میراث کی روش برای فوتبال ایران چه بود؟

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، کارلوس کی روش پس از 8 سال حضورش در ایران، چه میراثی از خود به جا گذاشته است؛ این می تواند سؤال خوبی باشد که البته پاسخ روشنی دارد.

میراث کی روش برای فوتبال ایران چه بود؟

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، کسی منکر خدمات کی روش در تیم ملی فوتبال ایران نیست. اینکه به تیم ملی نظم داد، ساختار دفاعی تیم ملی ایران را که یکی از معضلات همیشگی بود، شکل داد و البته به عقیده بسیاری با بازیکن سالاری جنگید. هرچند در مورد این موارد هم بسیاری بحث هایی دارند و نقدهایی را به کی روش وارد می دانند. کی روش اما درباره تاثیر حضورش در فوتبال ایران در تاریخ 21 مهر گفته بود: زمین کمپ، میراث من است برای فوتبال ایران. (لینک مطلب)

حال این سؤال مطرح می گردد که آیا زمین کمپ تیم های ملی که چند سال پیش و در زمان ریاست محسن صفایی فراهانی ساخته شده واقعا میراث کی روش بوده یا مواردی دیگری هم هست که می توان از آنها به عنوان میراث این مربی یاد کرد؟ کی روش در این چند سال چه نقشی را به خوبی ایفا کرد و چه رفتاری را از خود به جا گذاشت؟ برای پاسخ به این موضوع کمی به گذشته بازمی گردیم.

پس از حضور افشین قطبی در فوتبال ایران، بسیاری می گفتند او ادبیات جدیدی را وارد فوتبال ایران نموده است. به طور مثال آنهایی که مصاحبه های مربیانی چون آرسن ونگر، ژوزه مورینیو، الکس فرگوسن و... را در رسانه های جهان می خواندند، کلافه بودند از مصاحبه های تکراری بازی خوبی بود، هم ما خوب بودیم و هم آنها مربیان داخلی. افشین قطبی با سبک جدیدی از صحبت کردن، ادبیات جدیدی را وارد فوتبال ایران کرد که برای مخاطبانش هم جذاب بود. با این حال پس از به جا ماندن آن ادبیات از سوی افشین قطبی، باید به میراث کی روش هم در این زمینه توجه کنیم. اینکه او در قبال منتقدانش یا افرادی که به نوعی مقابل خودش می دید، از چه ادبیاتی بهره می برد؟ ادبیاتی که در آن از واژه های گرگ، مار، عقرب، سیرک، خرس های سیرک و... استفاده می شد. این ادبیات پرخاشگرانه، زشت و ناپسند از سوی کی روش به نوعی میراث او بود برای فوتبال ایران؛ میراثی از جنس بد.

کی روش البته میراث بد دیگری هم از خود به جا گذاشت؛ حمله کردن به مدیران بالادستی اش. از وزرای ورزش و جوانان (محمود گودرزی و مسعود سلطانی فر)، رؤسای فدراسیون فوتبال (مهدی تاج در زمان ریاست در سازمان لیگ و علی کفاشیان پس از رفتن از پست ریاست) و دبیرکل فدراسیون گرفته تا افرادی که به نوعی با او در ارتباط بودند. کی روش بارها علیه مافوق های خود مصاحبه کرد و به تندی هم علیه آنها جبهه گرفت. در همین آخرین روزهای حضورش هم به شدت علیه مسعود سلطانی فر جبهه گرفت تا نشان دهد در واپسین لحظات هم دست از این کار خود نمی کشد. میراثی که کی روش از خود به جا گذاشت، به همین پررنگی بود. ادبیات نامناسب و حمله تند به مدیران بالا سری!

وی با استفاده از این ادبیات و این شیوه، بین هوادران، مسئولان و افراد مختلف دوگانگی و دوقطبی ایجاد کرد و در واقع تفرقه انداخت و حکومت کرد. بعضی اطرافیان او هم که نانشان در تفرقه انداختن و اختلاف افکنی بود به این مسائل دامن می زدند. شاید از کی روش میراث های دیگری (خوب یا بد) باقی مانده اما قطعاً دو موردی که در بالا به آنها اشاره شد، جزو میراث های ماندگار این مربی پرتغالی بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "میراث کی روش برای فوتبال ایران چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث کی روش برای فوتبال ایران چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید