شکست والیبال از بد اخلاقی ها!

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، در حالی که ولیبال به عنوان یک رشته پیروز در میان خانواده های ایرانی شناخته می گردد، در این روزها شاهد شکست آن مقابل بد اخلاقی ها هستیم و مسئولان نیز برای رفع ساختن این اتفاقات اقدامی را صورت نمی دهند.

شکست والیبال از بد اخلاقی ها!

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، والیبال این ورزش دانشگاهی که در سال های اخیر در سبد فرهنگی خانوارهای ایران جا گرفته متأسفانه اسیر حواشی و بد اخلاقی هایی شده که متن موفقیت های آن را تحت تأثیر قرار داده است. از فحاشی و بیان شعارهای ناموسی در استادیوم ها تا یقه گیری، زد و خورد بین بازیکنان و عوامل تیم ها که گاهی ردپای مسئولان تیم ها و حتی کم کاری و اهمال مدیران فدراسیون نیز در آن دیده می گردد، هر روز بیشتر این ورزش را به حاشیه می برد.

این موضوع در حالی است که دروغگویی و شانه خالی کردن از مسئولیت های اخلاقی با هدف مقصر جلوه دادن طرف مقابل از سوی مسئولان، بازیکنان و کادرفنی تیم ها و استان ها آخرین رگه های حیات اخلاق در این ورزش را نیز زخمی نموده است.

رقابت های مرحله نیمه نهایی لیگ برتر والیبال چهارشنبه 15 اسفند ماه 1397 با برگزاری دو دیدار به انتها رسید که تیم های شهرداری ورامین و سایپا تهران با پیروزی مقابل رقبای خود راهی فینال این فصل از رقابت های لیگ برتر شدند اما، مسئله ای که وجود دارد حواشی و اتفاقات نا خوشایندی است که در بازی های لیگ جولان داد.

در بازی دور رفت دو تیم شهرداری ورامین و پیغام مشهد که به میزبانی سالن شهید گلعباسی ورامین برگزار گردید، هر چیزی به جز اخلاق در زمین بازی وجود داشت. از پوست تخمه و بطری های آبی که از سکوهای نه چندان استاندارد طرفداران ورامین به زمین پرت می شد تا فحش های ناموسی به بازیکنان و کادرفنی تیم مقابل یعنی پیغام مشهد! مسئله ای که نه تنها با عذرخواهی از سوی مسئولان میزبان همراه نبود بلکه در عین ناباوری از سوی سرپرست تیم ورامین در پخش زنده برنامه تلویزیونی مقابل چشم هزاران نفر از اهالی والیبال انکار شد تا گواه عدم اخلاق مداری در تیم های لیگ رجحان باشد. مسئله ای که یکی از اصلی ترین ارکان برای داشتن یک لیگ حرفه ای است.

بازیکنانی مانند سید محمد موسوی در موفقیت والیبال ایران نقش تأثیر گذاری داشته اند براحتی مورد هجمه تماشاگرنماها قرار می گیرند. طبق مشاهده خبرنگار وبلاگ آبی اناری ها در بازی اول پیغام مقابل شهرداری ورامین بارها فحاشی های تماشاگرنماها بر علیه موسوی دیده شد، تا جایی که به نظر می رسید ناظر فدراسیون طبق قوانین باید بازی را برای کنترل کردن جو سال متوقف کند، اتفاقی که رخ نداد تا جنجال ها بالا بگیرد و در نهایت به درگیری این بازیکن با ناظر بازی ختم گردد.

البته بی احترامی به ناظر بازی از سوی محمد موسوی قطعاً حرکت قابل تأییدی نبود اما، شاید بروز چنین اشتباهاتی از سوی بازیکنان حاصل فشارها و سهل انگاری ناظران بازی در اجرای قوانین است. این حواشی چندین بار دیگر در سایر سالن های والیبال کشور اتفاق افتاده است که آخرین مورد آن در سالن شهر مشهد بود. سالنی که میزبانی بازی برگشت دو تیم پیغام خراسان و شهرداری ورامین را در مرحله نیمه نهایی مسابقات لیگ برتر بر عهده داشت.

در جریان بازی برگشت دو تیم بار دیگر این حواشی در سالن مشهد رخ داد که خبرنگار وبلاگ آبی اناری ها اقدام به فیلمبراری از این حواشی می نماید که در یک حرکت غیر اخلاقی مجتبی یوسفی بازیکن تیم پیغام از فعالیت او جلوگیری می نماید. ثبت اتفاقات و چنین حواشی برای رفع شدن آن ها در روزهای پیش رو از وظایف و رسالت یک خبرنگار است که با چنین حرکت زشتی روبرو شده و هیچ جای توجیهی ندارد. البته پس از پیگیری های خبرنگار وبلاگ آبی اناری ها گوشی او عودت شده است.

به نظر می رسد وقتی فدراسیون و مسئولان لیگ برخوردی را با بداخلاقی های اجرا شده در ورامین انجام ندادند، تماشاگران و بازیکنان پیغام خود تصمیم به تلافی این بداخلاقی ها گرفتند و با پرتاب بطری و بیان شعارهای ناپسند از خجالت تیم حریف در آمدند.

در شرایطی که فدراسیون از ثبات مدیریت برخوردار نیست و با سرپرست اداره می گردد و تغییرات پی در پی در سازمان لیگ مثل سایر بخش های فدراسیون طی دو سال اخیر مشهود بوده، به نظر می رسد برنامه مشخصی برای مدیریت فرهنگی و اخلاقی رقابت های والیبال وجود ندارد.

در این شرایط نتیجه گرایی به تدریج جای اخلاق مداری و مرام پهلوانی را در این ورزش می گیرد و کسی به فکر اصلاح این فضا نیست. مسئولان مسابقات لیگ برتر والیبال باید به جای انکار این بداخلاقی ها راهکاری برای اصلاح آن بیاندشیند.

شاید نظارت دقیق تر بر قرارداد بازیکنان و باشگاه ها که پرداخت متمم های سنگین در دستمزد را منوط به صعود به مراحل نهایی می نماید، یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد فشار مضاعف بر آنان باشد. همچنین جریمه های ناچیز در برابر ایجاد حواشی از سوی تماشاگران و مسئولان تیم ها نمی تواند عامل بازدارنده ای به شمار آید. از سوی دیگر حضور تماشاگران مطابق ظرفیت سالن ها می تواند به مدیریت بهتر فضای مسابقه یاری کند.

مواردی که می تواند با اراده جمعی برای برخورد با بداخلاقی ها موجب کاهش آن در مسابقات والیبال گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شکست والیبال از بد اخلاقی ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکست والیبال از بد اخلاقی ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید