اثرات منفی تماشای مسابقات ورزشی قبل خواب

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، نمناک/بسیاری از افراد ترجیح می دهند که ورزش ها را از داخل ورزشگاه ببینند اما برخی دیگر راحتی خانه را اولویت می دانند. در هر صورت تماشای مسابقات ورزشی آخر شب ها تاثیر منفی روی استراحت شبانه شما می گذارد.

اثرات منفی تماشای مسابقات ورزشی قبل خواب

خواب نقش مهمی برای توانایی یادگیری و رشد و تعادل سطوح هورمونی و سلامت سیستم ایمنی دارد. بدون خواب کافی فرد در معرض خطر بالای چاقی، بیماری و همچنین کاهش عملکرد بدن قرار می گیرد.

اگر شما هم به ورزش بسیار علاقه دارید و می خواهید شب ها هم تا آخر وقت بیدار بمانید و بازی ها و مسابقه های ورزشی را تماشا کنید، در این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک در خصوص این موضوع صحبت خواهیم کرد که تماشای ورزش در آخر شب چگونه کیفیت و مدت زمان خواب شما را به هم می ریزد. همچنین ترفند هایی را برای مقابله با این مشکل به شما معرفی خواهیم کرد:

1. فعال شدن سیستم پاسخ دهی به استرس در بدن

تماشای یک مسابقه ورزشی شبیه به سوار شدن یک رولر کوستر است و احساسات و هیجانات شما را به شدت درگیر می نماید. فرقی ندارد که از این اثرات مطلع باشید یا نباشید. در هر صورت یک بازی ورزشی تغییرات فیزیولوژیک قابل توجهی را در بدن شما ایجاد می نماید.

مثلاً در یک مطالعه اجرا شده در کشور کانادا، محققان به این نتیجه رسیدند که تماشاچیان مسابقات هاکی روی یخ، بعد از تماشای بازی دچار تپش قلب و یک نوع استرس فیزیکی می شوند اما اگر همین مسابقات را از تلویزیون هم ببینید، باز هم افزایش ضربان قلب در انها ایجاد می گردد؛ انگار که در یک شرایط استرس زا هستند.

تماشای مسابقات باعث فراوری هورمون هایی از جمله تستوسترون و کورتیزول در بدن می گردد. افزایش سطوح تستوسترون در تماشاچیان ورزشی بعد از برد تیم مورد علاقه به شدت افزایش پیدا می نماید.

در برخی از مطالعات دیگر، نتایج نشان می دهد که سطوح کورتیزول در بین هواداران فوتبال بعد از تماشای یک بازی عظیم بسیار بالاتر است. هورمون هایی از جمله آدرنالین، کورتیزول و تستوسترون در عملکرد غدد هیپوتالاموس و غدد درون ریز اثرگذار هستند و باعث ایجاد یک پاسخ استرسی می شوند. زمانی که این غدد تحریک گردند، حس آرامش و خواب آلودگی را از شما می گیرند و باعث می گردد که هنگام خواب احساس شادابی کنید و خواب از سرتان بپرد.

2. قرار دریافت در معرض نور آبی

نورابی دیگر ربطی به ورزشگاه ندارد. اگر در منزل، به وسیله تلویزیون، کامپیوتر یا موبایل یک بازی ورزشی را تماشا کنید، قطعاً کیفیت خواب شما را به هم می ریزد.

محققان به این نتیجه رسیده اند که نور با طول موج آبی که از صفحه دستگاه های الکترونیکی ایجاد می گردد، فراوری ملاتونین را بالا می برد و همچنین خواب شما را به هم می ریزد و در یادگیری و سطح حافظه شما نیز اثرگذار است.

3. خواب را به تاخیر می اندازد

بیدار ماندن تا نیمه های شب، همچنین باعث می گردد که شما صبح روز بعد، خسته و گرفته از خواب بیدار شوید. بیدار ماندن برای تماشای فوتبال حتی در شب های تعطیل هم باعث می گردد که صبح روز بعد اصلاً سرحال نباشید؛ حتی اگر تا دیر وقت بخوابید در نتیجه نه تنها طول مدت زمان خواب شما را کوتاه تر می نماید، بلکه کیفیت آن را هم به هم خواهد ریخت.

نکات مهم برای داشتن یک روتین خواب سالم

افرادی که نمی توانند از تماشای مسابقات در نیمه شب دست بکشند، بهتر است این ترفندها را به کار بگیرند تا یک روتین منظم برای خواب خود پیدا نمایند.

حتی اگر می دانید که روز بعد هم فرصت خوابیدن دارید، باز هم سعی کنید تماشای مسابقات ورزشی را هنگام شب به حداقل برسانید.

بعد از تماشای بازی کمی به خودتان فرصت دهید و همه دستگاه ها را خاموش کنید و حداقل نیم ساعت قبل از خواب آرامش داشته باشید.

حتما این گونه مسابقات را خارج از رختخواب خود تماشا کنید.

اگر می خواهید این مسابقات را داخل کامپیوتر یا موبایل ببینید، حتما فیلتر نور آبی را روشن کنید یا از عینک های فیلتر نماینده نور آبی بهره ببرید.

هر شب در یک زمان خاصی به رختخواب بروید؛ حتی اگر مجبور هستید از دیدن مسابقه ورزشی صرف نظر کنید.

حتماً یک روتین مناسب و آرامش بخش قبل از خواب برای خودتان داشته باشید.

در کنار موارد بالا، باید سعی کنید فعالیت های زیر را محدود کنید:

از انجام هر کاری که فراوری آدرنالین را قبل از خواب تحریک می نماید، دوری کنید، از جمله تماشای مسابقات ورزشی یا حتی خواندن اخبار، ورزش کردن، مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی قند و کافئین.

مصرف دخانیات و الکل هم قطعا مقدار و کیفیت خواب را به هم می ریزد. پس حتما باید آن را ترک کنید که آسیبات جدی را برای شما و سلامت تان به همراه خواهد داشت.

منبع: همگردی

به "اثرات منفی تماشای مسابقات ورزشی قبل خواب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات منفی تماشای مسابقات ورزشی قبل خواب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید