حضور صنایع دستی ایران در رقابت جهانی

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، فراوری نمایندگان صنایع دستی برای حضور در مسابقه جهانی دریافت مهر مرغوبیت، در یک رقابت داخلی شرکت می نمایند.

حضور صنایع دستی ایران در رقابت جهانی

مسابقه دریافت نشان مرغوبیت صنایع دستی یک مجوز رسمی برای حضور فراورینمایندگان صنایع دستی این رقابت جهانی به نام برنامه داوری مهر اصالت یونسکو است که توسط شورای جهانی صنایع دستی بزودی برگزار می گردد. سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با انتشار فراخوانی از همه فراورینمایندگان صنایع دستی کشور خواسته تا خاتمه مرداد ماه برای ثبت نام در مسابقه دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی به وسیله سایت رسمی این سازمان اقدام نمایند.

چهار پارامتر در اعطای نشان ملی مرغوبیت مبنای کار سازمان میراث فرهنگی است؛ این پارامترها شامل مرغوبیت، اصالت، نوآوری و قابلیت بازاریابی هستند. یکی از ویژگی های مهم درحوزه صنایع دستی که نگاه مشترک جهانی برای آن وجود دارد اصالت و دست ساز بودن آن است به طوریکه یونسکو از سال 2001 هر دو سال یک بار به برگزاریبرنامه داوری مهر اصالت یونسکو می پردازد و در این رقابت به بعضی از صنایع دستی برگزیده هر کشور نشانی با نام مرغوبیت اعطا می گردد. ایران نیز از سال 2007 به همراه صنایع دستی نفیسی که دارد در این طرح مشارکت نموده و پیروز به دریافت 45 نشان شد که از نظر آماری برای ما بسیار افتخار آفرین است.

آخرین دوره برگزاری برنامه داوری مهر اصالت یونسکو سال 2018 بوده که ایران برای چهارمین بار آن را میزبانی کرد و 346 اثر از کشور در آن شرکت داده شد که 46 اثر پیروز به دریافت نشان مرغوبیت مهر اصالت صنایع دستی شدند. حسین بیدختی، مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مطرح نمود: ایران تصمیم گرفت رقابتی با عنوان نشان ملی مرغوبیت را به صورت هر دو سال یک بار برگزار کند تا آثاری که دارای ویژگی های منحصر به فرد هستند را شناسایی و نشان ملی به آن ها اعطا گردد. این نشان ملی در واقع مجوز ورود آثار برای شرکت در رقابت جهانی برنامه داوری مهر اصالت است که از سال 2014 این برنامه از سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد به شورای جهانی صنایع دستی منتقل شد.

وی اضافه کرد: قبل از برگزاری اعطای نشان مرغوبیت ملی بسیاری از آثار به علت مطابق نبودن با شاخص های یونسکو در این رقابت شرکت داده نمی شد، زیرا برای یونسکو مواردی همچون اصالت هویت اثر، خلاقیت و نوآوری، تناسب قیمت با بازار، دارا بودن قابلیت فراوری انبوه، مرغوبیت مواد اولیه، بومی بودن مواد اولیه، کیفیت اجرا، برگشت پذیری به طبیعت، حفظ حق و حقوق کارگران و نیروی انسانی فعال در فرآیند فراوری و دست ساز بودن بخش اعظم پروسه ساخت از جمله شاخص های مقبول در این رقابت ها محسوب می گردد. مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی درخصوص برگزاری آخرین دوره رقابت دریافت نشان مرغوبیت ملی مطرح نمود: آخرین دوره سال 96 برگزار گردید که با شرکت 750 اثر از صنایع دستی شهرهای مختلف کشور 346 اثر آن پیروز به دریافت نشان و مجاز به ورود به رقابت جهانی دوره رقابت های دریافت نشان مرغوبیت مهر اصالت صنایع دستی بین المللی شدند.

بیدختی در مورد تاثیر این نشان بر میزان فروش و صادرات گفت: شرکت نمایندگانی که پیروز به دریافت این نشان می شوند، می توانند با استفاه از آن بازاریابی های قدرتمند نموده و میزان فروش محصولات خود را افزایش دهند، علاوه بر آن سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نیز برای آن ها امتیازاتی همچون اولویت در ارائه خدمات مختلف، تسهیلات، ارائه راهکارهای ارتقای کیفیت و یاری به افزایش میزان فراوری را نیز در نظر می گیرد. آن دسته از افرادی که این نشان را دریافت نمایند به نوعی بازار داخلی و صادرات صنایع دستی فراوریی خود را تضمین نموده اند. افزایش میزان فروش صنایع دستی، افزایش جذب گردشگر و ارزآوری از مزایای حضور فراورینمایندگان صنایع دستی کشور در رقابت بین المللی یونسکو محسوب می گردد و اگر تحریم ها کمتر شوند، ایران می تواند با فروش و صادرات منسجم در مناسبت ها و گردهمایی های جهانی برند پایدار برای صنایع دستی خود تعریف و آن را جهانی کند، زیرا ایران در این حوزه دارای رتبه بسیار قابل قبولی است.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: همگردی

به "حضور صنایع دستی ایران در رقابت جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور صنایع دستی ایران در رقابت جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید