ترفند واردکنندگان برنج

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، رئیس پایانه صادرات برنج ایران می گوید: بعضی واردکنندگان برنج برای گرفتن مجوز واردات به بازار داخلی شوک می دهند.

ترفند واردکنندگان برنج

سید اسماعیل یزدان پناه گفت: هروقت واردات برنج دچار مشکل می گردد بعضی ها به بازار داخلی شوک می دهند تا مجوز واردات بگیرند.

او این کار را شگرد بعضی واردنمایندگان دانست و گفت: رابطه عجیبی بین قیمت برنج های داخلی و خارجی وجود دارد بگونه ای که هر وقت برنج ایرانی مقرون به صرفه می گردد برنج خارجی گران می گردد در حالیکه قیمت برنج در بازار خارجی بالا نمی رود.

رئیس پایانه صادرات برنج ایران با بیان اینکه واردنمایندگان برنج دلشان برای شالیکار و کشاورز نمی سوزد، ادامه داد: 800 هزار تن برنج مورد احتیاج وارد کشور شده است و اخیر اعلام کردند 600 هزار تن برنج دیگر نیز می خواهند وارد نمایند که یا قرارداد خرید آن را بسته اند یا برنج ها روی کشتی در حال رسیدن به ایران است.

سید اسماعیل یزدان پناه گفت: این اتفاق ها در حالی رقم می خورد که شالیکاران شمالی انتظار داشتند سال جاری برنج را حداقل به قیمت پارسال بفروشند، اما هنوز 70 درصد برنج ها فروخته نشده است.

او اضافه نمود: با شرایط کنونی برنج همچون یک بیمار است که احتیاج به درمان دارد نه اینکه بعضی ها با وارد کردن شوک به بازار داخلی، حال برنج و برنجکار را بدتر نمایند.

رئیس پایانه صادرات برنج ایران گفت: عوارض واردات برنج کم شده است در حالیکه اگر عوارض واردات مثلا 20 درصد باشد، با توجه به واردات یک میلیون تنی برنج، حتی می شد با همین عوارض دولت به اقشار ضعیف برنج مجانی بدهد.

یزدان پناه اضافه نمود: در ژاپن هزینه تمام شده هر کیلوگرم برنج 3 دلار است، اما دولت 5 دلار از کشاورز می خرد و یک دلار به مردم می فروشد، چون بحث امنیت غذایی مردم و اقتصاد کشاورزی مطرح است.

او گفت: گفت: بعضی ها معتقدند برنج داخلی باید مقرون به صرفه به دست مشتری برسد به همین علت واردات را توجیه می نمایند، اما قیمت فعلی برنج تابعی از هزینه های فراوری این محصول است که هزینه بالایی نیز دارد.

رئیس پایانه صادرات برنج ایران در مصاحبه با وبلاگ آبی اناری ها اضافه نمود: چگونه است واردنماینده هر کیلوگرم برنج خارجی را 20 هزار تومان می خرد و 35 هزارتومان می فروشد؟ آیا فقط باید بر قیمت برنج های ایرانی نظارت گردد؟

یزدان پناه گفت: بعضی ها قیمت برنج طارم درجه یک را قیمت پایه برنج در نظر می گیرند و اعلام می نمایند برنج ایرانی گران است در حالیکه برنج طارم، یکی از لوکس ترین برنج های جهان است و درصد کمی از مردم این برنج را مصرف می نمایند.

او اضافه نمود: نحوه عملکرد اکنون بگونه ای است که هم کشاورز، هم مصرف نماینده و هم تاجر برنج های داخلی با مشکل روبرو شده اند.

رئیس پایانه صادرات برنج ایران ادامه داد: سه ماه دیگر کشت برنج شروع می گردد و تا زمانی که چالش به فروش نرفتن برنج، به یک بحران تبدیل نشده است باید برای حل آن تدبیری اندیشید.

یزدان پناه گفت: دولت یا باید برنج های پرمحصول را از کشاورز با قیمت مناسب خریداری و بین کارکنان خود توزیع کند یا فروشگاه های تعاونی مصرف بجای برنج های خارجی، برنج های پرمحصول داخلی که از لحاظ قیمت اختلاف چندانی با برنج های خارجی ندارند را عرضه نمایند.

وبلاگ آبی اناری ها مازندران ساری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ترفند واردکنندگان برنج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترفند واردکنندگان برنج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید