نخستین راهپیمایی فضایی بدون حضور فضانوردان آمریکا و روسیه انجام شد

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، برای نخستین بار دو فضانورد از کشورهایی به جز آمریکا و روسیه یک راهپیمایی فضایی خارج از ایستگاه فضایی بین المللی انجام دادند و طی آن محل اتصال آرایه های خورشیدی تازه را آماده کردند.

نخستین راهپیمایی فضایی بدون حضور فضانوردان آمریکا و روسیه انجام شد

آکیهیکو هوشیده (Akihiko Hoshide) از آژانس کاوش های هوافضای ژاپن و توماس پسکی (Thomas Pesquet) فضانورد فرانسوی آژانس فضایی اروپا 6 ساعت و 54 دقیقه را بیرون از ایستگاه فضایی بین المللی سپری کردند تا محل استقرار آرایه های خورشیدی نو را آماده کنند.

این عملیات در ساعت 08:15 منطقه زمانی شرقی (شب گذشته 16:45 به وقت تهران) و پس از آن آغاز شد که دو خدمه مأموریت اعزام 65 (Expedition 65) ایستگاه فضایی، نیروی مورد نیاز لباس های فضایی خود را به باتری تغییر دادند.

هوشیده و پسکی پس از خروج از قفل هوایی کوئست (U.S. Quest) به سمت چپ سازه اصلی ایستگاه رفتند تا به موقعیتی از ایستگاه که با نام P4 شناخته می شود، دست یابند. در این نقطه فضانوردان برای ساخت یک پایه رابط با نام کیت اصلاحی همکاری و سپس آن را روی پایه یکی از آرایه های خورشیدی موجود در P4 نصب کردند.

این کیت ایستگاه را برای استقرار سومین مجموعه از شش آرایه خورشیدی جمع شونده نو (iROSAs) آماده می کند. یک مأموریت باری اسپیس ایکس قرار است آرایه خورشیدی P4/4A iROSA را در سال 2022 میلادی به ایستگاه فضایی بین المللی برساند تا یکی از هشت کانال تأمین انرژی ایستگاه، معروف به 4A را ارتقا دهد. این کانال برق آزمایشگاه دنسیتی (Density) آمریکا، ماژول هارمونی و ماژول اروپایی کلمبوس (Columbus) را فراهم می کند.

آرایه های خورشیدی اولیه ایستگاه فضایی بین المللی با رسیدن و فراتر رفتن از عمر 15 ساله خود نشانه های از کارافتادگی دارند و برای ادامه فعالیت این آزمایشگاه مداری، نیاز به آرایه های خورشیدی نو است. این آرایه های خورشیدی همچنین توان تولید برق ایستگاه را 20 تا 30 درصد افزایش خواهند داد. تا کنون دو آرایه خورشیدی تازه با موفقیت نصب شده است.

یک طرح مشابه iROSA هم برای تأمین نیروی ایستگاه مداری ماه با نام دروازه ماه (Lunar Gateway) استفاده خواهد شد که قرار است طی برنامه آرتمیس فضانوردان را به ماه برساند.

در راهپیمای فضایی هوشیده و پسکی پس از خاتمه نصب کیت رابط، یک واحد اندازه گیری نقطه شناوری را هم جایگزین کردند. این دستگاه برای اندازه گیری پتانسیل شارژ الکتریکی آرایه های ایستگاه و سطوح مجاور مرتبط با آن ها استفاده می شود. آن ها همچنین ابزار ایمن سازی دریچه قفل هوا را که با نام پین پین (Pin Pin) شناخته می شود، جایگزین کردند.

با انجام وظایف برنامه ریزی شده، راهپیمایی دو فضانورد در ساعت 15:09 منطقه زمانی شرقی (23:39 به وقت تهران) خاتمه یافت. فعالیت های دو فضانورد در این راهپیمایی فضایی علاوه بر دوربین 360 درجه که از طریق بازوی رباتیک از مرکز کنترل زمینی کنترل می شد، از طریق یک دوربین ویژه واقعیت مجازی هم ضبط شد. این فیلم به نام بخشی از برنامه تجربه ایستگاه فضایی بین المللی (ISS Experience) در اواخر سپتامبر از طریق کپسول باری دراگون اسپیس ایکس به زمین می رسد.

پیش از این ناسا قصد داشت این پیاده روزی فضایی را از طریق هوشیده و مارک ونده هی (Mark Vande Hei) فضانورد آمریکایی انجام دهد اما پس از آنکه او دچار درد ناحیه گردن شد، ناسا پسکی را برای این عملیات جایگزین کرد و بدین ترتیب نخستین راهپیمایی فضایی بدون فضانوردان آمریکایی یا روسی شکل گرفت.

دانا ویگل (Dana Weigel) معاون اجرایی ناسا در برنامه ایستگاه فضایی گفت: همه اعضای گروه عملیاتی آمریکا (USOS) از جمله فضانوردان ناسا، آژانس کاوش های هوافضای ژاپن (JAXA) و آژانس فضایی اروپا (ESA) به طور یکسان آموزش دیده اند، بنابراین مأموریت های دونفره در هر زمان تنها به ترکیب خدمه ایستگاه بستگی دارد.

او اعلام کرد: حضور یک خدمه دیگر که با استفاده از برنامه تجاری سرنشین دار مانند کپسول دراگون اسپیس ایکس ممکن شده است، شانس انجام کامل راهپیمایی فضایی از طریق شرکای ناسا افزایش یافته است.

تا کنون 14 فضانورد از آژانس هوافضایی ژاپن، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا در مجموع 37 راهپیمایی فضایی را در کنار فضانوردان آمریکایی انجام داده بودند. راهپیمایی هوشیده و پسکی هم مأموریت شماره 244 برای مونتاژ و تعمیرونگهداری ایستگاه فضایی بین المللی بود.

عکس کاور: فضانوردان آکیهیکو هوشیده (سمت چپ) و توماس پسکی (سمت راست) در راهپیمایی فضایی شماره 244

Credit: NASA

منبع: Collect Space

منبع: دیجیکالا مگ

به "نخستین راهپیمایی فضایی بدون حضور فضانوردان آمریکا و روسیه انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین راهپیمایی فضایی بدون حضور فضانوردان آمریکا و روسیه انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید