ایرانیان اولین فرم نوازندگی گروهی را داشته اند

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، نشست درآمدی بر موسیقی نواحی (از تنبور تا تار)، از سلسله نشست های تخصصی هم اندیشی رویکردهای پژوهشی در هنرهای سنتی، برگزار گردید.

ایرانیان اولین فرم نوازندگی گروهی را داشته اند

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مازیار حیدری هنرمند، پژوهشگر و نویسنده حوزه موسیقی در این نشست، گفت: ایران و ایرانیان با داشتن بیش از شش هزار سال تاریخ کهن و فرهنگ ژرف در همه رشته های علمی و هنری سرآمد تمام اقوام و ملل دنیا بوده و می توان با شواهدی که در دست داریم و شهادت تاریخ نویسان شرق و غرب و آنالیز بیشتر می توان ریشه و پایه اکثر سازهای موسیقی امروزی را در سراسر دنیا که مورداستفاده هنرمندان واقع شده است را به ایران نسبت داد.

او گفت: ازجمله این اسناد مهر (چغامیش) است که گواهی می دهد ایرانیان اولین فرم نوازندگی گروهی را حدود 6هزار سال پیش در دنیا داشته اند.

حیدری گفت: سندی دیگر در مورد حجاری های طاق بستان وجود دارد که در آن گروه های چنگ نواز که در قایق نشسته و به خنیا مشغول هستند را به تصویر کشیده است.

او در ادامه با نگاهی گذرا به آنالیز ریشه شناسی وسیر تحول و تکامل و مشتقات تنبور که یکی از قدیمی ترین سازهای زهی مضرابی است پرداخت و گفت: تنبور را می توان مادر سازهای زهی مضرابی دانست؛ این ساز کهن از چند جهت از دیرباز تاکنون موردتوجه بوده است.

این پژوهشگر و نویسنده حوزه موسیقی اضافه کرد: نواهای طبیعی همانند صدای قطرات آب در دل غارها و یا وزیدن باد در تنه خالی درختان و چهچه پرندگان خوش صدا الهام بخش ساخت و خلق سازها و نواها هستند.

او توضیح داد: درازنای تاریخ، بشر به صورت غریزی بانوای آواز و صدای ساز به شور آمده چنانچه درغم و شادی، هنگامه کار، شکار، جنگ و... از هر ابزاری که فراوری صدا می نموده در جهت تقویت خود و رسیدن به هدفش استفاده برده و در این راه به پیشرفت هایی دست یافت و توانست طیفی از سازهای مختلف نظیر سازهای بادی، کوبه ای و زهیرا بیافریند.

حیدری گفت: هر ملتی به فراخور حیات، مذهب، اقلیم ویا شرایط مختلف زندگی خود نوعی از ابزار موسیقی را ساخته و به وجود می آورد که برخی آداب خاصی را برای آن قوم و ناحیه به همراه دارد یا در خدمت دین، درمان بیماری ها، دفع بلایای طبیعی، بارش رحمت الهی و برخی در دستگاه حکومتی برای اعلان جنگ، پیغام رسانی، و... به کار گرفته شده است.

او گفت: بشر آموخته است که در پی حفظ و حراست از سرگذشت و تاریخ پیشینیان خود باشد، آن دسته از آداب ورسوم یا ابزارهایی که در طول زمان دیگر استفاده نمی نماید و یا کمتر استفاده می نماید را ثبت و ضبط کند، چراکه یکی از ارکان اساسی و بنیادین حیات انسان ها گذر از سه نقطه جاری از زمان به نام دیروز، امروز و فردا هست که سخت به هم پیوسته و تنیده است، قابل تفکیک از یکدیگر نیستند و در پی هم شکل می گیرند و می گذرند.

این پژوهشگر و نویسنده حوزه موسیقی اضافه کرد: در میان آفرینش های مختلف و ابداعات گوناگون ابزارهای فراوانی که انسان ها در زمینه های متفاوت برای برطرف نیازهای خودساخته اند بخشی نیز باروح و روان اومرتبط بوده که ابزار و آلات موسیقی و خنیا است.

او گفت: واژه هنر مشهورتر و مفهوم تر از آن است که بخواهیم تفصیلاً از ریشه و تبار آن سخن بگوییم، این واژه اصالتاً اوستایی و پهلوی بوده و مرکب از هو به معنای خوب، نیک، زیبا، بسیار، بسنده و رسا هست و نَرَ به معنای مرد که درمجموع به معنی نیک مرد یا انسانی با فضایل و خصایل پاک انسانی است.

این نشست با اجرای موسیقی زنده توسط پیمان پور شکیبایی نوازده تار، مریم گودرزی نوازده دف، مازیار حیدری نوازنده تنبور همراه بود.

منبع: میراث آریا

به "ایرانیان اولین فرم نوازندگی گروهی را داشته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرانیان اولین فرم نوازندگی گروهی را داشته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید