چگونه از شر سردرد کافئینی خلاص شویم؟

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، کافئین یک ماده طبیعی است که در درچای، قهوه، شکلات و بعلاوه اشکال مصنوعی آن در نوشابه های گازدار و بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا یافت می گردد. شاید جالب باشد بدانید این ماده همان طور که می تواند انرژی بخش و تسکین دهنده سردرد باشد، وابستگی به مصرف بیش از حد آن نیز می تواند منجر به سردرد های کافئینی گردد که این سردرد ها اغلب دردناک و با خستگی و عدم تمرکز همراه هستند. در ادامه این مقاله از مجله خبرنگاران با سردرد کافئینی و پنج راه حل ساده برای برطرف آن آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

چگونه از شر سردرد کافئینی خلاص شویم؟

کمبود کافئین چگونه باعث سردرد می گردد؟

سردرد کافئینی، در اثر کاهش یا قطع ناگهانی مصرف روزانه کافئین، درفرد رخ می دهد. درواقع کافئین باعث انقباض و تنگ شدن رگ های خونی مغز می گردد، و باقطع شدن مصرف آن، این رگ ها گشاد می شوند، درنتیجه جریان خون به مغز افزایش پیدا می نماید و با این تغییر ناگهانی، فرد دچار سردرد می گردد.

چگونه سردرد کافئینی را از دیگر سردرد ها تشخیص دهیم؟

سردرد ممکن است به دلایل گوناگونی مانند سرماخوردگی یا فشار ناشی از استرس رخ دهد. اما سردرد کافئینی دارای علائم مشخصی است. اولین و بدیهی ترین نشانه این است اگر هرروز صبح عادت به نوشیدن قهوه و مصرف کافئین دارید، روزی که آن را حذف کردید دچار سردرد شوید. اگرعلائم سرماخوردگی نیز نداشته باشید، به احتمال بسیار زیادی سردرد شما از نوع سردرد ترک کافئین است. بعلاوه سردرد های کافئینی معمولا با درد در دو طرف سر همراه هستند و با فعالیت های بدنی تشدید می شوند. این سردرد ها ممکن است با علائم دیگری نیز همراه باشند، مانند:

  • خستگی
  • عدم تمرکز
  • اضطراب
  • تحریک پذیری
  • لرزش دست و پا ها
  • تن صدای ناخوشایند

چگونه از سردرد کافئینی خلاص شویم؟

هنگامی که با ترک کافئین دچار سردرد می شوید، ممکن است وسوسه شوید تا با نوشیدن یک لیوان قهوه یا مصرف هرنوع کافئین دیگری درد خود را تسکین دهید. اما راه های دیگری نیز وجود دارند که به شما یاری می نمایند تا در کوتاه ترین زمان از شر سردرد خود رهایی یابید. در ادامه به معرفی چند راه حل کاربردی می پردازیم:

1. استفاده از قرص های مسکن

برای درمان این نوع سردرد، مانند دیگر سردرد ها می توانید از مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ادویل بهره ببرید. این داروها معمولاً هر چهار تا شش ساعت یک بار مصرف می شوند. توجه داشته باشید که اگر دارو های دیگری مصرف می کنید یا قصد استفاده از مسکن جدیدی را دارید، قبل از مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت کنید. قرص های مسکن را بیش از دوبار در هفته استفاده نکنید، زیرا درصورت استفاده مداوم تاثیر خود را از دست خواهند داد.

2. هیدراته نگه داشتن بدن

از آنجایی که کافئین ادرار آور است، ممکن است باعث ازدست دادن مایعات، کم آبی بدن و ایجاد سردرد گردد. با نوشیدن آب کافی و هیدراته نگه داشتن بدن، می توانید به کاهش سردرد خود یاری کنید. مقدار مایعاتی که هرفرد برای هیدراته ماندن احتیاج دارد می تواند متفاوت باشد اما به طور میانه بدن به روزانه هشت لیوان آب احتیاج دارد.

3. استفاده از کمپرس یخ

قراردادن کیسه یخ روی سر، می تواند با تغییر جریان خون یا بی حس کردن ناحیه، به کاهش درد سردرد یاری کند. قرار دادن کیسه یخ در پشت گردن نیز می تواند در کاهش درد سردرد نقش موثری ایفا نماید.

مطلب پیشنهادی:مقایسه پروتئین سویا و پروتئین آب پنیر

4. درمان سردرد کافئینی با روغن نعنا

نعنا با کاهش التهاب و شل کردن عضلات سفت، به تسکین سردرد یاری بسیاری می نماید. بعضی شواهد نشان می دهند مصرف موضعی روغن نعنا می تواند به مقدار استامینوفن در کاهش سردرد مؤثر باشد. برای استفاده، دو تا سه قطره از آن را روی شقیقه های خود ماساژ دهید. این روغن را می توانید با روغن نارگیل نیز ترکیب کنید.

5. ماساژ نقاط فشار

در بدن نقاطی وجود دارند که به طورمستقیم با سلامتی درارتباط هستند، به این نقاط در اصطلاح نقاط فشار می گویند. ماساژ و فشار بعضی نقاط فشار موجب کاهش تنش عضلات و تسکین سردرد خواهد شد. یکی از این نقاطی که با سردرد مرتبط است، بین شست و انگشت اشاره دست قرار گرفته است. هنگام سردرد، این نقطه را پنج دقیقه محکم فشار دهید و سپس این کار را درسمت مقابل نیز تکرار کنید.

مطلب پیشنهادی: نکات ضروری آفتاب گرفتن

چگونه وابستگی به کافئین را کاهش دهیم؟

با کاهش مصرف منابع کافئین دار می توانید از سردرد های کافئینی رهایی یابید. برترین راه برای کنترل وابستگی به این ماده این است که مصرف آن را به آرامی از برنامه غذایی کم کنید. به طورمثال؛ می توانید هرهفته 25 درصد از مصرف روزانه کافئین موجود در برنامه غذایی خود کم کنید، یعنی اگر در طول روز چهار فنجان قهوه می نوشید، در هفته اول آن را به سه فنجان کاهش دهید و این فرایند را تا زمانی ادامه دهید تا به یک فنجان قهوه در روز برسید. بعلاوه یاداشت کردن مقدار کافئین مصرفی و روی آوردن به منابع غذایی بدون کافئین مانند چای سبز و آبمیوه به جای نوشابه و چای سیاه نیز می توانند درکاهش وابستگی به کافئین مؤثر واقع شوند.

مطلب پیشنهادی:کاهش درد اپیلاسیون

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

سردرد ناشی از کافئین اغلب با درمان های خانگی رفع می گردد. اما درصورتی که با علائم زیر همراه باشد احتیاج به مشورت با پزشک خواهید داشت:

  • حالت تهوع
  • احساس ضعف
  • تب
  • دوبینی
  • گیجی

سخن انتهای

کافئین در بسیاری از نوشیدنی ها و مواد غذایی مانند قهوه، چای، نوشابه و شکلات وجود دارد. وابستگی بیش از حد به این ماده می تواند منجر به ایجاد سردرد کافئینی گردد. در این مقاله از مجله وبلاگ آبی اناری ها با این نوع سردرد، دلیل، علائم و راه های درمان آن آشنا شدیم. شما می توانید سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با ما درمیان بگذارید تا پاسخ خود را از کارشناسان سلامت وبلاگ آبی اناری ها دریافت کنید. از اینکه تا انتها این مطلب با ما همراه بودید، سپاس گزاریم.

منبع: آچاره

به "چگونه از شر سردرد کافئینی خلاص شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از شر سردرد کافئینی خلاص شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید