توافق 68 میلیون دلاری ازبکستان و افغانستان برای صادرات فرآورده های نفتی

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، نشست بازرگانی ازبکستان و افغانستان با حضور بازرگانان و تجار 2 کشور در شهر تاشکند برگزار گردید.

توافق 68 میلیون دلاری ازبکستان و افغانستان برای صادرات فرآورده های نفتی

به گزارش خبرنگار وبلاگ آبی اناری ها در تاشکند، نشست بازرگانی ازبکستان و افغانستان با حضور بازرگانان و تجار 2 کشور در شهر تاشکند برگزار گردید.

هدف از برگزاری این نشست برقراری همکاری های پایدار و بلندمدت با همکاران افغانستانی و افزایش بیش از پیش صادرات فرآورده های داخلی به بازار افغانستان است.

هیئت افغانستان شامل تجار، نمایندگان بیش از 70 شرکت فعال در زمینه های ارائه خدمات، مخابرات، استخراج معادن، ساختمان، واردات و صادرات مواد غذایی است.

در این نشست همچنین تولیدنمایندگان لوازم آشپزخانه، سنگ های طبیعی، نوشابه ها، لوله های فاضلاب و مواد شوینده نیز حضور پیدا کردند.

بدرالدین عابداف معاون وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و محمد همایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان در این نشست بر گسترش بیش از پیش همکاری های متقابل و به ویژه تشدید روابط بازرگانی بین 2 کشور تاکید نمودند.

در چارچوب این نشست همچنین برای آنالیز چشم انداز تجارت متقابل با هیئت افغانستان گفت وگوهای دوجانبه انجام شد.

در خاتمه نشست طرفین 25 قرارداد صادرات و همچنین یک یادداشت تفاهم همکاری برای صادرات فرآورده های نفتی به افغانستان به ارزش 68 میلیون دلار به امضا رساندند.

مبادلات بازرگانی 2 کشور در سال 2017 میلادی با 19 درصد افزایش نسبت به سال قبل در سطح 617 میلیون و 100 هزار دلار نهاده شد.

همچنین مبادلات بازرگانی این 2 کشور طی 5 ماه سال 2018 میلادی با 15 درصد افزایش در سطح 286 میلیون و 700 هزار دلار نهاده شد.

هم اکنون در ازبکستان 110 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران افغانی و در افغانستان نیز 8 شرکت با حضور بازرگانان ازبک فعالیت می نمایند.

افغانستان استقلال این کشور را در تاریخ 22 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 13 اکتبر سال 1992 میلادی بین این 2 کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس

به "توافق 68 میلیون دلاری ازبکستان و افغانستان برای صادرات فرآورده های نفتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق 68 میلیون دلاری ازبکستان و افغانستان برای صادرات فرآورده های نفتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید