راه اندازی پویش مردمی برای نجات مجموعه باستانی شیوشگان ، دادستان کرمان ورود کند!

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، به تازگی پویشی مردمی در فضای مجازی برای پایان دادن به تصرفات بر فراز کوه های صاحب الزمان(عج) کرمان به وجود آمده است.

راه اندازی پویش مردمی برای نجات مجموعه باستانی شیوشگان ، دادستان کرمان ورود کند!

گروه دانشگاه وبلاگ آبی اناری ها، حنانه جانمحمدی * مجموعه کوه های شیوشگان را همه به نام کوه های صاحب الزمان می شناسیم، مجموعه ای تاریخی که قدمت آن به سال های دور برمی شود و سینه اش مالامال وقایع ثبت شده در دل تاریخ است. مدتی است که این مجموعه گرانبها با تصرفات چند موسسه و سازمان از حالت طبیعی خود درآمده است. در یک سال گذشته در خبر هایی گوناگون به ساخت و ساز در محلی که آن را بام کرمان می نامند اشاره کرده ایم.

استان کرمان بهشت بنا های تاریخی است که متاسفانه با عدم همراهی مسئولین برای حفظ و ارزش گذاری رو به رو است. محوطه تاریخی شیوشگان به خودی خود صاحب بخش بزرگی از این بنا های تاریخی است که با دست بردن به طبیعت بکر آن، لطمه های جبران ناپذیری را متحمل شده است. ادعای ساخت هتل و تله کابین باعث شده که سطح کوه را خراش داده و با اقداماتی غیر قابل باور باعث نابودی اراضی طبیعی بشوند.

اما به تازگی پویشی در کرمان مطرح شده که در آن مردم با قرار دادن تصویر خود در پوستری، از دادستان عمومی و انقلاب استان کرمان خواستار جلوگیری از پیش روی های موسسه ملل بر فراز کوه های صاحب الزمان می شوند.

برای روشن شدن هرچه بیشتر موضوع با امید ابراهیمی، فعال میراث فرهنگی و کارشناس بازسازی بنا های تاریخی به گفتگو نشستیم. امید ابراهیمی با راه اندازی این پویش در اینستاگرام، در تلاش است تا با رسانه ای کردن کوهخواری در کرمان، مانع تحقق ساخت پروژه های عمرانی در شیوشگان و ورود مقامات قضایی به ماجرا بشود.

وی می گوید: شروع این پروژه از سال 94 بود که با حرف و حدیث زیادی هم همراه بود. در ابتدا محیط زیست با معین چند اصل از جمله عدم انفجار در کوه های شیوشگان، قول صدور مجوز را داده بود که هیچ کدام از این بند ها توسط مسئولین پروژه رعایت نشد. عدم قطعی درختان، عدم انفجار و استفاده نکردن از آب و خاک منطقه تاریخی صاحب الزمان از جمله شروط محیط زیست کرمان بود که در فرایند ساخت و ساز مورد بی توجهی قرار گرفت.

امید ابراهیمی در ادامه می گوید: در این سال ها اعتراضات متعددی به همت فعال زیست محیطی و میراث فرهنگی شکل گرفت. در ارتفاعات این محدوده تاریخی ، قلعه با قدمت بسیار بالا واقع شده است که برای ثبت آن در میراث ملی، دوندگی زیادی کردم تا بالاخره بعد از گذشت 4 سال به ثبت رسید. با این حال به نظر من ثبت و تایید این قلعه تاریخی بعد از مطالبه گری های چند ساله نشان از این دارد که این بنا دیگر در راستا ساخت و ساز های بام کرمان نیست و عملا کار پروژه با این قسمت تمام شده است.

بیشتر بخوانید:

  • پروژه بام کرمان در بایکوت خبری در حال اتمام است + عکس
  • ساخت تله کابین بر فراز سکونت گاه انسان های نخستین! / نهاد های نظارتی شیون شیوشگان را نشنیده گرفتند!
  • صحبت های شهردار کرمان در خصوص فشار های مسئولان سابق استان برای پروژه بام کرمان + فیلم
  • هتل هایی که بر میراث فرهنگی کرمان ساخته می شود / سوء استفاده سودجویان از اهمیت اخبار شهادت سردار دل ها
  • سرنوشت نامعلوم کوه صاحب الزمان(عج) / جولان گری در بام کرمان!
  • اسناد 100 صفحه ای فساد 2 هزار میلیاردی پروژه هتل بام کرمان به نهاد های امنیتی و قضایی ارسال شد
  • توسعه روی لبه پرتگاه / بر سر میراث فرهنگی چند هزار ساله کرمان هتل و تله کابین می سازند

این کارشناس بازسازی بنا های تاریخی اضافه می کند: در روز های تعطیل و حتی ایام عید نوروز که به دلیل شیوع کرونا تمامی مردم خانه نشین شده بودند و کار ها خوابیده بود، تصرفات بام کرمان با قدرت و سرعت تمام در حال انجام بود. لزوم اجرای چنین طرح های خطرآفرینی برای فرهنگ و طبیعت کرمان در این مجموعه تاریخی چیست؟ با این حال سطح گسترده ای از کوه های صاحب الزمان باستانی است و علاوه بر این قلعه، بنا ها و غار های تاریخی دیگری در راستا و حریم پروژه بام کرمان قرار دارند. تصویر غارهای تاریخی که با بی مهری مسئولان میراث فرهنگی دست و پنجه نرم می کند را ببینید.

امید ابراهیمی با اشاره به پویش راه اندازی شده در کرمان برای جلوگیری از ادامه تصرفات در کوه های تاریخی کرمان اضافه می کند: باتوجه به ثبت قلعه در میراث فرهنگی، دست ما برای مطالبه گری در خصوص پایان دادن به این تصرفات باز تر شده و مردم نیز به همراهی مان آمده اند. قبل از ثبت این اثر در میراث فرهنگی به دلیل ناشناخته بودن قلعه بسیاری از مردم این مشکل بزرگ برای تاریخ و قدمت استان را نادیده می گرفتند که در حال حاضر شرایط بهتر شده است. به دلیل شیوع کرونا در نظر گرفتیم تا دادخواهی خود را به صورت مجازی پیش برده و مردم و فعالین محیط زیست و میراث فرهنگی را با خود همراه کنیم.

فعال میراث فرهنگی استان کرمان می گوید: تا به امروز کاربران زیادی در اینستاگرام اقدام به قرار دادن عکس خود در پوستر تهیه شده و اشتراک آن در بین دنبال کنندگان خود کرده اند. استقبال مردم، دانشجویان و دوستداران تاریخ و میراث فرهنگی بسیار بوده و امیدواریم طی این راستا موجب ورود مجدانه مقامات قضایی به پفراینده بشود. ناگفته نماند که سرعت پروژه نیز شدت گرفته است.

ابراهیمی در پایان می گوید: متاسفانه محیط زیست و منابع طبیعی نیز خود را در جریان چگونگی پیشرفت این پروژه خود را عقب کشیدند. مسئولین قضایی کشور هم نگاهی جدی به مسئله نداشته اند. در شرایط کنونی نیاز به ورود نهاد های نظارتی با توجه به ثبت قلعه بیش از پیش احساس می شود. این مجموعه که به تنهایی صاحب چندین اثر تاریخی است و یک منطقه طبیعی، تاریخی و فرهنگی است که می تواند به ثبت جهانی نیز برسد، می شود که با ورود به موقع دادستان کرمان از نابودی هرچه بیشتر آن جلوگیری کرد.

البته با توجه به صحبت های این فعال محیط زیستی، نباید تلاش ها و مطالبه گری های فعالان دانشجویی را هم در این خصوص نادیده بگیریم. سیدمحمدامیر گنجعلیخانی، فعال دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان از جمله کسانی است که تا کنون در پیگیری و مطالبه گری این پفراینده موثر بوده. البته او حالا از ورود دادستان به پفراینده و رسیدگی به آن خبر داد.

در تلاشیم که در گزارش های بعدی بتوانیم با مسئولین میراث فرهنگی استان کرمان گفتگویی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "راه اندازی پویش مردمی برای نجات مجموعه باستانی شیوشگان ، دادستان کرمان ورود کند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی پویش مردمی برای نجات مجموعه باستانی شیوشگان ، دادستان کرمان ورود کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید