شیوع کرونا هیچ ارتباطی با بازگشایی مدارس ندارد

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، تهران (پانا) - معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت با توجه به اینکه در زمان تعطیلی مدارس، پنج موج کرونا تجربه شد، می توان نتیجه گرفت که شیوع کرونا هیچ ارتباطی با بازگشایی مدارس ندارد.

شیوع کرونا هیچ ارتباطی با بازگشایی مدارس ندارد

رضوان حکیم زاده در گفت وگو با پانا در مورد استقبال از بازگشایی مدارس، اظهار کرد: خوشبختانه توانستیم برای منطقه ها روستایی و عشایری مانند سال گذشته از اول مهرماه آموزش ها را به صورت حضوری ارائه دهیم. طبیعتاً آن مدارس، مدارس کم جمعیتی هستند و سال گذشته نیز مسئله ای درخصوص رعایت پروتکل های بهداشتی نداشتیم.

استقبال از بازگشایی حضوری بالای 80 درصد بوده است

وی اضافه نمود: در مورد منطقه ها شهری هم براساس دستورالعمل بازگشایی که تدوین و ابلاغ شد، از مدارس خواسته شد که با توجه به شرایط مدرسه، تعداد دانش آموزان و فضایی که در اختیار دارند، مدل آموزشی خود را برای آموزش حضوری با یاری شورای مدرسه انتخاب نمایند. خوشبختانه همه مدارس این کار را انجام دادند. طبق گزارش هایی که از استان ها گرفتیم، استقبال از بازگشایی حضوری بالای 80 درصد بوده و نسبت به سال گذشته که خانواده ها نگرانی هایی داشتند، سال جاری بسیار کمتر شده و همراهی بیشتری را از سوی خانواده ها داریم.

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: بازدید های منظم میدانی نیز داشتیم از جمله سفر به استان کرمانشاه؛ دانش آموزانی که در کرمانشاه با آن ها صحبت کردم از بازگشایی مدارس بسیار راضی بودند.

وی تأکید کرد: مدرسه تنها مکان برای یادگیری مفاهیم درسی نیست بلکه دوستیابی ها و ایجاد ارتباطات موثر و رشد اجتماعی دانش آموزان در بستر حضور در مدرسه اتفاق می افتد، بنابراین استقبال از حضور دانش آموزان بسیار زیاد بوده است.

خوشبختانه از زمانی که مدارس بازگشایی شده گزارشی مبنی بر افزایش تعداد مبتلایان نداشته ایم. امیدواریم با همراهی خانواده ها و رسانه، فرصت های بیشتری برای حضور دانش آموزان فراهم کنیم

حکیم زاده اظهار کرد: با توجه به اینکه در زمان تعطیلی مدارس، پنج موج کرونا را تجربه کردیم، می توانیم نتیجه بگیریم که شیوع کرونا هیچ ارتباطی با بازگشایی مدارس ندارد. خوشبختانه از زمانی که مدارس بازگشایی شده گزارشی مبنی بر افزایش تعداد مبتلایان نداشته ایم. امیدواریم با همراهی خانواده ها و رسانه، فرصت های بیشتری برای حضور دانش آموزان فراهم کنیم.

وی ادامه داد: از آنجایی که در دوره ابتدایی خصوصاً در کلاس های اول و دوم، یادگیری موثر بسیار سخت است از همین جهت، نظام های آموزشی پیشرو، که امکانات فناوری پیشرفته ای نیز داشتند، زودتر از ما بچه ها را به مدرسه بازگرداندند و آموزش حضوری را آغاز کردند. امیدوارم با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و اهتمامی که کادر مدرسه و خانواده دارند، بتوان فرصت های بهتری برای یادگیری دانش آموزان فراهم کرد.

مدرسه در مقایسه با بسیاری از مکان هایی که بچه ها حضور پیدا می نمایند، امن تر است

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره نظارت بر نحوه رعایت دستورالعمل های بهداشتی نیز گفت: تیم های ما و وزارت بهداشت به صورت سرزده از مدارس بازدید می نمایند که با گزارشات میدانی مشاهده کردیم که بچه ها پروتکل های بهداشتی را به صورت جدی رعایت می نمایند. سن کودکی، سن یادگیری بسیاری از رفتارها از جمله سواد سلامت است و مدرسه در مقایسه با بسیاری از مکان هایی که بچه ها ما حضور پیدا می نمایند، امن تر است.

بیشترین مهارتی که در آموزش های مجازی تحت الشعاع قرار گرفته و دانش آموزان در آن ضعف دارند، نوشتن است

حکیم زاده ضمن اشاره به چالش های آموزش در زمان شیوع ویروس کرونا، گفت: درباره پیامدهای استفاده از فضای مجازی برای دانش آموزان خصوصاً در دوره ابتدایی دو منظر تربیتی و یادگیری قابل بحث است؛ در مورد آموزش و یادگیری، بحث استفاده از فضای مجازی به وسیله نظام آموزشی ما و سایر نظام های آموزشی که در جهان بودند، یک انتخاب نبود بلکه یک اجبار بود. به طور طبیعی برای تداوم جریان آموزش ما ناگزیر بودیم که از بسترهای جایگزین استفاده کنیم تا جریان آموزش متوقف نگردد. خاستگاه آموزش الکترونیکی، آموزش عالی و بزرگسالان بود یعنی قبل از آغاز ویروس کرونا موضوع استفاده از بستر های مجازی برای آموزش، امر رایجی بود و توسعه پیدا نموده بود اما عمدتاً در حوزه بزرگسالان و دانشگاهی اتفاق می افتاد و به علت ویژگی های خاصی که تعلیم و تربیت دوره کودکی دارد، بسیاری از این بستر استفاده نمی کردند. به خصوص برای دوره اول ابتدایی به علت اینکه نتوانستند در فضای مجازی به صورتی که مناسب است، ارتباط رو در رو با معلم داشته باشند و نظارتی بر انجام تمرین هایی که مهارت های لازم را در توسعه مهارت و سواد ایجاد می نمایند را نیز نداشتند، دانش آموزان در این زمینه دچار مشکل شدند البته گزارش های جهانی را نیز که رصد کردیم، به این موضوع به عنوان یک چالش جدی اشاره شده بود و طبق آمار بیشترین مهارتی که تحت الشعاع قرار گرفته و دانش آموزان در آن ضعف دارند، نوشتن است. به این علت که به وسیله فضای مجازی نظارت معلم بر نحوه نوشتن، ممکن نیست.

دانش آموزان خصوصاً در بحث فارسی نسبت به دو سال گذشته دچار افت یادگیری شدند به این شکل که در ارزشیابی کیفی توصیفی شاهد بودیم که درصد دانش آموزانی که نتایج خیلی خوب گرفتند، تا 10 درصد کاهش پیدا نموده و درصد دانش آموزانی که نتایج ارزشیابی شان احتیاج به کوشش شده است، افزایش پیدا نموده است

وی اعلام نمود: در مورد مقدار یادگیری هم در دوره ابتدایی، ما یک کار علمی انجام دادیم و نتایج ارزشیابی پایانی تحصیلی گذشته را با دو سال قبل از آن که دانش آموزان در شرایط کرونایی نبودند، مقایسه کردیم؛ این آمار نشان می دهد که دانش آموزان خصوصاً در بحث فارسی نسبت به دو سال گذشته دچار افت یادگیری شدند به این شکل که در ارزشیابی کیفی توصیفی شاهد بودیم که درصد دانش آموزانی که نتایج خیلی خوب گرفتند، تا 10 درصد کاهش پیدا نموده و درصد دانش آموزانی که نتایج ارزشیابی شان احتیاج به کوشش شده است، افزایش پیدا نموده است که این موضوع بسیار نگران نماینده است.

بسیاری از دانش آموزان در مهارت های خواندن و نوشتن دچار مشکل جدی هستند

حکیم زاده با بیان اینکه بسیاری از دانش آموزان خصوصاً دانش آموزان دوم و سوم در یادگیری حروف الفبا، مهارت های خواندن و نوشتن دچار مشکل جدی هستند، اضافه نمود: مهارت های پایه سواد مثل خواندن و نوشتن مبنای یادگیری های بعدی است و اگر دانش آموزان نتوانند مهارت های زبانی را به خوبی فرابگیرند، نمی توانند یادگیری های بعدی را نیز به شکل قوی دنبال نمایند.

وی توضیح داد: در زمینه تربیت نیز دچار چالش ها و خسارت های جدی شدیم که از آموزش کمرنگ تر نیست. کوشش های زیادی انجام شد که بتوانیم در بستر فضای مجازی، فعالیت های پرورشی را ادامه دهیم اما فعالیت های پرورشی مستلزم حضور و تعامل دانش آموز در فضای تربیتی است.

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: حضور در فضای مجازی به عنوان یک آفت و آسیب برای بچه ها مطرح می گردد چون بسیاری از عادات ذهنی در بچه ها ابتدایی شکل می گیرد. با وجود اینکه آموزش و پرورش کوشش کرد با پلتفرم شاد، فضای امنی را برای دانش آموزان فراهم کند اما در هر صورت استفاده طولانی مدت از فضای مجازی بسیار آسیب رسان است بنابراین در پساکرونا باید به جبران ضعف های یادگیری دانش آموزان و آسیب های تربیتی که به آنها وارد شده، توجه جدی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "شیوع کرونا هیچ ارتباطی با بازگشایی مدارس ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوع کرونا هیچ ارتباطی با بازگشایی مدارس ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید