مزایده گراند هتل قزوین هنوز نتیجه نداده است؟

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، 28 ماه از به مزایده رفتن گراند هتل قزوین می گذرد، هتلی که ظاهر نه چندان مناسبش در شرق خیابان پیغمبریه و در قسمت غربی ارگ صفوی قزوین هشدارهای زیادی را از سوی فعالان میراثی نسبت به احتمال تخریب این اثر تاریخی مطرح نموده بود، اما در سوی دیگر داستان، مشاوری است که طرح نخست اش را شورای فنی رد نموده و طرح دوم اش را تهیه می نماید.

مزایده گراند هتل قزوین هنوز نتیجه نداده است؟

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، با وجود انتشار اخباری درباره مزایده گراند هتل قزوین و حضور سرمایه گذار در این بنا، اما آخرین تصاویر منتشر شده از این هتل قدیمی که آن را از نخستین نمونه های هتل به شیوه مدرن و اروپایی در اواخر دوره قاجار می نامند، نگرانی هایی نسبت به وضعیت این بنای تاریخی که حتی در دولت گذشته یکی از متولیان فرهنگی از تخریب آن ابراز خشنودی نموده بود، مطرح شد.

سمگا 17 اردیبهشت سال 1396، گراند هتل قزوین را به مدت 25 سال در اختیار گرفت تا در مدت 38 ماه با مبلغی معادل 9 میلیارد تومان آن را مرمت کند، اما با توجه به صحبت های صورت گرفته، هنوز کاربری دقیق این اثر تاریخی معین نشده است.

ردشدن طرح اولیه سرمایه گذار، حفاظت گراند هتل را به تاخیر انداخت

هادی میرزایی - مدیر عامل و رییس هیئت مدیره صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی- درباره اقدامات صورت گرفته تا کنون برای حفاظت از گراند هتل قزوین به وبلاگ آبی اناری ها شرح می دهد: در طرح مرمتی ارائه شده توسط سرمایه گذار، احتمال دست کاری و تغییرات در بعضی از بخش های بنا وجود داشت، بنابراین آن طرح رد شد و در حال حاضر مشاور طرح، در حال تهیه یک طرح مرمت جدید با حفظ وضع موجود بناست.

او با اشاره به وضعیتی که برای بنا در طول سال های گذشته، به دلیل شرایط ایجاد شده در زمین آن، اتفاق افتاده، تاکید می نماید: به دلیل ایجاد این وضعیت، مشاور آنالیز های خود را برای گزینه های جایگزین شروع نموده است، از سوی دیگر کاربری بنا به سمت فرهنگی شدن پیش می رود، اما درفضای خالی کنار این اثر تاریخی، بحث اقامتی را پیش بینی نموده ایم.

وی با تاکید بر تملک فضای حاشیه ای کنارِ گراند هتل، توسط سرمایه گذار با هدف ایجاد بخش اقامتی در این نقطه، اظهار می نماید: قرار است محیط پیرامونی که در حاشیه این هتل تاریخی قرار گرفته است، توسط سرمایه گذار تملک و در ادامه به عنوان آورده سرمایه گذار به صندوق احیاء، منتقل گردد.

میرزایی اما با اشاره به تفاوت ها در اقدامات مرمتی و حفاظتی در این اثر، ادامه می دهد: با توجه به لزوم تائید طرح مرمت توسط شورای فنی صندوق و رد شدن طرحِ قبل مشاور، وی در حال تهیه طرحی جدید است تا بعد از تکمیل شدن، این شورا آن را آنالیز کند.

او با اشاره به مکاتبه ایی که صندوق احیاء با بهره بردار انجام داده، اظهار می نماید: براساس قرارهای صورت گرفته در اسرع وقت و در مهلت مشخص شده، بهره بردار نسبت به تجهیز کارگاه، ارائه طرح مرمت و احیا و فاز دو گراند هتل و بخش احداثی جدید و انجام مرمت های استحفاظی، استحکامی و تکمیلی بر اساس توافق های به عمل آمده اقدامات مقتضی را انجام دهد.

مدیر عامل صندوق احیا تاکید می نماید: در حال حاضر استحکام بخشی هایی در طبقه اول و همکف با بکارگیری سازه های چوبی به منظور حفاظت از بنا صورت گرفته است.

سرگذشت هتلی که تحفه سفرهای اروپایی بود

در اوایل سلطنت ناصرالدین شاه قاجار کاروانسراهای بسیاری ساخته شده بودند که تعداد آن ها در دوره مظفری بیشتر هم شدند، اما زمانی که شاه قاجار به فرنگ رفت، از تحفه های سفرش، هتل به سبک اروپایی بود. به گونه ای که از نخستین نمونه از هتل های اروپایی با نام گراند هتل در قزوین، در بندرانزلی و بعدها به صورت هتل های زنجیره ای امین السلطان در خیابان جدید قم و تهران ساخته شدند، اما گراند هتل قزوین از قدیمی ترین گراند هتل های باقی مانده در همه ایران محسوب می گردد که در طول عمر خود شاهد وقایع بزرگی مانند طراحی کودتای رضا شاه بوده است.

گراند هتل را ارباب برزوی شاپور پارسی از تاجران زرتشتی معروف قزوین که بعدها به مهرشاهی تغییر نام داد، در سال های 1299 تا 1300ساخت. پنج سال بعد از ساخت گراند هتل و همزمان با روی کار آمدن پهلوی، ارباب برزو تصمیم گرفت در راستای توسعه گراند هتل برق را وارد قزوین کند و در کوچه ای روبروی این بنا اولین کارخانه برق قزوین را احداث کرد.

مسوولان این هتل در سال 1310 سالن سینمایی به نام تابستانه ایجاد کردند که در سال 1319 دچار حریق شد و آن را دوباره مرمت کردند. این بخش از هتل تا سال 1356 فعال بود که با آتش سوزی مجدد از بین رفت و دیگر بازسازی نشد. مالکیت گراند هتل پس از ارباب برزو به فرزندان او واگذار شد تا اینکه پس از ثبت بنا با شماره 12899 در فهرست آثار ملی کشور در 19 مرداد 1384 اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین این مجموعه را خریداری کرد.

گفته می گردد، در محل این بنا وقایع بزرگی نظیر دیدار و مذاکره رضاخان میرپنج با ادموند آیرونساید ژنرال انگلیسی و طراحی کودتای 1299 در ایران، اتفاق افتاده است.

در دو دوره قاجار و پهلوی، ایران سنگینی سایه بیگانگان را در تمام مناطق مختلف کشور روی خاک خود احساس می کرد، در نیمه دوم قرن 12 شمسی، یکی از دوره های سیاه مصادف با نفوذ دولت انگلیس در ساختار حکومت ایران و کسب امتیازات تا جایی پیش رفت که امتیازات ظالمانه نام گرفت.

انگلیسی ها در اجرای استراتژی خود در ایران از دو عنصر سیاسی و نظامی مانند سیدضیا و رضاخان، استفاده کردند و زمینه های لازم را با ایجاد توافقی بین این دو عامل و دیگر همدستان خود فراهم کردند. نیروهای قزاق به فرماندهی رضاخان میرپنج، سوم اسفند 1299 از قزوین به تهران حرکت نموده و آن شهر را تصرف کردند و پس از استقرار کامل، سیدضیا به عنوان نخست وزیر، مامور تشکیل کابینه شد و رضاخان نیز سمت وزیر جنگ را به عهده گرفت.

ستاد فرماندهی کل قوای انگلستان در ایران، در گراند هتل قزوین قرار داشت، در این هتل بود که با دخالت خارجی ها بخشی از تاریخ ایران رقم خورد. آیرون ساید ژنرال انگلیسی، طرح نهایی کودتایی را که قرار بود در تهران انجام گردد با معاون خود کلنل اسمایس آنالیز کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مزایده گراند هتل قزوین هنوز نتیجه نداده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایده گراند هتل قزوین هنوز نتیجه نداده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید