از هر صد ایرانی چند نفر اینترنت ثابت و مودم دارند؟

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، در آخرین گزارش رگولاتوری، ضریب نفوذ اینترنت ثابت 12.69 درصد اعلام شده و ضریب نفوذ اینترنت موبایل 107.55 درصد است.

از هر صد ایرانی چند نفر اینترنت ثابت و مودم دارند؟

حدود 10 میلیون و 661 نفر در ایران کاربر اینترنت ثابت و حدود 90 میلیون و 354 هزار نفر کاربر اینترنت موبایل و همراه هستند.

اما این آمارها را می توان به شکل دیگری هم دید. اینکه دقیقا در ایران به ازای هر 100 نفر، چند نفر به اینترنت ثابت دسترسی دارند یا میانگین اشتراک اینترنت ثابت چند است و نسبت به آمارهای دنیای چه شرایطی دارد؟ چند درصد خانواده های ایرانی به اینترنت ثابت و مودم دسترسی دارند؟

گزارش رگولاتوری در خاتمه سال 1400 نشان می دهد با فرض اینکه هر خانواده از یک مودم ثابت استفاده می نماید؛ میانگین دسترسی خانواده های ایرانی به اینترنت ثابت حدود 40 درصد است.

شاید سوال کنید چگونه ضریب نفوذ اینترنت ثابت حدود 12 درصد بود ولی دسترسی خانواده ها به اینترنت ثابت به 40 درصد رسید. در میانگین دسترسی به اینترنت ثابت، به ازای هر خانواده ایرانی آمارگیری و محاسبات انجام می گردد و نه به ازای هر نفر ایرانی. به همین علت هم با فرض هر مودم برای یک خانواده، 40 درصد خانواده به اینترنت ثابت دسترسی دارند. البته، قطعا در این خانواده ها از اینترنت موبایل هم استفاده می گردد.

یک معیار دیگر هم به نام میانگین مقدار اشتراک اینترنت ثابت داریم که نسبت به جمعیت کشورها ارزیابی می گردد. معیار میانگین مقدار اشتراک اینترنت ثابت در کل دنیا برابر با 15 اشتراک به ازای هر 100 نفر است ولی در ایران این معیار برای 85 میلیون ایرانی می گردد 5.12 مشترک به ازای هر 100 نفر ایرانی که باز نشان می دهد شرایط اینترنت ثابت ایران خوب نیست و هم از نظر سرعت و هم از نظر تعداد پورت ها و اشتراک ها عقب تر هستیم.

در سطح دنیای، فناوری ADSL دیگر اینترنت ثابت محسوب نمی گردد؛ چون نمی تواند اینترنتی با سرعت 25 مگابیت بر ثانیه بدهد. اگر اشتراک های اینترنت ADSL ایران را از این آمارها حذف کنیم؛ اوضاع بسیار بدتر شده و باید بگوییم کمتر از 5 درصد کل جمعیت کشور ایران به اینترنت باندپهن ثابت دسترسی دارند.

در اینترنت موبایل، 107 نفر به ازای هر یک صد نفر جمعیت کشور به اشتراک اینترنت موبایل دارند.

این آمارها حکایت از یک عقب ماندگی در اینترنت ثابت کشور دارند و باید عزمی جدی برای جبران این عقب ماندگی با توسعه پورت های اینترنت VDSL و FTTH رخ بدهد.

منبع: شبکه چی

به "از هر صد ایرانی چند نفر اینترنت ثابت و مودم دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از هر صد ایرانی چند نفر اینترنت ثابت و مودم دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید