چگونه از شر گرفتگی عضلانی خلاص شویم

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، اگر دچار گرفتگی عضلانی شده و می خواهید بهبودی سریع از درد و ناراحتی همراه با آن را بدانید، آنگاه این مقاله چند راه کار جهت رهایی و برطرف آن فراهم ساخته که ممکن است مفید باشند.

چگونه از شر گرفتگی عضلانی خلاص شویم

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

اگر دچار گرفتگی عضلانی شده و می خواهید بهبودی سریع از درد و ناراحتی همراه با آن را بدانید، آنگاه این مقاله چند راه کار جهت رهایی و رفع آن فراهم ساخته که ممکن است مفید باشند.

گرفتگی عضلانی که بعلاوه تحت اسم اسپاسم عضلانی شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که یک گروه عضلانی تحت انقباض غیر ارادی قرار می گیرد. در نتیجه آن، عضلات سفت شده و دردی شدید را بوجود می آورد. بنابراین، حرکت دادن آن ناحیه از بدن بسیار سخت و سخت می شود. تمام ماهیچه های بدن ممکن است دچار گرفتی شوند. با این حال، در عضلات ساق پا، عضلات ران، عضلات پشت و عضلات بازو احتمال بیشتری می رود که دچار گرفتگی شوند، به این دلیل که اغلب در طول انجام فعالیت های مختلف از آنها بیش از حد کار کشیده می شود. بزرگسالان، خصوصاً سالمندان بیشتر در معرض گرفتگی عضلانی قرار دارند. اما این بدان معنا نیست که بچه ها دچار چنین مسئله ای نمی شوند.

دلیل گرفتگی عضلانی چیست؟

یکی از متداول ترین علل دیده شده، تضعیف عضلات است. چنانچه عضلات انعطاف پذیری طبیعی خود را به دلیل پیری و یا بیماری از دست دهند، آنگاه ممکن است حتی در حین انجام فعالیتهای جسمانی همیشگی یا معمولی دچار گرفتگی شوند. علاوه بر آن، عوامل دیگری وجود دارند که می توانند به چنین پیامدهایی منجر شوند. این عوامل عبارتند از:

خستگی یا از دست دادن موقت نیرو در عضلات به دلیل زیاده روی در انجام فعالیت های سخت جسمانی.

آسیبی که در آن به عضلات فشار و کشش وارد شده و یا پارگی در فیبرهای عضلانی ایجاد شده باشد.

شرایط بد و ناجور قرارگیری بدن در حین نشستن، ایستادن و یا دراز کشیدن.

کم آبی بدن به دلیل تعریق زیاد و یا مصرف کم آب.

کمبود تغذیه ای

عوارض جانبی دارو

راه کارهایی جهت درمان آن

مدت زمان گرفتگی عضلانی در هر فرد فرق دارد. در برخی افراد ممکن است این زمان چند ثانیه باشد در حالی که افرادی دیگر ممکن است به مدت چندین ساعت از آن رنج ببرند. حتی پس آنکه گرفتگی فروکش نمود، درد عضلات به مدت چندین ساعت باقی می ماند. با انجام چند اقدام سریع، می توانید مدت زمان گرفتگی و شدت درد عضله را کاهش دهید. در ادامه چند راه را جهت خلاصی از این شرایط معرفی می کنیم:

استفاده از گرما

حرارت یا گرما را می توان بر روی گرفتگی عضلانی بکار برد، البته به شرط آنکه هیچ گونه التهابی وجود نداشته باشد. گرما موجب رها شدن فشار از روی عضلات سفت و کشیده شده، می شود و آنها را با بهبود جریان خون انعطاف پذیرتر می سازد. می توانید به طرق بسیاری از گرما بر روی عضله ای که دچار گرفتگی شده، بهره ببرید. حوله ای را در آب داغ فرو برده، آب اضافی آن را گرفته و بر روی ماهیچه ای که دچار گرفتگی شده است، قرار دهید. یک حمام آب گرم که در آب وان یک فنجان سولفات مهمیم یا نمک حمام ریخته شده باشد، می تواند به همان اندازه مفید باشد. گرما می تواند با یاری یک پد گرمایی یا لحافچه برقی اعمال شود.

استفاده از یخ

هنگامی که این شرایط موجب ایجاد تورم شد، در آن صورت استفاده از یخ برترین درمان است. بطوریکه تأثیری آرام بخش بر روی ماهیچه های گرفته شده دارد. بعلاوه جریان خون را با تنگ کردن رگ های خونی محدود به آن ناحیه نموده و در نتیجه، تورم را کاهش می دهد. همانطور که تورم فروکش کرد، فرد از درد هم رهایی خواهد یافت.

ماساژ ناحیه متأثر

ماساژ ملایم عضله ای که دچار گرفتگی شده و ناحیه اطراف به تسکین آن یاری خواهد نمود. انگشتان خود را با فشاری ثابت و سفت روی عضلاتی که درد می نمایند چندین مرتبه به جلو و عقب حرکت داده تا زمانی که گرفتگی رفع شود. فشار انگشتان دست را براساس تحمل فرد تنظیم کنید. در ابتدا ممکن است زمانی که عضله را لمس می کنید، درد داشته باشد، اما پس از چند ماساژ فرد احساس بهتری خواهد داشت. در گرفتگی عضلانی که در پشت یا کمر و یا بازو رخ داده باشد، فرد بایستی از کسی بخواهد که این ماساژ را برای او انجام دهد.

کشش عضله ای که دچار گرفتگی شده

کشیدن یا کشش آرام عضله می تواند به رفع فشار وارد شده بر روی آن بسیار عالی عمل کند. این امر جریان خون را به ماهیچه ا که دچار گرفتگی شده افزایش داده و بهبودی را تضمین می سازد. هنگامی که عضلات را می کشید، حتماً هریک از کشش ها را تا زمانی که یکی از آنها تا شماره 15 به انتها رسد، نگه دارید. هنگامی که این کار را انجام می دهید، اگر فرد احساس کرد که درد شدیدتر می شود، بلافاصله آن را متوقف سازید.

مصرف مسکن درد

در صورتی که درد غیر قابل تحمل باشد، آنگاه یک قرص غیر استروئیدی ضد التهابی مصرف نمایید. این کار به کاهش درد به طور موقت یاری می نماید. با این حال، این دارو به بهبود گرفتگی عضله یاری نخواهد نمود. بنابراین نباید آن را همین جوری مصرف کنید. بعلاوه توصیه می شود پیش از برگزیدن این روش یعنی مصرف قرص با یک پزشک حاذق مشورت نمایید.

هیدراته ساختن بدن

در حالی که سعی می کنید از این شرایط با ماساژ، کشش و غیره خلاص شوید، پس از هر 10 تا 15 دقیقه جرعه های کوچکی آب بنوشید. این کار سلول های ماهیچه ها را هیدراته ساخته و به شل و آرام شدن آن یاری می نماید. هنگامی که عضلاتی که دچار گرفتگی شده اند بهبود می یابند، بایستی اطمینان حاصل کنید که بدن به طور مناسب هیدارته و یا آب آن تأمین باشد. 8 تا 10 لیوان آب را در طول روز بنوشید. فرد بعلاوه می تواند از نوشیدنی های ورزشی حاوی الکترولیت جهت گرفتن نتایج بهتر استفاده کند.

پیشگیری برترین راه جهت رهایی از این مشکل برای همواره است. تمرینات کششی منظم، عضلات را قوی و انعطاف پذیر ساخته، و از آنها در برابر هر نوع صدمه محافظت می نماید. قبل و بعد از هر نوع فعالیت بدنی شدید، اندازه زیادی آب نوشیده تا از کم شدن آب بدن جلوگیری شود. با مصرف مواد غذایی سالمی که سرشار از پتاسیم، کلسیم و ویتامین می باشند، عضلات در شرایط سالمی نگاه داشته می شوند.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون

به "چگونه از شر گرفتگی عضلانی خلاص شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از شر گرفتگی عضلانی خلاص شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید