همه جیز راجع به رژیم دوکان

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، رژیم دوکان یکی از برترین رژیم های غذایی است که نه تنها منجر به کاهش طولانی مدت وزن می گردد بلکه وزن نهایی شما را تثبیت می نماید. رژیم دوکان پروتئین بالایی دارد و در هر مرحله آن، مجاز به مصرف برخی از مواد غذایی هستید.

همه جیز راجع به رژیم دوکان

تعریف رژیم دوکان

دوکان، رژیمی پرپروتئین و کم کربوهیدرات برای کاهش وزن است که 4 مرحله دارد. این رژیم ابداع پزشک فرانسوی پیر دوکان است که در زمینه کاهش وزن تخصص داشت. دکتر دوکان این رژیم را در دهه 70 با الهام از بیمار چاقی طراحی کرد که گفته بود به جز گوشت می تواند از خوردن هر غذای دیگری بگذرد.

بعد از اینکه او دید بیماران زیادی توانستند با این رژیم وزن خود را کاهش دهند، در سال 2000 کتاب رژیم دوکان را منتشر کرد. کتاب او به 32 زبان منتشر و تبدیل به یکی از کتاب های پرفروش شد. براساس گزارش ها، این رژیم باعث لاغری سریع، آسان و بدون گرسنگی بیماران شده است.

این رژیم بخشی از خصوصیات رژیم های استیلمن (Stillman) و آتکینز (Atkins) را داراست.1

مراحل رژیم دوکان

1.مرحله حمله (1 تا 7 روز)
رژیم را با مصرف اندازه نامحدود پروتئین بدون چربی به اضافه مصرف روزانه یک و نیم قاشق چای خوری سبوس جو دو سر آغاز می کنید.
2. مرحله کاهش یا کروز (1 تا 12 ماه)
هر روز اندازه زیادی سبزیجات غیرنشاسته ای و نیز دو قاشق چای خوری سبوس جوِ دو سر مصرف می کنید.
3. مرحله تقویت (متغیر)
اندازه زیادی پروتئین و سبزی، هفته ای یک بار پروتئین کم چرب و هر روز دوو نیم قاشق چای خوری سبوس جو دو سر مصرف می کنید. به ازای هر نیم کیلویی که در مرحله 1 و 2 از دست داده اید، این کار را به مدت 5 روز ادامه می دهید.
4. مرحله تثبیت (نامحدود)
همان قوانین مرحله قبلی را رعایت کنید اما می توانید کمی به خودتان آسان بگیرید. مصرف سبوس جو دو سر به سه قاشق در روز افزایش می یابد.

می توانید از آدامس های بدون شکر یا شیرین نماینده های مصنوعی، ادویه، قهوه و چای تلخ نیز بهره ببرید.1

علمی بودن رژیم دوکان

مطالعات علمی موثقی در خصوص رژیم غذایی دوکان وجود ندارد. با این حال در مطالعه ای که بر روی زنان لهستانی بعد از گرفتن رژیم دوکان صورت گرفت نشان می داد که آنها روزانه با خوردن 1000 کالری و 100 گرم پروتئین در روز، بعد از گذشت 8 تا 10 هفته 15 کیلوگرم وزن کم نموده بودند.

بعلاوه مطالعات بسیاری در این مورد وجود دارد که بیانگر تأثیر بسیار زیاد رژیم های کم کربو هیدرات و پر پروتئین بر روی لاغری است. دلایلی در دسترس می باشد که ثابت می نماید پروتئین برای کاهش وزن و لاغری فوق العاده است.

یکی از این دلایل افزایش تعداد کالری های سوزانده شده در حین فرآیند گلوکو ژنز است، فرآیندی که در آن پروتیئن و چربی در نبود کربو هیدرات تبدیل به گلوکز می شوند.

بعلاوه متابولیسم بدن بعد از مصرف پروتئین تا حد قابل توجهی افزایش پیدا می نماید. نکته دیگر این است که مصرف پروتئین باعث می گردد تا بیشتر احساس سیری کنید. نکته مهم دیگر این است که مصرف پروتئین اندازه ترشح هورمون گرسنگی را کاهش داده و هورمون سیری بیشتری ترشح خواهد شد. در نتیجه در طول روز میل زیادی به خوردن نخواهید داشت.2

فهرست غذاهای رژیم دوکان

به طور کلی در رژیم غذایی دوکان همه نوع مواد غذایی مصرف می گردد اما بدون مصرف چربی و کربوهیدرات بالا.

بعضی از این مواد غذایی عبارتند از:

گوشت قرمز بدون چربی، ماهی و مرغ، به صورت کبابی. سیر، پیاز، سس سویا، آب لیمو، استفاده از ادویه ها و گیاهان برای عطر و طعم، به عنوان مثال، میگو با زنجبیل، مرغ با دارچین و پنیر کم چرب.

در رژیم غذایی دوکان، شمارش کالری و کربوهیدرات انجام نمی گردد اما اصول اولیه آن در نظر گرفته می گردد. در رژیم غذایی دوکان، فهرستی از 100 مواد غذایی به همراه بعضی مواد دیگر ارائه می گردد.

رژیم دوکان متمرکز بر پروتئین کم چرب، از جمله محصولات لبنی غیر چربی است و مصرف چربی های لبنی یا هر چربی اشباع شده، محدود بوده و مجاز نیست. مصرف اقلام غذایی در فهرست 100 پروتئین و سبزیجات، به طور نامحدود است و شما می توانید به صورت روزانه بر فرایند پیشرفت خود نظارت داشته باشید.3

آیا رژیم دوکان بی ضرر است؟

طبق آخرین مطالعات؛ رژیم های غذایی با پروتئین بالا رویکرد سالمی برای کاهش وزن نیستند.

به گفته کارشناسان بهداشت و درمان انگلستان، رژیم دوکان از نظر تغذیه ای متعادل نیست و در صورتی که افراد به قوانین پایبند نباشند، این نوع رژیم غذایی می تواند خطر مسائل سلامتی مزمن را افزایش دهد.

مطالعه ای در سال 2014 گزارش داد که خوردن اندازه زیادی پروتئین، به همراه رژیم غذایی غربی، می تواند خطر ابتلا به بیماری متابولیک را افزایش دهد. رژیم های غذایی با پروتئین بالا نیز به علت احتیاج به از بین بردن مواد زائد حاصل در هضم پروتئین، می توانند کلیه ها را تحت فشار قرار دهند.

مطالعه ای در سال 2015 گفت که پیروی از رژیم غذایی طولانی مدت دوکان می تواند خطرات سلامتی همانند موارد زیر را ایجاد کند:

بیماری کلیوی

بیماری کبد

پوکی استخوان

بیماری قلب و عروق.4

آیا رژیم دوکان برای همه افراد مناسب است؟

این رژیم برای همه افراد مناسب نمی باشد مثلا افرادی که گیاهخوار هستد نمی توانند از این رژیم تبعیت نمایند زیرا در این رژیم ضروری است گوشت کم چرب، تخم مرغ ، لبنیات و ماکیان مصرف کنید و همانطور که می دانید گیاهخواران از خوردن این مواد غذایی پرهیز می نمایند.

شاید بپرسید مگر نمی توان از مواد غذایی گیاهی پروتئین دار در این رژیم استفاده کرد که گیاهخواران هم بتوانند آن را بگیرند؟ خیر مواد گیاهی پروتئینی مثل حبوبات و عدس در رژیم دوکان جایگاهی ندارد.

افرادی که از رژیم کم چرب استفاده می نمایند می توانند رژیم دوکان بگیرند. حتی افرادی که دچار بیماری قلبی هستند نیز براحتی می توانند در این رژیم پیروز شوند.4

فایده و ایرادهای رژیم دوکان

اگرچه تحقیقات اجرا شده درباره تاثیر رژیم دوکان محدود است اما یک پژوهش اظهار داشت که برای کاهش وزن موثر می باشد. در پژوهش اجرا شده خانم هایی که رژیم غذایی دوکان را به مدت 10 هفته دنبال نموده بودند به طور میانگین 16 کیلوگرم کاهش وزن داشتند.

بعلاوه پژوهش های اجرا شده نشان داده اند که رژیم های کم کربوهیدرات با پروتئین بالا به کاهش وزن، بالا بردن متابولیسم، افزایش احساس سیری و چربی سوزی یاری می نمایند.

مصرف بالای پروتئین به کاهش سطح هورمون گرلین یاری می نماید. هورمون گرلین مسئول تحریک گرسنگی بوده و کاهش آن باعث احساس سیری برای مدت طولانی تری می گردد.

رژیم لاغری دکان راهنمای انجام بخصوصی دارد. بنابراین دنبال کردن رژیم دوکان با داشتن خطای کمتر کار آسان تری است. با استفاده از مواد غذایی مجاز در رژیم دوکان می توانید برنامه خود را تنظیم کنید.

حالا شاید به نظر برسد که انجمن رژیم دوکان کار آسانی است اما چندین نقطه ضعف هم وجود دارد. رژیم لاغری در آن بسیار محدود است کمبود چندین ماده مغذی ضروری از جمله ویتامین های کلیدی، مواد معدنی و چربی های سالم در آن دیده می گردد.

در حقیقت پژوهش های پیشین اجرا شده ذکر کردن که رژیم دوکان باعث دریافت غیر عادی مواد مغذی مانند پروتئین بیش از حد، پتاسیم، آهن و ویتامین های آ، دی و ب 2 می گردد. بعلاوه سطح دریافت فولیک اسید و ویتامین سی پایین است.

بعلاوه رژیم دوکان محدودیت های زیادی دارد به همین دلیل تمایل شدید به غذا را افزایش می دهد و شما رفتارهای ناسالم غذا خوردن از خودتان بروز می دهید. بر طبق اعلام یک پژوهش منتشر شده، کمبود بعضی از مواد خوراکی مانند شکلات منجر به افزایش میل شدید به غذا و پرخوری در افراد می گردد.5

پینوشتها

1.www.chetor.com

2.www.pezeshket.com

3.www.beytoote.com

4.www.azshanbe.me

5.www.rejimeto.com

منبع: راسخون

به "همه جیز راجع به رژیم دوکان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه جیز راجع به رژیم دوکان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید