سیلوی تاریخی اهواز به مکان گردشگری تبدیل می گردد

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با بیان اینکه حفظ اصالت فنی و صنعتی سیلوی اهواز به اسم یکی از نمادهای تاریخی این کلان شهر یک اولویت اساسی محسوب می گردد گفت: مالک این سازه تاریخی به صراحت اعلام نموده که تمایلی به تغییر کاربری (تخریب) این بنای با ارزش تاریخی ندارد.

سیلوی تاریخی اهواز به مکان گردشگری تبدیل می گردد

شهلا عموری اظهار کرد: سیلوی اهواز با نام سیلوی شهید آذر پیکان اهواز به مساحت 35 هزار مترمربع واقع در کرانه غربی رودخانه کارون، در چارچوب اجرای اصل 44 قانون اساسی، از سوی سازمان خصوصی سازی در 1397 به مزایده گذاشته شد ولی بعد از مدت کوتاهی از واگذاری به بخش خصوصی، این سیلو به شماره 32162 در ردیف آثار ملی میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان توضیح داد: به دلایل زیست محیطی، فعالیت اصلی این سیلو (با کاربری انبارداری گندم) با محدودیت های جدی همراه است.

او توضیح داد: پیش از واگذاری این سیلو به بخش خصوصی، اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان به مدیران پیشین اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان (مالک پیشین سیلو) طی تذکرات قضایی خواهان توقف فعالیت آن در زمینه بارگیری و تخلیه گندم شده بود.

عموری با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت اصلی این سیلو به واسطه قرار گرفتن آن در مرکز شهر اهواز (امانیه) با محدودیت هایی دیگری همراه است، گفت: با توجه به اعمال محدودیت ترافیکی تردد خودروهای سنگین حمل گندم و یا هر محموله دیگر، امکان فعالیت سیلو را با موانعی همراه نموده است.

فعالیت اصلی سیلوی اهواز توجیه مالی ندارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با اشاره به قدمت 85 ساله سیلوی اهواز اظهار کرد: از این بنای صنعتی به اسم اثر شاخص کلان شهر اهواز در تاریخ معاصر و زمینه شکل گیری شهر مدرن یاد می گردد.

او اضافه کرد: تداوم فعالیت صنعتی این سیلو به علت شرایط موجود (محدودیت های زیست محیطی و ثبت در ردیف آثار ملی میراث فرهنگی کشور) فاقد توجیه مالی است؛ ازاین رو برابر با مصوبه ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری استان، اتاق اهواز متولی شناسایی راهکاری اساسی برای برطرف این چالش به وجود آمده شده است.

اصالت فنی و صنعتی سیلوی اهواز حفظ می گردد

عموری توضیح داد: به همین دلیل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز از سازمان مدیریت صنعتی خواسته تا آنالیز های کارشناسی در مورد شرایط پیش آمده برای سیلوی تاریخی اهواز را شروع کند.

او به بعضی نتایج اولیه از آنالیز های انجام شده به وسیله سازمان مدیریت صنعتی اشاره نمود و گفت: پیش بینی می گردد که با توجه به آمادگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، این سیلو با حفظ ساختار فنی و صنعتی اصیل خود، به مکانی جهانگردی تبدیل گردد.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به نشست کارشناسی برای آنالیز طرح های پیشنهادی سرمایه گذار و دستگاه های اجرایی مانند اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان طی روزهای آینده، گفت: مالک فعلی این سیلو طی سال های اخیر، هزینه های متعددی را برای حفاظت از بنا انجام داده است و تمایل دارد مطابق با قوانین و مقررات، این بنا به بهره وری لازم برسد تا علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی، در حوزه گردشگری و جذب جهانگرد فعالیت کند.

به کارگیری ظرفیت های فعلی در راستای فرصت های شغلی پایدار

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به وجود ظرفیت های صنعتی ویژه موجود در سیلوی تاریخی اهواز گفت: این بنا دسترسی مناسبی به رودخانه کارون دارد و از سوی دیگر خط آهن متصل به سیلو، ظرفیت های بسیار مناسبی را فراهم نموده است.

او ادامه داد: این سیلو دارای 35 هزار مترمربع محیط مناسب جهت انجام فعالیت هایی با موضوع گردشگری است که امیدواریم در صورت تأیید نتایج آنالیز های کارشناسی، زمینه اشتغال مستقیم تعداد زیادی از افراد جویای کار در استان را فراهم کند.

عموری با بیان اینکه حفظ ارزش های تاریخی و میراث ملی برای بخش خصوصی همیشه یک اولویت محسوب می گردد گفت: این اولویت در سیلوی اهواز می تواند بهره وری مالی مناسبی در حوزه گردشگری رقم بزند.

برداشت اشتباه از تغییر کاربری سیلو

مالک سیلوی آذر پیکان اهواز با اشاره به نشست اخیر کارگروه تسهیل و برطرف موانع فراوری استان خوزستان اظهار کرد: در این کارگروه تقاضایی در مورد تغییر کاربری سیلو با مفهوم تخریب و یا هر دخل و تصرف دیگری در بافت بنا ارائه نشده؛ لذا برداشت اشتباهی اسم شده است.

مجتبی انصاری گفت: به اسم مالک این سیلو در نشست کارگروه تسهیل و برطرف موانع فراوری استان به پنج تقاضا با موضوع تأمین گندم، برطرف ممنوعیت ورود تریلی حمل گندم به مرکز شهر، اعطای سهمیه نگهداری گندم و بعلاوه صدور مجوز فعالیت ویژه این بنا در زمینه های گردشگری و میراثی بیان شد.

او توضیح داد: درنهایت اگر موانع به وجود آمده در تأمین و نگهداری گندم در سیلوی اهواز از سوی دستگاه های مربوطه برطرف نگردد، فعالیت این بنا با موضوع های گردشگری پیگیری و دنبال خواهد شد.

بر اساس مستندات موجود سیلوی آذر پیکان اهواز که در کرانه غربی رودخانه کارون واقع شده و یکی از مظاهر و نمادهای این کلان شهر محسوب می گردد در دی 1397 به قیمت 700 میلیارد ریال به صورت فروخته شد. این سیلو که در سال 1319 با هزینه 15 میلیون ریال به بهره برداری رسیده بود.

سیلوی آذر پیکان اهواز با کاربری نگهداری و ذخیره سازی غلات و به ویژه گندم تعریف شده است و در زمان های گذشته که کشتیرانی در رودخانه کارون در جریان بود گندم به وسیله این راه آبی به این سیلو حمل می شد.

این سیلو به سه راه آبی (رودخانه کارون)، شوسه و راه آهن دسترسی دارد و به اسم محل صادرات گندم در منطقه جنوب کشور به کشورهای همسایه حائز اهمیت فراوان بوده و به اسم یک نماد شهری هم یکی از جاذبه های تاریخی اهواز محسوب می گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "سیلوی تاریخی اهواز به مکان گردشگری تبدیل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیلوی تاریخی اهواز به مکان گردشگری تبدیل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید