چه غذاهائی به سفره مان بیفزائیم؟

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، تغذیه ی مناسب، بی شباهت به عملیات ریاضیات نیست. یعنی شما باید بدانید چگونه وعده های غذائی خود را تقسیم کنید و از اندازه کالری های دریافتی خود بکاهید و اندازه مصرف چربی ها را کاهش دهید. ولی، در این میان عمل جمع کردن هم بسیار اهمیت دارد. این، خیلی مهم است که شما چه چیزهائی به رژیم غذائی خود اضافه کنید تا در عین

چه غذاهائی به سفره مان بیفزائیم؟

چه غذاهائی به سفره مان بیفزائیم؟

تغذیه ی مناسب، بی شباهت به عملیات ریاضیات نیست. یعنی شما باید بدانید چگونه وعده های غذائی خود را تقسیم کنید و از میزان کالری های دریافتی خود بکاهید و میزان مصرف چربی ها را کاهش دهید. ولی، در این میان عمل جمع کردن هم بسیار اهمیت دارد. این، خیلی مهم است که شما چه چیزهائی به رژیم غذائی خود اضافه کنید تا در عین داشتن کالری کم، مواد معدنی لازم و ویتامین های مورد احتیاج بدن را به شما برساند. در این جا درباره ی تعدادی از غذاها صحبت شده که خوردنشان ممکن است به حفظ توان ایمنی بدن یاری کند؛ استحکام استخوان ها را افزایش دهد و قوه ی بینائی را تقویت کند. با گنجاندن این غذاها در وعده های صبحانه، ناهار، شام و میان وعده ها، می توانید به بدنتان سود برسانید.

برای افزایش توان ایمنی بدن...

غذاهای تهیه شده از غلات کامل و دانه های آفتابگردان، برای رسیدن به این هدف بسیار مناسب است. پاشیدن یک دوم فنجان از دانه های گیاه آفتابگردان بر روی غلات صبحانه ی خود، می تواند بیش از 100 درصد احتیاج شما رابه آلفا ـ توکوفرول (یکی از انواع فعال ویتامین E) تأمین کند. ویتامین E در نقش پاداکسنده (به اسم آنتی اکسیدان)، می تواند جلوی عملکرد تخریبی رادیکال های آزاد را بگیرد. این رادیکال ها، بروز سرطان و بیماری های قلبی ـ عروقی را سبب می گردد.

برای داشتن پوستی بهتر...

استفاده از فلفل قرمز در هنگام صرف غذا، بیش از 100 درصد احتیاج روزانه ی شما را به ویتامین C تأمین می نماید که برای سلامت پوست بسیار مفید است. محققان بریتانیایی طی پژوهشی درباره ی اثرات مصرف این ویتامین بر سلامت پوست، دریافته اند زنانی که بیش تر غذاهای حاوی ویتامین C مصرف می نماید، کم تر پوست شان چین و چروم می خورد و کم تر خشک می گردد.

برای بهبود زودتر از بیماری ها...

مصرف فرآورده های گندم کامل، احتیاج شما به فلز روی را برآورده می نماید. مصرف روی، برای افزایش توان ایمنی بدن، بهبود زخم ها و شفا از بیماری ها ضروری است. حتی کمبود ناچیز این ماده ی معدنی، ممکن است توان ایمنی را کاهش دهد و بهبود بیماری ها را به تأخیر بیندازد.

برای کاهش شب کوری...

گذاشتن سه برگ اسفناج در ساندویچی که می خورید، دست کم 20 درصد از احتیاج بدنتان را به ویتامین A رفع می سازد. این ویتامین، به شما یاری می نماید تا در تاریکی ببینید و از چشمتان در برابر ابتلا به بیماری تحلیل رفتگی ماکولا ـ که به خاطر افزایش سن روی می دهد ـ محافظت کنید. این بیماری، ممکن است به نابینائی بینجامد. مصرف کلم برگ هم برای افزایش توان بینائی شما مفید است. خوردن نیم فنجان کلم برگ، دست کم 12 میلی گرم لوتئین و زئا گزانتین را به بدن شما می رساند که هر دو از کاروتنوئیدهائی هستند که برای پیشگیری از ابتلا به کاتاراکت (آب مروارید) و تحلیل رفتگی ماکولای ناشی از افزایش سن (AMD) مؤثراند. محققان، ثابت نموده اند کسانی که روزانه به میزان ی 5/8 میلی گرم از این مواد غذائی مصرف می نمایند، به طور مشخصی کم تر در معرض خطر ابتلا به AMD قرار دارند. اگر دوست ندارید کلم برگ بخورید، سبزی های سبز برگ هم همچون اسفناج، دارای خاصیت مشابهی هستند.

برای کاهش وزن

افزودن نخودفرنگی به سالاد یا غذاهائی مانند سالسا، با وجود داشتن کالری کم، پروتئین لازم را به بدن شما می رساند و به همین دلیل، شما زودتر احساس سیری می کنید و کم تر غذا خواهید خورد. خوردن مرتب نخودفرنگی، ممکن است باعث کاهش وزن بگردد. در پژوهشی در استرالیا، مشاهده شد که افرادی که روزانه نصف فنجان نخود فرنگی می خوردند، وزن کم تری داشتند و حجم غذایشان در کل کم تر بود.

کلاهش علایم سندرم پیش از قاعدگی...

خوردن غذاهای حاوی ویتامین D و کلسیم مثل شیر، ماست و پنیر کم چرب، کلسیم لازم را به بدن شما می رساند. بعلاوه، دیده شده که مصرف همزمان ویتامین D و کلسیم، از میزان بروز سندرم پیش از قاعدگی و ناراحتی های مربوط به آن می کاهد.

برای داشتن عضلات بیش تر...

ماست، یکی از منابع خوب تأمین پروتئین است که مصرف روزانه اش ضروری است. پروتئین، برای ساخت عضلات ضروری است که بیش از چربی ها کالری می سوزاند. گوشت قرمز هم، حاوی پروتئین بسیاری است.

برای داشتن استخوان های محکم تر...

افزون بر مصرف مواد غذائی حاوی کلسیم ـ که برای ساخته شدن و استحکام استخوان ها ضروری است ـ مصرف مواد غذائی حاوی ویتامین K هم برای سلامت استخوان ها ضروری است. افزودن تنها 6 ساقه جعفری به ماکارونی، میزان ویتامین k لازم روزانه را به بدن شما می رساند. ویتامین K هم همچون ویتامین D و کلسیم، برای حفظ استخوان ها و جلوگیری از کاهش توده ی استخوانی ضروری است.

برای کاهش کلسترول

برابر با یافته های ناشی از پژوهش دانشمندان دانشگاه ایالتی آریزونا، افزودن نصف فنجان لوبیا به سوپ، هم سطوح کلی کلسترول را در خون کاهش می دهد و هم از میزان کلسترول ید (LDL) می کاهد. این نوع کلسترول، پلاک را در رگ های خونی به وجود می آورد و دیواره ی رگ ها را سخت و مسدود می نماید. در آزمودنی های این پژوهش ـ که روزانه نصف فنجان لوبیا خورده بودند ـ میزان کلسترول کلی و LDL 8 درصد کاهش یافت. لوبیا، دارای مقادیر فراوانی فیبر است که با کاهش میزان جذب LDL، میزان آن را در خون کاهش می دهد.

برای افزایش توان مغزی و سلامتی قلب...

افزودن سه اونس ماهی آزاد کنسرو شده به سالاد، نیمی از احتیاج هفتگی شما به اسیدهای چرب امگا ـ 3 را تأمین می نماید. اسیدهای چرب موجود در ماهی آزاد، سلامت قلب و عروقتان را ارتقا می بخشد و توان مغزی شما را هم افزایش می دهد. منبع:مجله ی آشپزباشی، شماره 36منبع: راسخون

به "چه غذاهائی به سفره مان بیفزائیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه غذاهائی به سفره مان بیفزائیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید