چگونه مصرف اینترنت دستگاه اندرویدی را کاهش دهیم

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، کاهش مصرف داده در تلفن اندرویدی شما می تواند سبب کاهش هزینه اینترنت گردد. در سال های اخیر، استفاده از داده های گوشی های هوشمند به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

چگونه مصرف اینترنت دستگاه اندرویدی را کاهش دهیم

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، با پیشرفته تر شدن برنامه ها و ارائه ویژگی های بیشتر آن ها نیز تمایل زیادی به استفاده از ترافیک اینترنت دارند. بعلاوه با با ظهور رسانه های اجتماعی و برنامه های پخش جریانی، که معمولا از بیشترین داده استفاده می نمایند، کاهش مصرف داده در اندروید برای بسیاری از کاربران اندروید به یک کابوس تبدیل شده است. در ادامه به آنالیز چند نکته موثر برای کاهش مصرف داده در دستگاه های اندرویدی می پردازیم:

1- آنالیز Data Usage

پیش از انجام اقدام برای کم کردن مصرف داده، ابتدا باید مشکل را درک نموده و منشأ آن را پیدا کنید. این کار را می توانید با آنالیز اندازه مصرف داده در دستگاه خود آغاز کنید:

ابتدا وارد Setting تلفن همراه خود شوید. سپس Connections را انتخاب کنید.

در منوی Connections، Data Usage را انتخاب کنید و سپس روی Mobile Data Usage ضربه بزنید.

مراحل بالا ممکن است بسته به نسخه اندروید شما کمی متفاوت باشد. پس از ورود به این قسمت یک نمای کلی از عملکرد همه برنامه های خود را مشاهده خواهید کرد. در اینجا می توانید ببینید کدام برنامه ها بیشترین مصرف داده را داشته اند. در اینجا چرخه مصرف 30 روز گذشته به شما نمایش داده می گردد. برای آنالیز دقیق تر می توانید بازه های قبلی را نیز آنالیز کنید. در صورتی که می خواهید مصرف مودم وایفای خود را آنالیز کنید گزینه Wifi Usage را آنالیز کنید.

برنامه هایی که بیشترین مصرف داده را داشته اند را پیدا کنید. رسانه های اجتماعی و برنامه های پخش جریانی به احتمال زیاد مقصر خواهند بود.

در مرحله بعد، روی برنامه هایی که بیشترین میزان داده را دریافت می نمایند ضربه بزنید تا جزئیات بیشتری از اندازه مصرف داده را دریافت کنید.

زمانی که به طور فعال از برنامه استفاده می کنید و زمانی که برنامه ها در پس زمینه پنهان شده اند و داده ها را مصرف می نمایند، یک رکورد واضح از اندازه مصرف داده های برنامه دریافت خواهید کرد. این به شما یاری می نماید تا برنامه های تشنه داده را انتخاب کنید تا بتوانید گام های بعدی را بردارید.

2- غیرفعال کردن داده های پس زمینه

اکنون که متوجه شدید مصرف کدام برنامه ها بیشتر است، زمان آن است که با توقف استفاده غیرضروری از داده های پس زمینه، این مشکل را رفع کنید. معمولا فعالیت های زیادی در پس زمینه دستگاه ها اتفاق می افتند. به عنوان مثال، فروشگاه Google Play و برنامه ایمیل به ترتیب به روزرسانی ها و ایمیل های نو را آنالیز می نمایند. بعلاوه بعضی رسانه های اجتماعی نیز اعلان ها را در پس زمینه ارسال می نمایند.

وارد قسمت Settings و سپس Apps شوید.

برنامه مورد نظر را پیدا کنید و روی آن ضربه بزنید.

در قسمت App Info، Mobile Data را انتخاب کنید.

اکنون، گزینه Allow Background Data Usage را با جابجایی سوئیچ کنار آن غیرفعال کنید.

این کار از استفاده برنامه ها از داده های پس زمینه جلوگیری می نماید. مگر اینکه به شبکه Wi-Fi متصل باشید. به این ترتیب، می توانید به استفاده غیر ضروری از داده های پس زمینه انتها دهید.

توجه: هرگز داده های پس زمینه را برای برنامه های پیغام رسان غیرفعال نکنید. در غیر این صورت، برنامه در حالت غیرفعال قادر به دریافت پیغام نخواهد بود.

3- برای مرور اینترنت از وایفای بهره ببرید

یکی دیگر از نکات عالی برای کاهش مصرف داده در اندروید، استفاده از Wi-Fi برای مرور اینترنت است. دستگاه Android شما دو گزینه داده تلفن همراه و وایفای برای دسترسی به اینترنت ارائه می دهد. استفاده از Wi-Fi به شما در صرفه جویی در داده ها یاری می نماید. ممکن است نتوان همواره از Wi-Fi استفاده کرد. با این حال، می توانید از آن به عنوان وسیله اصلی دسترسی به اینترنت بهره ببرید.

4- از فشرده سازی داده ها در برنامه ها بهره ببرید

فناوری فشرده سازی داده ها در برنامه ها مدت زیادی است که در دسترس قرار گرفته است. در حال حاضر تعداد زیادی برنامه در گوشی های هوشمند هستند که از این ویژگی استفاده می نمایند، اما کاربران زیادی از آن بی اطلاع هستند. برای مثال گوگل کروم که یکی از محبوب ترین مرورگر های موبایل است، دارای این ویژگی می باشد. در صورتی که از کروم به عنوان مرورگر پیش فرض موبایل خود استفاده می کنید، می توانید ویژگی فشرده سازی داده های آن را به طور مستقیم تجربه کنید.

برنامه Google Chrome را در تلفن همراه خود راه اندازی کنید.

روی نماد سه نقطه در گوشه سمت راست بالای پنل ضربه بزنید و سپس از منوی کشویی Settings را انتخاب کنید.

در قسمت Settings به انتها بروید و روی گزینه Lite Mode ضربه بزنید.

سوییچ کنار گزینه Lite Mode را فعال کنید.

این گزینه ذخیره نماینده داده Google Chrome است. شما می توانید پس از فعال کردن حالت Lite، مصرف داده را به اندازه قابل توجهی کاهش دهید.

5- بصورت دستی محدودیت داده را تنظیم کنید

یکی دیگر از راه های کاهش مصرف داده در اندروید مشخص محدودیت مصرف داده می باشد.

ابتدا وارد قسمت Settings تلفن همراه خود شوید.

وارد Connections شوید و روی Data Usage ضربه بزنید.

در منوی Data Usage Billing Cycle and Data Warning را انتخاب کنید.

در اینجا دو گزینه در دسترس شما خواهد بود. اگر Set Data Warning را فعال کنید پس از رسیدن به محدودیت داده مشخص شده به شما اطلاع داده می گردد. از طرفی اگر گزینه Set Data Limit را فعال کنید، پس از رسیدن به محدودیت داده شده، استفاده از دیتای موبایل کاملا قطع می گردد.

بعلاوه می توانید هر دو گزینه را فعال کنید و محدودیت داده را تغییر دهید. به عنوان مثال، هشدار داده را روی 25 گیگابایت و محدودیت داده را روی 30 گیگابایت تنظیم کنید. به این ترتیب پس از استفاده از 25 گیگابایت، اخطاری دریافت خواهید کرد و متوجه خواهید شد که فقط 5 گیگابایت از مصرف دیتای ماه تا قطع کامل آن به جای مانده است.

6- Data Saver Mode را فعال کنید

حالت Data Saver از زمان عرضه اندروید 8.0 بخشی از گوشی های هوشمند اندرویدی بوده است. این یک روش کاملاً مؤثر برای کاهش استفاده از داده است. اگر این حالت فعال باشد، همه برنامه ها و سرویس ها استفاده از داده های پس زمینه را متوقف خواهد نمود. این شرایط تنها زمانی تغییر می نماید که به وای فای متصل باشید.

از Settings اندروید به قسمت Connections بروید.

Data Usage را انتخاب کنید. در قسمت بالا Data Saver را فعال کنید.

به محض فعال کردن این حالت، تمام برنامه ها بلافاصله استفاده از داده های پس زمینه را متوقف می نمایند. ممکن است احتیاج داشته باشید Data Saver Mode بعضی از برنامه ها را فعال کنید. برای این کار این مراحل را انجام دهید:

در زیر منوی Data Saver، گزینه Allowed to Use Data while Data Saver is On را خواهید دید. بر روی گزینه مورد نظر ضربه بزنید تا با تمامی اپلیکیشن های نصب شده روی گوشی هوشمند اندرویدی خود روبرو شوید. سوئیچ کنار برنامه های انتخابی خود را تغییر دهید. پس از جابه جایی سوئیچ، برنامه انتخاب شده حتی زمانی که گوشی هوشمند شما در حالت ذخیره داده است نیز از داده ها استفاده می نماید.

7- به روز رسانی اتوماتیک را غیرفعال کنید

غیرفعال کردن به روزرسانی اتوماتیک برنامه ها یک راه اثبات شده برای کاهش مصرف داده در اندروید است. معمولاً به روزرسانی اتوماتیک به طور پیش فرض در گوشی های هوشمند اندرویدی فعال است. بنابراین، هر زمان که اپلیکیشنی آپدیت نوی از توسعه دهندگان خود دریافت کند، اندروید بدون توجه به انتخاب شما، به روزرسانی ها را به طور اتوماتیک نصب می نماید. شما باید این ویژگی را از پلی استورغیرفعال کنید.

برنامه Google Play Store را اجرا کنید. در سمت راست بالای صفحه، روی پروفایل خود ضربه بزنید تا به منو دسترسی پیدا کنید.

Settings را انتخاب کنید و سپس روی Network Preferences ضربه بزنید تا به گزینه ها دسترسی پیدا کنید.

یک منوی کشویی در زیر Network Preferences ظاهر می گردد، روی گزینه Auto-Update Apps ضربه بزنید.

یک پنل بازشو ظاهر می گردد. روی Dont Auto-Update Apps ضربه بزنید. در آخر برای تایید تغییرات بر روی Done ضربه بزنید.

پس از این اندروید به روزرسانی های نو برنامه ها را به طور اتوماتیک نصب نمی نماید. اگر می خواهید برنامه ای را به روز کنید، باید آن را به صورت دستی انجام دهید. بعلاوه می توانید گزینه Over Wi-Fi Only را انتخاب کنید. در این صورت احتیاجی به بروزرسانی دستی نخواهید داشت و اندروید تنها زمانی برنامه ها را به طور اتوماتیک به روزرسانی می نماید که به شبکه Wi-Fi متصل باشید.

8- از گوگل مپ آفلاین بهره ببرید

گوگل مپ یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن هاست و داده های زیادی نیز مصرف می نماید. اگر از کاربران نقشه های گوگل هستید، توصیه می کنیم نقشه ها را دانلود کنید و از آن ها به صورت آفلاین بهره ببرید. با استفاده از GPS گوشی خود می توانید بدون هیچ مسئله ای در گوگل مپ جابجا شوید.

به اینترنت متصل شوید. Google Maps را اجرا کنید و روی نماد نمایه خود در گوشه سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید تا به منو دسترسی پیدا کنید.

Offline Maps را انتخاب کنید و سپس روی Select Your Own Map ضربه بزنید.

اکنون یک نقشه به شما نشان داده می گردد. می توانید بزرگ نمایی و کوچک نمایی کنید تا به درستی منطقه ای را انتخاب کنید که می خواهید به صورت آفلاین در دسترس باشد. پس از انتخاب نقشه، دکمه دانلود را بزنید.

9- استفاده از Streaming Services را محدود کنید

سرویس های استریم مانند نتفلیکس و آمازون پرایم موزیک و سرویس های ایرانی نماوا و فیلیمو به یکی از لوازم اصلی برای کاربران مدرن گوشی های هوشمند تبدیل شده اند. این برنامه ها بسیار تشنه داده هستند. بنابراین، اگر در پی کاهش مصرف داده هستید، باید استفاده از این خدمات را محدود کنید.

سعی کنید هنگام استفاده از داده تلفن همراه از استفاده از این خدمات خودداری کنید. این برنامه ها مجهز به گزینه دانلود هستند. بنابراین، سعی کنید زمانی که به Wi-Fi متصل هستید آهنگ ها و فیلم ها را دانلود کنید و آن ها را به صورت محلی در تلفن خود ذخیره کنید. اگر در نهایت مجبور به استفاده از خدمات استریم روی داده های تلفن همراه هستید، حتما کیفیت تصویر را پایین بیاورید. در این صورت داده ها همچنان مصرف می شوند، اما با نرخ کمتر. برنامه های محبوب مانند نتفلیکس و یوتیوب به حالت ذخیره داده مجهز شده اند. مطمئن شوید که این حالت برای آن برنامه ها فعال است. این حالت برای کاهش مصرف داده در تلفن اندرویدی شما مفید خواهد بود.

10- همگام سازی حساب گوگل را غیرفعال کنید

ویژگی Google Account Sync برای بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند بسیار کاربردی می باشد. به طور پیش فرض، همگام سازی حساب روی همگام سازی اتوماتیک تنظیم شده است، اما می توانید آن را برای برنامه های مصرف نماینده داده مانند Facebook غیرفعال کنید. گوگل به طور مداوم داده های شما را همگام می نماید، حتی زمانی که لازم نیست. همگام سازی داده های شما به وسیله گوگل، در اینجا یک راهنمای مفید در خصوص نحوه جلوگیری از ردیابی Google شما در وب است. اگر همگام سازی حساب برای این نوع برنامه ها فعال باشد، هم داده ها و هم عمر باتری را بی جهت از دست خواهید داد. بنابراین، اگر بتوانید چند تغییر در تنظیمات همگام سازی ایجاد کنید، بهتر خواهد بود. برای این کار ضروری است به قسمت Google Settings بروید و گزینه هایی را که احتیاج ندارید غیرفعال کنید.

منبع: gotechtor

منبع: فرارو

به "چگونه مصرف اینترنت دستگاه اندرویدی را کاهش دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه مصرف اینترنت دستگاه اندرویدی را کاهش دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید