آیا استارتاپ ها از بحران کرونا نجات می یابند؟

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، 93 درصد از بنگاه های مالی جهان، هرگز تصور نمی کردند که با بحران عالم گیری مانند ویروس کرونا روبرو شوند و هیچ برنامه ای برای مقابله با آن نداشتند.

آیا استارتاپ ها از بحران کرونا نجات می یابند؟

در یک ماه گذشته، شرکت اوبر 3700 نفر و شرکت ایربی ان بی 1900 نفر از کارکنان خود را به دلیل بحران اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا، تعدیل کردند. آن ها غول های کسب وکارهای دیجیتالی جهان در صنعت حمل ونقل آنلاین و در صنعت گردشگری به حساب می آیند. موج های گسترده تعدیل نیرو، تنها راهی بوده است که به وسیله آن بنگاه های بزرگ جهان کسب وکارشان را در این شرایط حفظ کردند. نه فقط استارت آپ ها، که بزرگترین شرکت های صنعتی جهان نیز از موج ویرانگر بزرگترین رکود اقتصادی قرن جهان بی دردسر عبور ننموده اند. حتی شرکت خودروسازی رنو نیز هفته گذشته 15 هزار نفر از نیروی انسانی خود را تعدیل کرد.

فرزین فردیس، نایب رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، درباره یک مطالعه جهانی از تاب آوری بنگاه های اقتصادی در بحران های سخت، به ایرنا می گوید: اکسنچر(Accenture) که یکی از بزرگترین مراکز مشاوره بنگاه های اقتصادی جهانست، در ابتدای می 2020 آمارسنجی در بیش از 100 کشور جهان انجام داد. در این گزارش از بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط پرسیده شده که چقدر برنامه برای مواجهه با چنین بحرانی داشته اید؟ آیا اصلا برنامه ای داشته اید؟ جالب این است که 71 درصد بنگاه های بین المللی جهان اعلام کردند که هیچ برنامه ای نداشتد و هرگز فکر نمی کردند که بحرانی چنین بزرگ بتواند رخ دهد که تمام زنجیره تامین، فراوری، توزیع، فروش و نیروی انسانی را تحت تاثیر قرار دهد.

فردیس ادامه می دهد: 22 درصد دیگر بنگاه ها هم می گویند که برنامه هایی برای شرایط مشابه داشتیم، ولی برنامه های ما ابدا جوابگوی این حجم از شوک به عرضه و تقاضا باشد. در واقع می توان گفت که 93 درصد از بنگاه های اقتصادی جهان نمی دانستند که چطور باید از پس چنین بحران جهان شمولی برآیند.

طبیعتا در ایران هم بنگاه های اقتصادی بخاطر ساختار بسیار نحیف و منابع کمی که در طول زمان انباشت نموده اند، حساسیت و آسیب پذیری بیشتر از سطح متوسط جهان دارند. این منابع صرفا اقتصادی نیستند و ظرفیت های مدیریتی مهم ترین آن هاست.

در چنین بحرانی که تمام جهان را در شوک عمیق فرو برده است، استارت آپ های ایرانی چه جایگاهی دارند؟ سازمان فناوری اطلاعات، پیمایشی درباره تاثیر بحران کرونا بر استارت آپ های ایرانی انجام داده است. در این پیمایش 61درصد از کسب وکارها ادعا نموده اند در صورت تداوم شرایط موجود، کسب وکارشان در کمتر از 3 ماه به طور کامل تعطیل خواهد شد. 6 شرکت دیگر بین 3 تا 6 ماه تاب می آورند و 30 شرکت نیز ادعا نموده اند که با منابع موجود تنها تا خاتمه سال می توانند به فعالیت در کسب و کار خود ادامه دهند. همچنین 43 درصد شرکت هایی که کمتر از 3 ماه منابع برای ادامه کسب وکار خود دارند، در حوزه نرم افزار فعالیت دارند.

فردیس، مدرس دانشگاه در حوزه کارآفرینی می گوید: بنگاه های ما در سال های گذشته به دلیل تحریم بسیار نحیف شدند و می توان گفت که هیچ ظرفیت مازادی برای آن ها باقی نمانده است. طبیعتا استارت آپ ها هم از این مقوله مستثنی نیستند. البته استارت آپ ها به نسبت بنگاه های بزرگ و متوسط ممکن است که از نظر منابع اقتصادی و انسانی ضعیف تر باشند؛ ولی حداقل در یک جنبه قوی ترند و شاید این مهم ترین چیزی باشد که این روزها به آن احتیاج داریم. این توان یادگیری و انعطافی است که یک شرکت باید داشته باشد.

توان یادگیری، استارت آپ ها را نجات می دهد

او به توان یادگیری بنگاه ها تاکید می نماید و می گوید: جمله معروفی در جهانی مدیریت و بیولوژی وجود دارد که می گوید این قوی ترین موجودات زنده نبودند که توانستند خودشان را از خطر انقراض نسل نجات دهند، این بزرگ الجثه ترین موجودات نبودند که بتوانند با خطر یخبندان طولانی مبارزه نمایند. بلکه این انعطاف پذیرترین و یادگیرنده ترین موجودات بودند که توانستند در شرایط سخت خودشان را جمع نمایند، از دیگران یاد بگیرند و فهم درستی از شرایط داشته باشند و متناسب با آن تحلیل درست و فهم جدید از شرایط جدید، تجهیز منابع انجام دهند و در حلقه بازخورد، خودشان را ارزیابی نمایند و بهبود دهند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، اضافه می نماید: من فکر می کنم که حداقل از این نظر استارت آپ های ایرانی جزء یادگیرنده ترین بنگاه های ایران هستند و بر خلاف اینکه در منابع اقتصادی و منابع انسانی، ظرفیت های مازاد ندارند؛ ولی حداقل از جنبه های یادگیری و انعطاف پذیری نسبت به خیلی از بنگاه های بزرگ و متوسط کشور ما، پتانسیل بسیار بالاتری دارند. آن ها خیلی زودتر یاد می گیرند که رفتار مصرف نماینده در دوران شیوع کرونا بسیار بسیار متفاوت با پیش از آن است. زودتر یاد می گیرند که مصرف نماینده کانال های ارتباطی و خرید و مصرف خودش را عوض می نماید و دیگر روش های سنتی برای رساندن کالا به مشتری جوابگوی همه احتیاجهای او نیست و درصد زیادی از مشتریان کانال های مصرف و ارتباطی شان را تغییر می دهند.

فردیس ادامه می دهد: آن ها خیلی زودتر از دیگران یاد می گیرند که چالش های جدی در زنجیره تامین جهانی وجود خواهد داشت و این چالش ها تعمیق خواهد شد و احتیاج به بازنگری در زنجیره تامین وجود دارد. آن ها خیلی زودتر از بنگاه های بزرگ یاد می گیرند که با روش های گذشته نمی توان یک بنگاه را اداره کرد و نحوه مدیریت کارکنان وهیات مدیره باید بازبینی جدی داشته باشد. من بسیار خوش بین هستم که استارت آپ های ایرانی به خاطر توان یادگیری و انعطاف شان جزء سرآمدها باشند و بتوانند خیلی زودتر خودشان را پیدا نمایند و راه جدیدی پیدا نمایند که از پس این چالش بزرگ برآیند.،ایرنا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

به "آیا استارتاپ ها از بحران کرونا نجات می یابند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا استارتاپ ها از بحران کرونا نجات می یابند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید