با مصرف این غذاها، کمبود آهن بدن تان را جبران کنید

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، آهن یک عنصر معدنی است که در مقادیر جزئی در تمامی سلول ها یافت می گردد. این عنصر به خوبی به وسیله بدن نگهداری می گردد و تقریبا هر روز 90 درصد آهن بازیافت شده و مجددا استفاده می گردد و بقیه آهن به طور عمده به وسیله صفرا دفع می گردد.

با مصرف این غذاها، کمبود آهن بدن تان را جبران کنید

بیش از یک قرن است که آهن به عنوان یک ماده مغذی ضروری شناخته شده است، اما باوجود دسترسی وسیع به مواد غذایی غنی از آهن، هنوز کمبود تغذیه ­ای آهن و کم خونی فقر آهن شایع ترین بیماری کمبود تغذیه ­ای در جهان است. حال شاید سوال آن باشد که کدام منابع غذایی سرشار از آهن هستند و چگونه باید آن ها را مصرف کرد؟.

آهن یک عنصر معدنی است که در مقادیر جزئی در تمامی سلول ها یافت می گردد. این عنصر به خوبی به وسیله بدن نگهداری می گردد و تقریبا هر روز 90 درصد آهن بازیافت شده و مجددا استفاده می گردد و بقیه آهن به طور عمده به وسیله صفرا دفع می گردد. برای حفظ تعادل آهن و تأمین 10 درصد اتلاف آن، آهن باید به وسیله مواد غذایی در دسترس بدن قرار گیرد که در غیر این صورت کمبود آهن ایجاد می گردد و فرد به کم خونی ناشی از فقر آهن مبتلا می گردد.

آنمی فقر آهن در بچه ها، دختران نوجوان و زنان در سنین باروری شایع است. درمان کم خونی فقر آهن شامل تشخیص علت ایجاد این نوع کم خونی، مکمل کمک آهن و رژیم غذایی حاوی آهن است. در حال حاضر به علت شرایط مالی جامعه ترکیبات سبد غذایی بسکمک از خانوار ها تغییر نموده است و بعضی از مواد غذایی از مصرف روزانه به مصرف هفتگی و بعضی از مصرف هفتگی به مصرف ماهانه تبدیل شده اند و همین امر امنیت غذایی را در بسکمک از خانوار ها به خصوص منطقه ها حاشیه شهر و استان های محروم به خطر انداخته است.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، افزایش قیمت اقلام مواد غذایی به خصوص گوشت قرمز، لبنیات و میوه در طی سال های گذشته باعث شده است که سهم گوشت قرمز در سبد خرید خانوار محدود گردد. در حالی که گوشت قرمز منبع اصلی و خوب دریافت آهن در سفره خانوار محسوب می گردد که آهن آن از نوع آهن هم است که جذب آن حدود 15 تا 35 درصد است.

در عین حال آهن غیر هم در منابع گیاهی وجود دارد و جذب آن 2 تا 20 درصد است. باید توجه کرد که منبع غنی آهن هم نیز جگر گاو است و به غیر از این ماده غذایی گوشت قرمز، زرده تخم مرغ و گوشت مرغ هم دارای آهن هم هستند، اما میزان آهن آن ها از جگر گاو کمتر است.

در حال حاضر با توجه به شرایط مالی جامعه بعضی از خانوار ها که قدرت خرید گوشت قرمز را ندارند یا به دلایلی مثل گیاه خواری نمی توانند گوشت قرمز یا جگر گاو یا تخم مرغ مصرف نمایند، می توانند از منابع گیاهی حاوی آهن تا حد زیادی از احتیاج خود به این عنصر را تامین نمایند.

به عنوان مثال حبوباتی مانند عدس، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید و سبزی هایی مثل شوید، جعفری، ترخون و جعفری منابع خوب آهن گیاهی هستند. بعلاوه در 100 گرم تخم ریحان 9.8 میلی گرم، پسته 14 میلی گرم، توت خشک 9.5 میلی گرم، بادام خشک 4.7 میلی گرم آهن وجود دارد که از منابع بسیار خوب آهن گیاهی هستند.

در عین حال گندم یا عدس به صورت جوانه زده نیز از منابع بسیار خوب آهن محسوب می شوند که می توانید آن ها را همراه سالاد با آبلیمو میل کنید و حتی از این جوانه ها به صورت تازه یا خشک شده در غذا های بچه ها بهره ببرید.

منبع: فرادید

به "با مصرف این غذاها، کمبود آهن بدن تان را جبران کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با مصرف این غذاها، کمبود آهن بدن تان را جبران کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید