عجیب ترین زنبور دنیا که با گوشت مرده جادو می نماید!

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، زنبور کرکس (Vulture Bee) از نوع زنبور های بدون نیش است که قدمت نخستین اطلاعات ثبت شده درباره آن ها به سال 1758 باز می شود. اما در سال 1982 بود که تغذیه زنبور های کرکس از گوشت حیوانات مرده به وسیله حشره شناس دیوید روبیک (David Roubik) کشف شد.

عجیب ترین زنبور دنیا که با گوشت مرده جادو می نماید!

به گزارش عصر ایران، این کشفی قابل توجه بود، زیرا زنبور ها مدت ها به عنوان حیواناتی گیاهخوار شناخته می شدند. همانطور که زنبور های کرکس تکامل یافته اند، تغییرات در آناتومی و بعلاوه فرهنگ کندو به سازگاری آن ها با این رژیم غذایی نو یاری نموده است.

زنبور کرکس چیست؟

زنبور کرکس از جنس تریگونا (Trigona genus) به رنگ قهوه ای مایل به قرمز دیده می گردد و مقدار آن بین 8 تا 22 میلیمتر است. زنبور های کرکس برخلاف بیشتر زنبور های دیگر گرده جمع آوری نمی نمایند، به طور خودخواسته گرده افشانی ننموده و از شهد گیاهی تغذیه نمی نمایند. در عوض، آن ها ترجیح می دهند تا از لاشه یا پروتئین های حیوانی مرده تغذیه نمایند.

زنبور های کرکس از آرواره های خود برای پاره کردن گوشت استفاده می نمایند. زنبور های کرکس دارای پنج دندان بزرگ و نوک تیز روی آرواره های خود هستند. این دندان ها در معروفیت گاز های دردناک این حشره نقش دارند.

زنبور های کرکس عسل منحصر به فرد خود را از ترشحات سرشار از پروتئین از غدد هیپوفارنکس فراوری می نمایند.

زنبور های کرکس به رغم نام ترسناک خود، حشراتی اجتماعی هستند. کلنی های زنبور کرکس از سلسله مراتب زنبور های معمولی شامل زنبور ملکه، زنبور کارگر، زنبور نر و لارو تشکیل شده است.

چرا زنبور کرکس نام گرفته اند؟

زنبور کرکس به علت رژیم غذایی غیرمعمول خود که شامل مصرف گوشت لاشه و پروتئین های حیوانی مرده می گردد، این نام را گرفته و متفاوت از زنبور های دیگر طبقه بندی شده است.

اگرچه زنبور های کرکس همچنان به عنوان حشراتی شکارچی و جستجوگر غذا در نظر گرفته می شوند، اما تنها با مصرف شهد همچون بیشتر زنبور های دیگر نمی توانند به زندگی خود ادامه دهند.

طی یک پژوهش که به وسیله حشره شناسان دانشگاه های کورنل، کلمبیا و کالیفرنیا ریورساید انجام شد، از گوشت مرغ خام به عنوان طعمه برای مطالعه رفتار های زنبور های کرکس استفاده شد. پژوهشگران دریافتند که زنبور های کرکس گوشت خام تازه را نیز مصرف می نمایند. افزون بر این معین شد که زنبور های کرکس گوشت خام تازه را به گوشت فاسد یا تا حدی فاسد ترجیح می دهند.

چرا زنبور های کرکس جذب گوشت می شوند؟

زنبور های کرکس تنها زنبور های بدون نیش دنیا نیستند، اما تنها زنبور های بدون نیش هستند که گوشت مصرف می نمایند. این زنبور ها بیشتر در بخش هایی از دنیا یافت می شوند که گل های سرشار از شهد به مقدار کم یافت می شوند. دانشمندان بر این باورند که رقابت شدید برای منابع محدود موجب سازگاری آن ها با رژیم غذایی حاوی گوشت شده است.

زنبور های کرکس دارای یک میکروبیوم روده سرشار از اسید هستند که به گوارش این پروتئین های پیچیده یاری می نماید. معده آن ها مملو از باکتری های اسید دوست است که به محافظت از زنبور ها در برابر پاتوژن های موجود در رژیم غذایی حاوی گوشت فاسد یاری می نماید. آن ها پیش از مصرف گوشت نیز آن را با بزاق سرشار از باکتری خود پوشش می دهند.

آیا زنبور های کرکس عسل فراوری می نمایند؟

زنبور های کرکس عسل فراوری می نمایند. جدا از منبع پروتئینی، زنبور های کرکس به جای شانه، عسل را در حجره های عسل مستقل ذخیره می نمایند.

در مراحل اولیه، عسل زنبور کرکس غلیظ و به عنوان ماده ای عسل مانند یا خمیر ساخته شده از لاشه و باکتری توصیف می گردد. پس از به عمل آمدن، عسل این نوع زنبور شباهت بیشتری به عسل های دیگر یافته و به ماده ای همگن با رنگی مایل به زرد تبدیل می گردد.

منبع: فرارو

به "عجیب ترین زنبور دنیا که با گوشت مرده جادو می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجیب ترین زنبور دنیا که با گوشت مرده جادو می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید