این نوشیدنی پرطرفدار آلزایمر را از شما دور می نماید ، برترین و بدترین خوراکی ها و نوشیدنی ها برای مغز

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، در اینجا هشت خوراکی را به شما معرفی می کنیم که چهارتا از آن ها به بهبود عملکرد مغز یاری می نمایند و چهارتای دیگر آن هایی هستند که مغز شما خیلی از آن ها خوشش نخواهد آمد.

این نوشیدنی پرطرفدار آلزایمر را از شما دور می نماید ، برترین و بدترین خوراکی ها و نوشیدنی ها برای مغز

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، مری آن لی لا، مدیر مؤسسه گیاهان برای سلامتِ انسان که در دانشگاه نورث کارولینا مستقر است، می گوید مغز اندامی پیچیده است و غذاهای مختلف تاثیراتِ متفاوتی روی آن دارند. بعضی غذاها- مانند سبزیجات رنگی، چربی های سالم و پروتئین ها - می توانند بافتِ مغز را بسازند و التهاب آن را کم نمایند، درحالیکه بقیه تأثیراتی کاملاً معکوس روی آن دارند. در این مطلب ما 4 نوع از برترین و بدترین غذاها برای مغز را مرور می کنیم.

برترین خوراکی ها برای سلامت مغز

1. بلوبری

برای تقویتِ مغز در ساعاتِ اولیه صبح میزانی از انواع توت را به سالاد یا ناموتی تان اضافه کنید. مطالعه ای که اخیراً اجرا شده است نشان می دهد که مصرفِ روزانه 2.5 فنجان انواعِ توت های غنی از فلاونویید به مدتِ 6 ماه التهاب مغز را کاهش و سرعتِ پردازش اطلاعات به وسیلهِ آن را به طرز چشمگیری افزایش می دهد. ضرورت دارد که بلوبری را هر روز مصرف کنید تا به این نتایج برسید.

لی لا می گوید: فلاونوئیدها بافت مغز را با کم کردنِ التهاب تقویت می نمایند و اجازه نمی دهند تا فشارهای اکسیدنماینده فعالیتِ مغز را مختل نمایند.، اما نکته اینجاست که فلاونوئیدها باید روزانه مصرف شوند. باید هر روز میزانی فلاونوئید در برنامه تان داشته باشید و نمی توانید همان میزان را جمع کنید و آخر هفته یک جا مصرف کنید.

2. سالمون

ماهی سالمونِ آزاد و سایر ماهی های چرب غنی از اومگا 3 هستند و طبق تحقیقی که در سال 2022 اجرا شده است، این ماده با افزایشِ حجم مغز، تقویت استدلالِ انتزاعی و تفکرِ منطقی مرتبط است. امگا 3 بعلاوه زوالِ شناختی را کاهش می دهد و خطر بیماریِ آلزایمر را کم می نماید. سه تکه سوشی حاوی مقادیرِ کافی از سالمون است که میزانِ اومگای 3 لازم برای داشتنِ مغزی سالم را فراهم می نماید.

3. تخم مرغ

فرقی نمی نماید که تخم مرغ را هم زده، آب پز یا نیمرو دوست داشته باشید؛ آن ها سرشار از انواع مواد مغذی مثلِ کولین و لوتئین هستند که به عملکردِ مغز یاری می نمایند. مصرفِ روزانه یک عدد تخم مرغ می تواند سرعتِ زوالِ شناختی را در افراد کاهش دهد.

4. قهوه

قهوۀ صبح گاهی شوکِ خوبی برای تقویتِ مغز است. لی لا شرح می دهد: قهوه سلول های مغزی را نه می سازد و نه برای انتقال دهنده های مغز سوخت تولید می نماید، بلکه به افرادی که از بیماری های عصبی رنج می برند یاری می نماید. قهوه به هشیاری و تمرکز بیش تر یاری می نمایند.

مطالعات نشان داده اند که این نوشیدنی محبوب می تواند زوال شناختی را کاهش دهد و توانایی تصمیم گیری و برنامه ریزی را بهبود ببخشد. اما نوشیدن زیاد از حد قهوه می تواند اثراتِ معکوس داشته باشد. نوشیدن بیش تر از 6 فنجان قهوه در روز با 53 درصد افزایش در خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط است.

بدترین خوراکی ها برای مغز

1. فست فود

غذاهای فوری که معمولاً می توانید در حالِ نشسته درماشین آن ها را دریافت و مصرف کنید، مقادیرِ زیادی چربی و قند دارند و فاقد موادِ مغذیِ موردِ احتیاج بدن هستند. متخصصان می گویند مصرفِ این مواد را به یک روز یا کم تر در یک هفته کاهش دهید. مصرف زیاد این مواد غذایی می تواند در درازمدت روی سلامت شناختی اثر بگذارد.

تحقیقی که در سال 2022 به وسیلهِ انجمنِ بین المللی آلزایمر انجام شد نشان داد بزرگسالانی که حداقل 20 درصد از کالریِ مورد احتیاجشان را از غذاهای به شدت تولید شده دریافت می کردند، 25 درصد سریع تر از سایرین توانایی شان در برنامه ریزی و انجام وظایف کاهش پیدا می کرد. افراد زیر 30 سالی که بیش تر از 3 بار در هفته فست فود مصرف نموده بودند، بیش تر از سایرین دچار فشارهای ذهنی بودند.

2. شیرینی جات

شیرینی، کیک، کلوچه و سایر شیرینی جاتِ بسیار خوشمزه سرشار از چربی های ترانس (غیراشباع) هستند (که معمولاً با نامِ روغنِ هیدروژنه روی بسته بندی آن ها درج شده است). چربی های ترانس علاوه بر آنکه خطر سکته قلبی و مغز را افزایش می دهند، اثرات نامطلوبی نیز روی مغز می گذارند.

بزرگسالان بالای 60 سال که بالاترین میزان چربی های ترانس را در خون شان داشتند، 50 درصد بیش تر از سایرین احتمال داشت که دچار نوعی از فراموشی شوند و 39 درصد بیش تر احتمال داشت که دچار آلزایمر شوند.

3. نوشابه رژیمی

از نوشابه رژیمی پرهیز کنید. آسپارتام یک نوع شیرین نماینده مصنوعی است که در انواعی از غذاها و نوشیدنی ها یافت می گردد و عملنمودهای ضروری مغز مثل آزادسازی دوپامین و سروتونین را مختل می نماید و با افزایشِ خطر مسائلِ یادگیری، تحریک پذیری و سایر مسائل عصبی-رفتاری مرتبط است.

منبع: فرادید

منبع: همشهری آنلاین

به "این نوشیدنی پرطرفدار آلزایمر را از شما دور می نماید ، برترین و بدترین خوراکی ها و نوشیدنی ها برای مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این نوشیدنی پرطرفدار آلزایمر را از شما دور می نماید ، برترین و بدترین خوراکی ها و نوشیدنی ها برای مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید