تظاهرات مجدد یونانی ها علیه توافق با مقدونیه

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، هزاران یونانی معترض در شهر تسالونیکی در شمال این کشور علیه توافق اخیر با کشور مقدونیه برای خاتمه دادن به چندین دهه اختلاف بر سر موضوع نام مقدونیه تظاهرات کردند.

تظاهرات مجدد یونانی ها علیه توافق با مقدونیه

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها و به نقل از خبرگزاری رویترز، ماه ژوئن آتن و اسکوپیه به توافقی دست یافتند که به موجب آن اختلاف چندین ساله دو کشور بر سر نام مقدونیه حل و فصل می گردد اما این توافق خشم تعداد زیادی از یونانیان را در پی داشته است.

روز شنبه مردم در شهر تسالونیکی یونان علیه این توافق به خیابان آمدند و پلیس این کشور به سمت گروهی از معترضان جدا گردیده از جمعیت اصلی تظاهرات که شروع به پرتاب سنگ به سمت پلیس نموده بودند، گاز اشک آور شلیک کرد.

تلویزیون دولتی یونان تصاویری از حمله نیروهای پلیس ضد شورش به سمت معترضان در نزدیکی موانع اطراف یک نمایشگاه سالانه تجاری در یکی از پارک های این شهر پخش کردند.

آلکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان قرار بود یک سخنرانی در این مکان محافظت گردیده ایراد کند. منابعی در پلیس یونان تعداد متعرضان در این تظاهرات را بیش از 15 هزار نفر برآورد کردند. بسیاری از این معترضان پرچم های سفید و آبی کشور یونان را تکان می دادند.

یونان و مقدونیه از سال 1991 بر سر نام مقدونیه دچار اختلاف گردیده اند چرا که این نام می تواند برای مطرح کردن یکسری ادعاهای ارضی نسبت به یک استان هم نام با آن در یونان نیز استفاده گردد.

شهر تسالونیکی در واقع مرکز همین استان در شمال یونان به نام استان مقدونیه است. این در حالی است که مقامات مقدونیه برای تاریخ 30 سپتامبر فراخوان برگزاری همه پرسی در مورد توافق مذکور با یونان را داده اند؛ توافقی که باعث خواهد شد اسم کشور مقدونیه تبدیل به جمهوری مقدونیه شمالی گردد.

این در حالی است که یونانیان معترض می گویند که همچنان نام مقدونیه در این عبارت وجود دارد و تغییر مورد نظر آنها به دست نیامده است. روز شنبه آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از مردم مقدونیه خواست به توافق اخیر با یونان رای مثبت بدهند تا به این ترتیب یک قدم به عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا نزدیک تر شوند.

مرکل بعد از دیدار با زوران زائف، نخست وزیر مقدونیه در اسکوپیه، گفت : این مسائل بسیار ارتباط نزدیکی با هم دارند.

او به وبلاگ آبی اناری ها گفت : بدون حل این مناقشه بر سر نام کشور، پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو نمی تواند اتفاق بیافتند.

ماه ژوئن ناتو از مقدونیه به منظور شروع مذاکرات پیوستن به این ائتلاف دعوت به عمل آورد، اما گفت که مقدونیه به این منظور باید اول قانون اساسی خود را تغییر دهد و اسم جدیدش را تصویب کند. تاکنون یونان مانع پیوستن مقدونیه به این دو ائتلاف بوده است.

اتحادیه اروپا نیز گفته است که تاریخی با توجه به اجرای توافق مربوط به این تغییر نام برای مذاکرات پیوستن مقدونیه به این اتحادیه معین خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تظاهرات مجدد یونانی ها علیه توافق با مقدونیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تظاهرات مجدد یونانی ها علیه توافق با مقدونیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید