آباده به عنوان شهر جهانی منبت ثبت شد

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس آباده به عنوان شهر جهانی منبت به ثبت رسید.

آباده به عنوان شهر جهانی منبت ثبت شد

منبت، هنر کنده کاری و حکاکی نقش های مختلف نظیر گل، پرنده، نقش های ذهنی و تلفیقی از نقش های یاد شده روی چوب است. در صنایع مبل سازی، قاب سازی، در و پنجره های چوبی، تابلوسازی و تزیین مکان های مذهبی این هنر را می توان مشاهده کرد. این هنر در فارس بیشتر در شهرهای آباده و شیراز رایج است. هنرمندان زیادی به این هنر پرداخته اند که امروزه بسیاری از موزه های جهانی میزبان نمایش آثار هنری منبت کاران استان هستند.

صندوق منبت بقعه متبرکه سید میر محمد (ع) در شیراز متعلق به سده هفتم هجری قمری بوده و کهن ترین آثار منبت کاری در استان فارس است.

پس از بررسی های انجام شده، از سوی شورای جهانی صنایع دستی، نام شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت ثبت شده است.

مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت:

با نگرشی به پیشینه تاریخی، فرهنگی و هنری استان فارس و آثار تاریخی به جای مانده از دوران های گذشته، به خوبی می توان دریافت که فارس از روزگاران کهن، مهد پرورش هنرمندان و صنعتگران کارآمد و چیره دست بوده است.

شهر آباده در سال 95 پیروز به کسب گواهی های مختلفی نظیر ثبت نشان جغرافیایی ملی و بین المللی منبت آباده و ثبت فنون اجرای منبت آباده در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی ایران شده بود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با بیان اینکه پرونده ثبت آباده به عنوان شهر ملی و جهانی منبت، امسال به شورای راهبردی صنایع دستی کشور ارسال شد، گفت:

منبت آباده 17 نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی و 5 نشان زرین جشنواره فجر را دریافت کرده و 150 کارگاه منبت فعال خانگی یا تجاری و 5 هزار هنرمند منبت کار دارد.

امیری از حمایت و همراهی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، قدردانی و اضافه کرد:

این پیروزیت را مرهون همراهی استاندار و معاونان استانداری فارس، نماینده مردم آباده در مجلس و فرماندار این شهرستان، اتحادیه صنایع دستی فارس و اتاق بازرگانی شیراز و بالاخص تلاش هنرمندان منبت کار آباده می دانیم.

با ثبت جهانی آباده به عنوان شهر منبت انتظار توسعه بیشتر این هنر می رود.

منبع: کجارو / خبرگزاری صدا و سیما / خبرگزاری ایسنا

به "آباده به عنوان شهر جهانی منبت ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آباده به عنوان شهر جهانی منبت ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید