دلایل پرش پلک چیست و چطور می توان آن را رفع کرد

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، پرش یا تیک عصبی چشم (eye twitching) - یا اگر دقیق تر بگوییم پرش پلک چشم - یک اسپاسم و گرفتگی غیر قابل کنترل ماهیچه های پلک چشم است. در بیش تر موارد، این عارضه تنها چند دقیقه طول خواهد کشید، اما بعضی اوقات ممکن است تا روزها و یا حتی بیش تر ادامه داشته باشد. در پزشکی به مشکل پرش پلک چشم مایوکیمیا (myokymia) گفته می گردد.

دلایل پرش پلک چیست و چطور می توان آن را رفع کرد

پرش پلک چشم یا تیک عصبی چشم چیست؟

پرش یا تیک عصبی چشم (eye twitching) - یا اگر دقیق تر بگوییم پرش پلک چشم - یک اسپاسم و گرفتگی غیر قابل کنترل ماهیچه های پلک چشم است. در بیش تر موارد، این عارضه تنها چند دقیقه طول خواهد کشید، اما برخی اوقات ممکن است تا روزها و یا حتی بیش تر ادامه داشته باشد.

زمانی که فرد دچار پرش چشم می گردد، تصور می نماید که همه اطرافیان متوجه مشکل او هستند. اما در بیش تر موارد این مشکل به راحتی قابل مشاهده به وسیله دیگران نیست. در پزشکی به مشکل پرش پلک چشم مایوکیمیا (myokymia) گفته می گردد.

شایع ترین علل پرش چشم چیست؟

دلایل بروز این عارضه عبارتند از:

* استرس

* خستگی

* کافئین

* خستگی چشم

* الکل

* خشکی چشم

* مسائل تغذیه ای

* حساسیت ها

چگونه می توان پرش چشم را متوقف کرد؟

برای متوقف کردن این مشکل، ابتدا باید علت بروز آن را شناخت. برخی اوقات، تغییر اندکی در رژیم غذایی و سبک زندگی تا حد قابل قبول و زیادی خطر ابتلا به این مشکل را کم نموده و حتی به رفع آن به صورت کامل یاری خواهد نمود.

تشخیص بیماری پرش پلک چشم

هر دو بلفارواسپاسم و اسپاسم نیمه صورت احتیاج به تشخیص و درمان یک متخصص دارند. هیچ آزمایشگاه خاصی برای تشخیص بلفارواسپاسم وجود ندارد، بنابراین مراجعه به یک چشم پزشک حائز اهمیت است.

پزشک بعلاوه با در نظر گرفتن تاریخچه پزشکی فرد مبتلا به انقباض چشم، ارزیابی بالینی کاملی را انجام خواهد داد. این اغلب شامل یک آنالیز کامل سیستم عصبی و معاینه چشم است. در برخی موارد، پزشک معالج ممکن است سی تی اسکن یا ام آر آی (MRI) از مغز را توصیه کند. این عمل می تواند سایر علل پزشکی تیک عصبی چشم را رد کند.

روش رفع و درمان پرش چشم

علت بروز پرش چشم و راهکارهای رفع آن را در ادامه آنالیز خواهیم کرد:

استرس

استرس یکی از رایج ترین دلایل پرش چشم است. یوگا، تمرینات هوازی، وقت گذرانی با دوستان و خانواده و سبک کردن جدول برنامه روزانه و اختصاص وقت بیش تر برای استراحت، از جمله راهکارهای پیشنهادی برای کاهش استرس بوده و احتمالاً به از بین رفتن پرش پلک چشم یاری خواهد نمود.

خستگی

کمبود خواب که ممکن است به علت استرس ایجاد شده و یا علت دیگری داشته باشد، می تواند بروز پرش چشم را تحریک کند.

خستگی چشم

خستگی چشم ناشی از کار کردن زیاد با کامپیوتر، تبلت یا گوشی های تلفن هوشمند - یکی از علت های رایج پرش پلک چشم است.

در هنگام کار با ابزار دیجیتال قانون 20 - 20 - 20 را اجرا کنید. هر 20 دقیقه یکبار از رایانه خود چشم برداشته و به مدت 20 ثانیه به نقطه ای در دور دست (حداقل فاصله 20 فوتی یا 6 متری) خیره شوید. این کار خستگی چشم که عامل تحریک نماینده بروز پرش چشم است را کاهش خواهد داد.

کافئین

مصرف فراورده های حاوی کافئین هم عامل تحریک کنننده این مشکل چشمی به شمار می رود. به مدت یک و یا دو هفته مصرف چای، قهوه و نوشیدنی های گاز دار را متوقف نموده و یا انواع بدون کافئین آن را مصرف کنید.

الکل

اگر بعد از مصرف نوشیدنی های حاوی الکل دچار پرش چشم شدید، باید مصرف آن را متوقف کنید. چرا که مصرف این ماده باعث بروز آن شده است.

خشکی چشم

بسیاری از افراد بزرگسال به خصوص بعد از سن 50 سال به خشکی چشم دچار می شوند. این عارضه خصوصاً در میان افرادی که با رایانه کار می نمایند، داروهای خاصی - برخی آنتی هیستامین ها و داروهای ضد افسردگی - مصرف می نمایند، از لنزهای تماسی چشمی استفاده می نمایند و یا به اندازه زیاد الکل و کافئین مصرف می نمایند، بسیار شایع تر از دیگر افراد است.

اگر به پرش چشم مبتلا هستید و در عین حال در چشم های خود احساس خشکی بیش از حد دارید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. پزشک در چنین مواقعی قطره های اشک مصنوعی تجویز می نماید، این قطره ها رطوبت چشم ها را تامین خواهد نمود و منجر به توقف پرش چشم خواهد شد و از طرفی احتمال بروز آن را در آینده بسیار کاهش خواهد داد.

مسائل تغذیه ای

برخی گزارش ها حاکی از این است که کمبود برخی از مواد همانند منیزیم می تواند به اسپاسم پلک چشم منجر گردد. این گزارش ها را نمی توان با قاطعیت تایید کرد، ولی می توان از آن به عنوان یکی از دلایل احتمالی بروز این مشکل یاد کرد.

اگر نگران هستید که رژیم غذایی شما، همه احتیاجهای بدن برای داشتن دید سالم تر را پوشش نمی دهد، قبل از خرید مکمل های غذایی و ویتامین ها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

حساسیت ها

افراد مبتلا به آلرژی ها یا حساسیت چشمی، دچار خارش، تورم و اشک چشم زیاد می شوند. فرد به علت داشتن حساسیت چشم خود را زیاد می مالد و همین باعث آزاد شدن هیستامین از پلک شده و در نتیجه به پرش پلک چشم می انجامد.

در برخی از مواقع قطره های چشمی که برای کاهش علایم حساسیت ساخته شده اند، یاری نماینده خواهند بود. اما آنتی هیستامین موجود در این قطره ها منجر به خشکی چشم خواهد شد. پیش از مصرف هرگونه ماده ای اگر علائم حساسیت و یا پرش چشم دارید با پزشک خود مشورت کنید.

آیا انجام بوتاکس برای متوقف کردن پرش چشم موثر است؟

در موارد نادر، با وجود آگاهی از علت و انجام روش های درمانی در دسترس، پرش چشم متوقف نخواهد شد. اگر این مشکل پلک چشم ماندگار و مزمن باشد، می توان با تزریق بوتاکس آن را درمان کرد. بوتاکس انقباضات ماهیچه ای غیرارادی پلک چشم که باعث بروز مشکل شده را متوقف خواهد نمود.

درمان بیماری پرش پلک چشم

در صورت تشخیص بیماری بلفارواسپاسم، چندین روش درمانی وجود دارند که به توضیح زیر هستند:

داروهای خوراکی: اگر تزریق بوتاکس علائم را تسکین ندهد، پزشکان ممکن است داروهایی را برای یاری به مهار سیگنال های حرکتی بیش از حد مغز تجویز نمایند.

جراحی: در صورت عدم موفقیت در درمان دیگر ممکن است این عمل ضروری باشد. براساس بنیاد تحقیقات Benef Essential Blepharospasm ، مؤثرترین روش جراحی برای بلفارواسپاسم یک عمل جراحی میکتومی است. این روش شامل از بین بردن برخی یا تمام عضلات درگیر در بسته شدن پلک است.

این گزینه آخرین راهکار است و پزشکان تنها در صورتی این عمل جراحی را انجام می دهند که بلفارواسپاسم باعث از بین رفتن عملکرد بینایی فرد گردد. درمان دیگری که تحت آنالیز است تحریک عمیق مغزی نامیده می گردد. در این روش، الکترودی در مغز قرار داده می گردد، تا به تنظیم نادرست منطقه ها حرکتی یاری کند. مطالعات نشان داده است که این امر می تواند بلفارواسپاسم را درمان کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت داشتن مسائل زیر، بلافاصله باید به چشم پزشک مراجعه کرد، همه این موارد علائم وجود مسئله ای جدی هستند که باید به دقت آنالیز شوند:

* پرش پلک چشم ماندگار و مزمن

* تغییر ناگهانی در ظاهر و حرکات نیمی از صورت - از جمله پلک ها

* چفت شدن پلک ها تا حدی که امکان باز کردن چشم ها وجود نداشته باشد

اگر پرش چشم از بین نرود، ممکن است نشانه ای از وجود یک مشکل جدی عصبی باشد که پلک چشم را تحت تاثیر قرار داده است. انقباضات پلک ها یا بلفارواسپاسم یا پرش های غیر عادی صورت یا اسپاسم همی فاسیال از جمله این بیماری ها هستند.

این مسائل به نسبت پرش پلک چشم، وخیم تر بوده و به خوبی قابل مشاهده هستند.

پیشگیری از تیک عصبی چشم

اگر تا به حال پرش پلک چشم را تجربه نموده اید، می دانید که چقدر می تواند آزار دهنده باشد. انقباض پلک که به عنوان میوکیمی نیز شناخته می گردد، یک انقباض عضلانی غیرارادی پلک است. که بیشتر اوقات روی پلک تحتانی تأثیر می گذارد.

درمان تیک عصبی پلک بستگی به شدت آن دارد. اگر شدت آن خفیف باشد مواردی وجود دارد که می توانید قبل از مراجعه به پزشک در خانه امتحان کنید. از جمله این موارد می توان موارد زیر را نام برد:

* به اندازه کافی استراحت کنید.

* کافئین اندکی مصرف کنید.

* چشم خود را در صورت کار با کامپیوتر و مانیتور استراحت دهید.

* انتی هیستامین های موضعی را امتحان کنید.

* سعی کنید استرس را از خود دور کنید.

* از کمپرس گرم بهره ببرید و پلک خود را کمی ماساژ دهید.

درمان های خانگی برای از بین بردن پرش پلک چشم

1. کمپرس گرم:

کمپرس گرم، عضلات چشم را به خوبی آرام و در نهایت، حرکات ناخواسته پلک ها را متوقف می نماید ، حوله یا دستمالی را در آب گرم فرو کنید پس از فشردن آن، آن را بر روی پلک چشم قرار دهید، تا زمانی که گرما از بین می رود این فرآیند را 5-6 بار در روز تکرار کنید.

2. موز:

یکی از شایع ترین علل شل شدن پلک چشم، کمبود پتاسیم است. موز را به طور مرتب مصرف کنید، زیرا اندازه زیادی پتاسیم را در بر می گیرد، که به غلبه بر برانگیختگی و پرش پلک یاری می نماید.

3. تکنیک آبرسانی:

اسپری کردن، جایگزین آب گرم می تواند به حل مسئله پلک ها یاری کند مژه های خود را با آب گرم بشویید تا آرامش پیدا کنید.

4. کلسیم:

کلسیم ،عنصر مهمی برای نگه داشتن اعصاب و سیستم عصبی سلامت است به منظور متوقف کردن پرش چشم، مواد غذایی غنی از کلسیم مانند :شیر، ماست، پنیر و آب پرتقال میل نمایید .

5. منیزیم:

منیزیم، به حفظ عضلات و عملکرد عضلانی نرمال یاری می نماید و بنابراین یک درمان مؤثر برای درمان شوک چشم، مصرف مواد غذایی غنی از منیزیم ،مانند آووکادو، دانه ها، لوبیا، آجیل، سبزی برگ و غیره است.

6. گلاب:

گلاب، لوسیون چشمی است ، این پاک نماینده، بی ضرر به عنوان یکی از راهکار های اصلی تحریک شدن پلک که آلودگی است، استفاده ،و از گلاب، به عنوان قطره چشم برای تمیز کردن، تغذیه، و آرام کردن ماهیچه های چشم یاری گرفته می گردد فقط یک پد پنبه را در گلاب، آغشته نموده و چشمها را با آن بشویید.

7. بخار:

بخار، یکی دیگر از روش های خوب درمان چشم ها است ، بخار حرکت عصبی را کاهش می دهد و تمام آلودگی را از منافذ پوست می شوید تمام کاری که باید انجام دهید اضافه کردن چند قطره اکالیپتوس در آب جوش است و به مدت 10 دقیقه به طور منظم صورت خود را بخور دهید.

نکته:هنگام استفاده از این روش، سر خود را با یک حوله بپوشانید.

8. خیار:

یکی از برترین راهها برای تسکین عضلات چشم و آرامبخشی حرکت عصبی، خیار است چرا که دارای خواص ضد التهابی است ،که به طور طبیعی عضلات چشم را ریلکس میکند ، یک قطعه خیار خنک ،بر روی چشم آسیب دیده نگه دارید تا زمانی که به دمای اتاق برسد.

9. سیب زمینی:

اثر خنک نماینده سیب زمینی، ماهیچه های چشم را آرام می نماید، در نتیجه، یاری خواهد نمود همه آنچه باید انجام دهید ،این است که یک سیب زمینی کوچک را در برش های نازک بریده و این برش ها را روی چشم خود قرار دهید.

10. ماساژ چشم:

ماساژ منطقه ها اطراف (زیر و بالا) چشم ،با یاری انگشت اشاره ماساژ ،در نهایت باعث افزایش گردش خون و تقویت عضلات چشم خواهد شد این فرایند را حداقل برای 30 ثانیه 5-6 بار در روز تکرار کنید.

11. پلک زدن سخت:

چشمک زدن، یک روش عالی برای درمان پرش پلک است ، چشمانتان را ببندید و سپس آنها را از حد معمول بازتر کنید این روش باعث افزایش رطوبت چشم ها می باشد. تکرار این فرایند ،را تا زمانی که فراوری اشک نمایند، راهکاری ست که به پلک های شما یاری می نماید.

12. چشمک زدن سریع:

چشمک زدن به سرعت نه تنها یاری می نماید، تا آلودگی چشم را از بین ببرد، بلکه عضلات چشم را نیز روان و آرام می نماید به سرعت و به مدت حدود 20 ثانیه چشمک بزنید سپس یک استراحت کوچکی بگیرید ،و فرایند را تکرار کنید.

توجه:در صورتی که باعث ایجاد درد یا تحریک در چشم گردد، ادامه ندهید.

13. بستن نیمه پلک ها:

بسته شدن پلک ها تا نیمه می تواند تسکین فوری را فراهم کند سعی کنید آن را برای حداقل سی ثانیه انجام دهید این درمان باعث می گردد که ماهیچه ها ،قوی و هیدراته شوند تا مشکل چشمی باقی نماند.

14. تمرینات تنفس :

تمرینات ده دقیقه ای روزانه (قبل از خواب و بعد از بیداری)، هستند که می توانند به کاهش سطح استرس یاری نمایند، که در نهایت مشکل را رفع کند.

توصیه های دیگری که باید برای درمان پرش پلک رعایت کنید

- خواب مناسب 8 ساعت در روز

- نوشیدن بیش از 8-10 لیوان آب

- استفاده از عینک های آنتی ریفلکس، جهت کم کردن فشار ،اگر زمان زیادی را در مقابل کامپیوتر می گذراندید.

- چنانچه که روی کامپیوتر کار می کنید، استراحت داده و چشم ها را ببندید.

- چشمان خود را در فواصل منظم شستشو دهید.

- چشمانتان را با استفاده از قطره های چشم مرطوب کنید.

- چای یا قهوه بیش از حد، ننوشید زیرا ممکن است ،باعث بروز مشکل گردد.

- از مصرف بیش از حد الکل خودداری کنید.

- وقت زیادی را در مقابل دستگاه های الکترونیکی ،مانند ؛کامپیوتر، لپ تاپ و موبایل صرف نکنید.

- چشمانتان را به طور مرتب، با دست پاک نکنید.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت رسا

سایت نمناک

منبع: راسخون

به "دلایل پرش پلک چیست و چطور می توان آن را رفع کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل پرش پلک چیست و چطور می توان آن را رفع کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید