ناسا دنیای جهنمی سیاره زهره را با دو کاوشکر جدید آنالیز خواهد نمود

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، با قوت دریافت وجود فسفین به عنوان نشانه احتمالی حیات در جو غلیظ سیاره زهره، توجه به این سیاره بیشتر هم شده و اکنون ناسا پس از سال ها، طی دو مأموریت فضاپیماهای جدیدی را برای کاوش سیاره از نزدیک انتخاب نموده است.

ناسا دنیای جهنمی سیاره زهره را با دو کاوشکر جدید آنالیز خواهد نمود

خاتمه سیاره ناهید مورد توجه دیرهنگام ناسا قرار گرفته است. دومین سیاره منظومه شمسی از خورشید اگرچه یک دنیا سنگلاخی بسیار متفاوت از سیاره سرسبز، آبی و سرشار از حیات ماست، اما دوقلوی زمین هم نامیده شده است.

اکنون ناسا اعلام نمود که با دو مأموریت رسمی تازه به نام های وریتاس (Veritas) و داوینچی+ (+Davinchi) را انتخاب نموده که به عنوان بخشی از برنامه این آژانس برای کشف ناهید، به این سیاره بروند. به گفته بیل نلسون (Bill Nelson) مدیر ناسا هر مأموریت 500 میلیون دلار برای توسعه دریافت خواهد نمود و انتظار می رود که زمان پرتاب بین سال های 2028 تا 2030 باشد.

هرچند مریخ ممکن است چهره شاخص این روزها برای کاوش های سیاره ای ناسا باشد، اما سیاره داغ زهره هم دانشمندان را به سوی خود فرا می خواند. به ویژه پس از مطالعه ای که در سال 2020 منتشر شد و وجود احتمالی فسفین را در ابرهای این سیاره نشام می داد. گازی که بر روی زمین اغلب توسط میکروب ها فراوری می گردد.

مأموریت وریتاس که نام آن از سرواژه های عبارت قابلیت انتشار، علوم رادیویی، اینسار (تداخل سنجی رادار دهانه مصنوعی)، توپوگرافی و طیف سنجی ناهید (Venus Emissivity, Radio science, InSAR, Topography And Spectroscopy) گرفته شده، برای نقشه برداری از سطح سیاره زهره طراحی شده است و همچنین پاسخ به این پرسش که چگونه شرایط این سیاره و شرایط زمین تا این اندازه نسبت به هم تغییر نموده است.

مأموریت داوینچی پلاس هم که نام آن مخفف عبارت آنالیز جو عمیق ناهید برای گازهای نجیب، شیمی و تصویربرداری (Deep Atmosphere Venus Investigation of Noble Gases, Chemistry, and Imaging) بر جو ناهید تمرکز خواهد نمود و آنالیز می نماید که آیا این سیاره زمانی دارای اقیانوس بوده است یا خیر. ناسا درباره این طرح پیشنهادی گفت: داوینچی+ در جو شدید و سکونت ناپذیر زهره فرو می رود تا ترکیب آن را به دقت تا سطح اندازه گیری کند.

برنامه دیسکاوری (Discovery Program) یا اکتشاف ناسا که در سال 1992 میلیادی شروع شد بر روی مأموریت های کوچک تر در زمینه علوم سیاره ای متمرکز است تا خلأهای موجود در مأموریت های اصلی ناسا مانند مریخ نورد پشتکار در مریخ و فضاپیمای جونو در مشتری را پر کند.

تام واگنر (Tom Wagner) دانشمند برنامه اکتشاف ناسا گفت: این بسیار عجیب است که چقدر اطلاعات کمی درباره زهره داریم. اما نتایج ترکیبی این مأموریت ها به ما دانش بیشتری درباره این سیاره از ابرهای آسمان آن تا میان آتشفشان های سطح و هسته اصلی آن ارائه خواهد داد. به نظر می رسد که ما این سیاره را دوباره کشف نموده ایم.

برنامه دیسکاوری ناسا پیش از این هم مأموریت های مهمی را پیش برده است که میراث فناوری فضایی محسوب می شوند. از جمله این مأموریت ها می توان به کاوشگرهای همچنان فعال مدارگرد شناسایی ماه (Lunar Reconnaissance Orbiter) و مریخ نشین اینسایت (InSight lander) هم می گردد. مأموریت آینده سایکی (Psyche) هم که برای بازدید از یکی از گران ترین سیارک ها با ارزشی چندین برابر اقتصاد دنیای اعزام خواهد شد، دیگر پروژه این برنامه است.

اعلام رسمی برنامه های آینده ناسا در زمینه علوم سیاره ای می تواند برای دانشمندانی که سال ها بر روی طرح های مفهومی گوناگون کار نموده ند استرس زا هم باشد. در زمینه علوم سیاره ای چهار طرح در حال انجام بود که همه آن ها برای مطالعه بیشتر این سیاره در اوایل 2020 انتخاب شده بودند و هر ایده 3 میلیون دلار هزینه و 9 ماه وقت را به خود اختصاص داد.

اکنون انتاخب داوینچی+ و وریتاس برای دستیابی به ناهید، یعنی دو مأموریت دیگر کنار گذاشته می شوند. یکی رصدگر آتشفشان آیو (Io Volcano Observer) که برای آنالیز قمر فعال آتشفشانی مشتری آیو طراحی شده بود و دیگری تریدنت (Trident) که پیشنهاد فرستادن یک فضاپیما برای پرواز در کنار قمر یخی نپتون یعنی تریتون (Triton) برای آنالیز چگونگی توسعه دنیا های قابل سکونت بود.

فضاپیماهای گوناگون ناسا از جمله فضاپیمای خورشیدی پارکر (Parker) در سال های اخیر پروازهایی را از نزدیکی زهره انجام داده اند اما این آژانس از زمان پروژه ماژلان (Magellan) که برای آنالیز و نقشه برداری از ناهید در سال 1990 میلادی به مدار آن وارد و ارتباطش در سال 1994 قطع شد، مأموریتی اختصاصی به سیاره زهره انجام نداده است.

مأموریت های آینده می توانند بعضی از اسرار سیاره زهره را روشن نمایند از جمله این پرسش که آیا ممکن است این سیاره میزبان نوعی از حیات باشد؟ در هر صورت اکنون واضح است که ناهید شاید مانند یک سیاره غیرقابل سکونت به نظر برسد اما هنوز پرسش های بسیاری درباره آن وجود دارد که پاسخ آن ها را نمی دانیم. پرسش هایی که هم مأموریت های دولتی مانند برنامه دیسکاوری ناسا و هم شرکت های خصوصی مانند راکت لب در پی پاسخ به آن ها هستند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از فضاپیمای ناسا در نزدیکی سیاره زهره