تمامی خودرو های ایران خودرو و سایپا مشمول قیمت گذاری شد

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، رئیس شورای رقابت با اعلام نتیجه جلسه امروز شورا در رابطه با معین فرمول قیمت گذاری خودرو ها گفت که از این پس تمامی خودرو های ایران خودرو و سایپا مشمول قیمت گذاری خواهد شد؛ چراکه اکنون واردات ممنوع و بازار تمامی خودرو ها انحصاری است.

تمامی خودرو های ایران خودرو و سایپا مشمول قیمت گذاری شد

رضا شیوا در مصاحبه با ایسنا جزئیات جلسه امروز (شنبه) شورای رقابت در رابطه با آنالیز شرایط قیمت گذاری خودرو و معین فرمول آن را تشریح کرد.

این در حالی است که طی روز های گذشته در رابطه با بخشی از محصولات ایران خودرو و سایپا قیمت گذاری شده بود.

آن طور که رئیس شورای رقابت شرح داد تا پیش از این بخشی از خودرو ها مشمول قیمت گذاری نبودند و شورای رقابت تنها به معین دستورالعمل و قیمت گذاری خودرو هایی که در بازار رقیبی نداشته و به صورت انحصاری بودند، ورود پیدا می کرد؛ چرا که در آن موقع واردات خودرو آزاد بود و بعضی از خودرو ها به طور اتوماتیک در بازار قیمت خود را پیدا می کردند، اما اکنون واردات ممنوع است و تمامی خودرو ها در بازار انحصاری قرار گرفته اند.

شیوا گفت: تا پیش از این خودرو های گروه سایپا از جمله خانواده پراید و تیبا و در ایران خودرو خودرو های خانواده سمند و پژو مشمول قیمت گذاری بودند، اما از این پس تمامی خودرو های آن ها در این گروه قرار خواهند گرفت.

وی با بیان این که در جلسه امروز شورای رقابت برای خودرو هایی که مشمول قیمت گذاری نبودند، فرمول و دستورالعمل معین شده و برای تایید نهایی به ستاد بازار ارائه خواهد شد، اضافه کرد: بر این اساس برای خودرو های متوسط به بالا این گونه قیمت گذاری می گردد که قیمت پایه در سال 1396 مورد محاسبه قرار می گیرد؛ به طوری که برای محصولات ایران خودرو تورم سال 1397 و 1398 مورد آنالیز قرار گرفته و در فرمول قرار می گیرد تا معین گردد که چند درصد رشد خواهد داشت. همچنین در خصوص خودرو های سایپا نیز به همین ترتیب قیمت پایه سال 1396 مبنا است که تورم سال 1397 و 1398 محاسبه شده و بعد آن مقدار افزایشی که ستاد تنظیم بازار در بهمن ماه 1397 اعلام نموده، از آن کسر می کنیم تا میزان افزایش جدید به دست آید.

به گفته وی، قرار است اطلاعات مربوط به خودرو های جدید مشمول قیمت گذاری طی یکی دو روز آینده جمع آوری شده و بر اساس آن قیمت گذاری شوند.

رئیس شورای رقابت به موضوع افزایش قیمت خودرو در گروه هایی که پیش از این مشمول قیمت گذاری بودند و طی روز های گذشته در خصوص آن تصمیم گیری شد، اشاره نمود و اضافه کرد: بر این اساس ما قیمت پایه سال 1391 را در نظر گرفته و تورم بخشی سالانه را به آن اضافه می کنیم و تا سرانجام سال 1398 قیمت ها محاسبه می گردد که برای این دست از محصولات ایران خودرو تا 10 درصد و سایپا نسبت به قیمت گذاری بهمن ماه 1397 ستاد تنظیم بازار تا 23 درصد افزایش خواهد داشت.

منبع: فرارو

به "تمامی خودرو های ایران خودرو و سایپا مشمول قیمت گذاری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمامی خودرو های ایران خودرو و سایپا مشمول قیمت گذاری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید