریم یا این برنامه ها در اولویت اجرا و عملیاتی شدن قرار ندارند. مفهوم مدیریت ریسک این است که باید برای اتفاقات آمادگی داشته باشیم و این آمادگی و اقدامات پیش از حادثه برحسب تجارب گذشته به وجود می آید. در واقع فاصله زمانی بین انتها حادثه اول و شروع حادثه دوم، زمان مناسب برای برطرف نواقص و کمبودهاست که گاهی مورد توجه جدی قرار نمی گیرد.

شاهرخ فاتح، در پاسخ به این سوال که آیا خشکسالی در آب گرفتگی ها تاثیر دارد؟ گفت: زمانی که از منابع طبیعی و عرصه ها و حوضه های آبریز و آبخیز خشک صحبت می کنیم، این مسئله موضوعیت بیشتری دارد، به طوری که با یک بارندگی نه چندان پرحجم، جریان آب شدت پیدا می نماید. اما در آب گرفتگی در معابر شهری علاوه بر سطوح نفوذناپذیر، مسئله به اقدامات مدیریت شهری از قبیل لایروبی انهار و از این دست هم مرتبط است.

آب گرفتگی اهواز با یک بارش 15 دقیقه ای

کمتر کسی است که در سال های اخیر از آب گرفتگی و مشکل فاضلاب اهواز خبری نشنیده باشد. حتی مقام رهبری هم به موضوع فاضلاب اهواز ورود پیدا نموده و دستورات لازم را برای تکمیل آن صادر نموده اند. با وجود این هنوز هم شاهد آب گرفتگی در معابر شهر اهواز هستیم.

محمدرضا کرمی نژاد، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان درباره علل آب گرفتگی اهواز به هم میهن گفت: دیروز بارش سنگینی در اهواز وجود داشت که به 61.5 میلی متر رسید و در کارون به 65 میلی متر رسید. بارش اول 31 میلی متر بود که مشکل آب گرفتگی را به وجود آورد. در حال جمع آوری این آب گرفتگی بودیم که بارش دوم شروع شد و ظرف 15 دقیقه 24 میلی متر بارش را شاهد بودیم. این بارش با سرعت بود و در خیابان جمع شد.

او با اشاره به اینکه شبکه فاضلاب بعضی از خیابان ها کامل نشده است، اضافه نمود: شبکه آب های سطحی بعضی از خیابان ها هم تکمیل نیست و با تجهیزاتی که در اختیار داریم این آب ها تخلیه خواهد شد. 15 خیابان در اهواز دچار آب گرفتگی شده بود که تا نیمه شب گذشته خشک شده است. تمام خیابان هایی که فاضلاب آن کامل شده در فهرست آب گرفتگی نبودند. در حقیقت اقدامات گذشته کاملا موثر واقع شده است.

کرمی نژاد با بیان اینکه تکمیل فاضلاب اهواز با مشکل بودجه روبه رو نیست، تاکید نمود: در حال حاضر اعتبارات بسیار خوب است و با تمام هم و غم داریم کوشش می کنیم که فاضلاب شهر اهواز را تکمیل کنیم. در حال حاضر این پروژه 52 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا سال آینده 100 درصد تکمیل خواهد شد. تکمیل فاضلاب اهواز ظرف یک سال قابل انجام نیست و برنامه ای پنج ساله بوده که به دستور رئیس جمهوری این برنامه باید ظرف دو سال تمام گردد و تا سال آینده این شبکه به اتمام خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: هیچ گونه خسارتی به کسی وارد نشده و آب وارد خانه ها یا مغازه ها نشده است. حجم بارش بالا بوده، اما حجم آب گرفتگی کم بوده و از 2500 خیابان اهواز، حدود 15 خیابان دچار آب گرفتگی شد. این در حالی است که در سال های گذشته کل شهر اهواز دچار آب گرفتگی می شد و بیش از یک ماه طول می کشید تا این آب ها تخلیه گردد.

او در پاسخ به این سوال که چطور نصف خودرو ها در آب است، اما این آب وارد خانه ها نشده است؟ تاکید نمود: خانه ها بالاتر از سطح خیابان است. آب گرفتگی خیابان ادهم تخلیه شده است؛ بنابراین خسارتی به کسی وارد نشده است.

شهروندان غافلگیر شدند، شهردار نه

تهرانی نشینان چند روز اخیر چشم انتظار بارش بودند تا شاید آلودگی را از هوای مرکز بزداید و چندصباحی جای نفس کشیدن برای این شهر پرجمعیت، ترافیک و آلودگی به وجود آید.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره ترافیک همزمان با شروع بارش باران و برف در مرکز گفت: در رابطه با ترافیک تهران غافلگیر نشدیم. این درحالی است که بسیاری از شهروندان تهرانی در معابر اصلی و به خصوص فرعی در تردد دچار مشکل شدند و ساعت ها در ترافیک سنگین ماندند. این شرایط در معابر شمالی شهر های تهران به مراتب شدیدتر بود. هرچند که مسئولان ذی ربط آن را رد می نمایند.

در این ارتباط علیرضا جعفری، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران نیز درباره شرایط آب گرفتگی در شهر تهران گفت: در محور یادگار امام، چمران و محور های اصلی تهران مشکل آب گرفتگی وجود نداشت، اما انتهای فرعی ولنجک مشکلاتی وجود داشت. با توجه به ادامه بارش ها تداوم آماده باش نیرو های شهرداری در سطح شهر وجود دارد. در بلوار ارتش، ولنجک و کوهسار بارش برف و در سطح شهر بارش باران را شاهدیم. خوشبختانه تا این لحظه چند مورد آب گرفتگی جزئی وجود داشته که برطرف شده است. اگر شهروندان در سطح شهر، آب گرفتگی مشاهده کردند با 137 و 1888 تماس بگیرند. عوامل شهرداری تهران 24 ساعته آماده باش هستند. او اضافه نمود: چند مورد آب ماندگی و لغزندگی در سطح شهر تهران وجود داشت که به وسیله شهروندان گزارش و به وسیله عوامل شهرداری برطرف شده است.

علیرضا جعفری در پاسخ به این سوال که شبکه جمع آوری آب های سطحی ساماندهی خواهد شد؟ گفت: شهرداری تهران 10 هزار کیلومتر شبکه آب های فرعی را جمع آوری می نماید. این 10 هزار کیلومتر به 530 کیلومتر شبکه اصلی جمع آوری آب های زیرزمینی جمع آوری می گردد که زیرزمین مدفون است، اما به وسیله شهرداری لایروبی می گردد تا گرفتگی نداشته باشد. 170 کیلومتر هم شبکه کمرگذاری نیز در زیرزمین وجود دارد. در حقیقت 700 کیلومتر شبکه جمع آوری آب های زیرزمینی داریم که مردم آن را نمی بینند. اگر شهروندان یاری نمایند که زباله ای وارد این 10 هزار کیلومتر شبکه آب های فرعی نگردد، تهران با آب ماندگی هم روبه رو نخواهد بود.

منبع: فرارو

به "مقصر اصلی آب گرفتگی، فراموشی پس از بحران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقصر اصلی آب گرفتگی، فراموشی پس از بحران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید