شرایط مطلوبی در تحقق دولت الکترونیک نداریم

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، زارع پور گفت: با همه کوشش هایی که در گذشته اجرا شده شرایط مطلوبی تحقق دولت الکترونیک نداریم.

شرایط مطلوبی در تحقق دولت الکترونیک نداریم

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تشریح اقدامات اجرا شده در چارچوب استقرار دولت هوشمند در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر بخواهیم دولت را به معنای واقعی چابک و کارامد کنیم و زمینه های فساد را از بین ببریم، چاره ای جز حرکت به سمت هوشمندسازی نداریم.

وی اضافه کرد: یکی از موضوعات مهمی که همواره مورد تاکید رئیس جمهور بوده است استقرار کامل این موضوع و هوشمندسازی و تحقق دولت الکترونیک است، البته علی رغم همه کوشش هایی که در گذشته انجام شده شرایط مطلوبی نداریم و در شاخص های جهانی در رتبه نازلی به اندازه الکترونیکی شدن قرار داریم و رتبه 89 براساس آخرین آمار های سال 2020 قرار داریم و یا در شاخص دیگری که مربوط به مشارکت الکترونیکی می گردد در رتبه 118 جهانی قرار داریم.

زارع پور اعلام کرد: در ایام رأی اعتماد به نمایندگان قول دادیم در انتها 4 ساله دولت این شاخص ها را حداقل 30 پله ارتقا دهیم البته این کار نیازمند همکاری همه ارکان دولت است تا این اتفاق بزرگ رقم بخورد، در راستای تحقق دولت هوشمند اقدامات زیادی اجرا شده است و ما از سال گذشته مصوباتی را در شورای اجرایی فناوری و اطلاعات داشتیم.

وی با اشاره به مصوبه مجلس، گفت: با تصویب بند و تبصره 7 هوشمندسازی شکل اجرایی و عملیاتی به خود گرفت و همه دستگاه ها مکلف شدند در سال دوم دولت کار ویژه ای انجام گردد و به تعبیر من طعم شیرین خدمت فناورانه برای مردم ملموس گردد. از وقتی این قانون ابلاغ شد تکالیف مختلفی برای ما معین شد که دولت مکلف به اجرای آن شد، اما آنچه که مهم است این است که ما در پی راه اندازی دولت هوشمند هستیم.

وی با بیان اینکه دولت هوشمند با دولت الکترونیکی تفاوت هایی دارد، اظهار کرد: در دولت الکترونیکی فعالیت های معمول به صورت الکترونیکی انجام می گردد و مدارک باید ارسال و رویه های سابق حداکثر به صورت غیرحضوری دنبال می گردد، اما در دولت هوشمند ما در پی این هستیم که همه بخش های دولت به هم متصل گردد و اطلاعات با هم به اشتراک بگذارند و دستگاه ها مبتنی بر اطلاعات به مردم خدمت رسانی نمایند.

وزیر اطلاعات و فناوری ارتباطات گفت: در دولت هوشمند مردم از بروکراسی و کاغذبازی رها می شوند و مستقیم به جهت های موردنیاز متصل می شوند و مدارک را استعلام می نمایند و همه اطلاعاتی که از مردم نزد دستگاه های اجرایی است به اشتراک گذاشته می گردد و بدون مراجعه حضوری و ارسال هرگونه مدرک مردم می توانند در هر ساعت شبانه روز خدمات موردنیاز را دریافت نمایند و در این شرایط شاهد حکمرانی مبتنی بر داده خواهیم بود.

وی تاکید نمود: برای اجرای این تکلیف قانونی و تحقق دولت هوشمند که بدون شک در کوتاه مدت محقق نمی گردد دستورالعمل نحوه راه اندازی پنجره واحد دستگاه ها براساس تکلیف ما تدوین و به تصویب شورای ملی اطلاعات رسید و این کار در اردیبهشت ماه انجام شد و در 26 تیرماه ابلاغ شد و براساس قانون نیز پنجره ملی خدمات دولت هوشمند نیز راه اندازی و پنجره های دستگاه ها به آن متصل شد و در نهایت مردم عزیز به وسیله یک پنجره به خدمات دولت دسترسی پیدا کردند البته این تکلیف قرار بود دی ماه انجام گردد و ما توانستیم در اردیبهشت ماه و 8 ماه زودتر آن را راه اندازی کنیم.

زارع پور توضیح داد: در این پنجره 3 سطح احراز هویت دیده شده است و براساس نوع خدمات دستگاه ها، احراز هویت ها پیش بینی شده، بعلاوه احراز هویت برای اشخاص حقوقی نیز در آن لحاظ شده و همه دستگاه ها می توانند به راحتی به این پنجره واحد متصل شوند و مردم با یک بار احراز هویت به تمام خدماتی که در دولت الکترونیکی شده دسترسی پیدا نمایند و خوشحالم اعلام کنم بیش از 5.5 میلیون نفر در این مدت کوتاه از این خدمات استفاده نموده اند.

وبلاگ آبی اناری ها سیاسی مجلس

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شرایط مطلوبی در تحقق دولت الکترونیک نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط مطلوبی در تحقق دولت الکترونیک نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید