امضای سرالکس پای بهترین اسکاتلند نیم قرن اخیر

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، سرالکس فرگوسن در 3 ملاقات جام جهانی 1986 سرمربی تیم ملی اسکاتلند بود و اسکاتلند او با وجودی اینکه به دور دوم صعود نکرد، اما بهترین نتایج نیم قرن اخیر اسکاتلند را گرفت.

امضای سرالکس پای بهترین اسکاتلند نیم قرن اخیر

به گزارش گروه ورزشی وبلاگ آبی اناری ها، سرالکس فرگوسن بزرگترین مربی تاریخ بریتانیا تمامی افتخارات خود را در عرصه باشگاهی و با دو باشگاه آبردین و منچستریونایتد کسب نموده است. فرگی در آبرین و منچستریونایتد تمامی جام های معتبر اروپایی را فتح کرد اما فرگی در عرصه ملی نیز یک اتیکت خاص دارد. او یکی از معدود مربیان بریتانیاست که روی نیمکت تیم ملی جام جهانی را تجربه نموده و البته بهترین نتایج نیم قرن اخیر تیم ملی کشورش را کسب نموده است.

در سال 1985 و به دنبال مرگ جک استین سرمربی وقت تیم ملی اسکاتلند، در انتهای آخرین بازی انتخابی مقابل ولز، الکس فرگوسن دستیار وی که روی نیمکت آبردین مجسوب می نشست و با آبردین پیروزیت های زیادی کسب نموده بود، مربی موقت تیم ملی اسکاتلند شد و اسکاتلند را با عبور از استرالیا به جام جهانی 1986 رساند و روی نیمکت این تیم نشست تا سرمربی اسکاتلند در جام جهانی باشد.

اسکاتلند با فرگوسن به جام جهانی صعود کرد و در این جام با نتایج نزدیک و میلی متری از صعود به مرحله بعد بازماند. در جریان آخرین بازی مرحله گروهی اسکاتلندی ها یک اتفاق جالب و عجیب رخ داد که بدل به رکوردی در تاریخ رقابتهای جام جهانی شد و تا به امروز دست نخورده باقی مانده.

بعد از دو بازی نخست برابر آلمان و دانمارک و شکست های حداقلی، اسکاتلند در سومین بازی به مصاف اروگوئه رفت و در این بازی می توانست با کسب یک برد به مرحله بعد برسد.

در همان شروع بازی یک اتفاق عجیب رخ داد که شانس برد تیم فرگی را بالا برد. خوزه باتیستا بازیکن تیم ملی فوتبال اروگوئه به خاطر خطا روی گوردون استراکان در ثانیه 56 ملاقات با اسکاتلند در جام جهانی 1986 مکزیک با کارت قرمز داور روبرو شد تا رکورد سریعترین اخراج تاریخ جام جهانی را به نام خود ثبت کند.

بعد از اخراج باتیستا، شانس اسکاتلند فرگوسن برای شکست حریف به طور قابل توجهی افزایش یافت تا با غلبه بر اروگوئه، اولین صعود خود را به مرحله حذفی جام جهانی رقم بزنند اما در جریان ملاقات بسیار فیزیکی دو تیم، 5 بازیکن دیگر هم اخطار گرفتند و مسابقه با تساوی بدون گل سرانجام یافت و اسکاتلند با این نتیجه حذف شد و اروگوئه در گروه پنجم بعد از تیم های دانمارک و آلمان در رده سوم نهاده شد. این تیم در دور دوم مقابل آرژانتین قهرمان آن دوره تن به شکست داد و از دور رقابت ها کنار رفت.

نکته جالب اینکه با گذشت قریب به 5 دهه نتایج فرگوسن با اسکاتلند بهترین نتایج آنها تابه امروز در تاریخ جام جهانی محسوب می گردد. اسکاتلند هنوز هم پیروز به صعود به مرحله حذفی جام جهانی نشده و بدتر اینکه از مسابقات 1998 فرانسه تا به امروز حتی در این رقابت ها حضور پیدا ننموده است.

در جام جهانی 1986 اسکاتبند با رهبری فرگوسن در مرحله گروهی با دو شکست نزدیک 1-صفر مقابل دانمارک و 2-1 برابر آلمان و یک تساوی بدون گل با اروگوئه از گردونه رقابت ها کنار رفت. 3 پیروزی، 4 تساوی و 3 شکست، نتیجه حضور چند ماهه آلکس فرگوسن در راس تیم ملی فوتبال کشورش بود.

فرگوسن پس از جام جهانی از آبردین نیز خداحافظی کرد و در نوامبر 1986 جانشین ران آتکینسون در منچستر یونایتد شد و تا 2013 راهنمایی این تیم را برعهده داشت و منچستر یونایتد را به یکی از قدرت های فوتبال جهان تبدیل کرد. راهنمایی تیم ملی اسکاتلند نیز پس از فرگوسن به اندی راکسبورگ رسید و این مربی تا 1993 راهنمایی تیم ملی کشورش را برعهده داشت و آن را به ثبات نسبی رساند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "امضای سرالکس پای بهترین اسکاتلند نیم قرن اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امضای سرالکس پای بهترین اسکاتلند نیم قرن اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید